به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی گفت: ۲ سازمانی که میتوانند بیشترین همکاری را داشته باشند، بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی هستند.
حسینی ادامه داد: ۴ نظریه توسعه انسان مبنا، نظریه دارایی محور، نظریه امتداد و نظریه عدالت ترجیحی مبنای کار در آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از دوره های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امروزه توسعه، انسان محور است و در این توسعه انسان ها نقش اصلی را ایفا می کنند، عنوان کرد: انسان ها به عنوان یک منبع انسانی هستند و زمانی می توانند در توسعه نقش موثری ایفا کنند که تبدیل به سرمایه انسانی شوند.
وی گفت: این رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است که منابع انسانی را به سرمایه های انسانی تبدیل کند و در آن صورت شاهد تحقق توسعه در ابعاد مختلف خواهیم بود.
حسینی افزود: بر اساس نظریه دارایی محور و تفاوت های فردی انسان ها، نظام تعلیم و تربیت باید این دارایی ها را بشناسد و تبدیل به فعل کند و این نگاه موجب ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت می شود.
وی با یادآوری نظریه امتداد اظهار کرد: بر اساس این نظریه توسعه امتداد ارگانیسم موجود زنده است و بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی به لحاظ تجهیزاتی و علمی میتوانند به دانش آموزان با نیاز های ویژه کمک کنند تا حس نداشته آنان با استفاده از تکنولوژی امتداد پیدا کند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: چهارمین نظریه عدالت ترجیحی است و این عدالت حکم می کند به دانش آموزان با نیازهای ویژه توجه بیشتری شود.
حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی به علاوه برخی ماموریت های سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت را دارد، اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توانبخشی این دانش آموزان را نیز بر عهده دارد.
وی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر و مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز خدمات عمومی است که آموزش و پرورش استثنایی به تمامی دانش آموزان ارائه میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است، خاطر نشان کرد: از زمان تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر و اعتبارات نیز ۸ برابر افزایش یافته است.
حسینی افزود: ۱۵۲ هزار دانشآموز تحت پوشش سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ۱۶۰۰مدرسه ویژه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه عادی پذیرا قرار دارند.
وی با بیان اهداف انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی اظهار داشت: توسعه کمی و کیفی خدمات آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی مستلزم همکاری بین بخشی آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی است.
حسینی درباره نکات مهم تفاهم نامه همکاری که در سازمان بهزیستی امضا شد، گفت: ایجاد سامانه جامع مدیریت خدمات آموزشی توانبخشی کودکان دارای معلولیت از مفاد همکاری مشترک بین دو سازمان است.
وی افزود: راه اندازی واحدهای تجمیعی ارایه دهنده خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی و مدارس استثنایی تحت عنوان مرکز مدرسه از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: انتقال دانش و تجارب در زمینه دستیابی به اهداف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه و همکاری در اجرای برنامه های غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام از دیگر مفاد همکاری مشترک ۲ دستگاه است.
حسینی در پایان گفت: انتقال دانش و تجارب در زمینه آموزش های حرفه ای و شیوه های آماده سازی شغلی افراد دارای معلولیت و تشکیل کارگروه علمی پژوهشی به منظور برپایی نشست های علمی، تعیین اولویت های پژوهشی و اجرای پروژه های تحقیقاتی جزو مفاد مهم همکاری مشترک بین ۲ دستگاه است.