تهران- ایرنا- در پی درگذشت «کامبوزیا پرتوی» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران، شبکه نسیم یاد این هنرمند برجسته را گرامی می‌دارد.

مستند پرتره کامبوزیا پرتوی با نام پشت پنجره ها، فرداشب، چهارشنبه ۵ آذر ماه، ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه نسیم روی آنتن می رود.
در این مستند به زندگی و آثار زنده یاد پرتوی پرداخته شده است.
پشت پنجره ها به تهیه کنندگی سیدمازیار هاشمی و کارگردانی بیژن اعرابی از سری مستندهای «رخ» از نسیم پخش می شود.
 

سریال «شرم» از امشب روی آنتن شبکه سه

 سریال شرم به تهیه کنندگی امیرمهدی پوروزیری در ۲۸ قسمت ۵۰ دقیقه ای و به قلم سعید فرهادی نگارش شده است .
این سریال یک ملودرام اجتماعی است که بازیگرانی چون ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، مرحوم سیروس گرجستانی، فریبا متخصص، نسیم ادبی، سیاوش طهمورث، سید مهرداد ضیایی، آشا محرابی، الهام طهموری، میلاد میرزایی، نیما نادری و  مهرزاد جعفری و...در آن نقش آفرینی کرده اند .
پخش سریال «شرم» از امشب سه شنبه ۴ آذر ماه از ساعت ۲۰:۴۵  آغاز می شود و باز پخش آن ۱:۳۰ بامداد و ۱۴ بعد از ظهر روز بعد است .

سه غول کارآفرینی امشب در برنامه «پایش»

محمد رضا دیانی تولید کننده لوازم خانگی و مدیر گروه صنعتی انتخاب، محمد رضا احسانفر مدیر کارخانه سیمان زابل و رضا رضایی مدیر شرکت آذین خودرو( تولید کننده قطعات یدکی) مهمانان برنامه امشب پایش هستند. رشد تولید ملی در دوران تحریم، جدایی از اقتصاد نفتی با تولید و راه های دور زدن تحریم ها محور گفتگوی مهمانان با بینندگان خواهد بود.

پایش به تهیه کنندگی الهام پیرهادی کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که امشب پس از بخش خبری ساعت ۱۹ با اجرای سعید توکلی روی آنتن می رود.

در هفته بسیج؛ «عبیر» در قاب دو

مستند عبیر به کارگردانی و تهیه کنندگی سید حامد هاشمی جویباری در گروه مستند مرکز بسیج صدا و سیما تولید شده است.  این مستندِ شخصیت‌محور در مدت زمان ۴۰ دقیقه ، با نگاهی اجتماعی، به اسارت زنی به نام عبیر از خانواده های دروزی در جنگ سوریه می پردازد و مشقت‌های جانکاه او و کودکانش در اسارت داعش را به تصویر می کشد.

در این مستند خبرنگاری به نام الهام عبد بعد از یک سال تصمیم می‌گیرد، عبیر را پیدا و با او گفتگو کند تا ببیند وی بعد از آزادسازی در چه شرایطی قرار دارد. الهام راهی سفر می‌شود تا عبیر را پیدا کند و ...
گفتنی است متن نریشن این مستند بیشتر از نوشته‌ها و یادداشت‌های الهام عبد است. برای روایت این خبرنگار، نریشن به زبان فارسی گفته شده و گفتگوهای الهام عبد با آدم‌های دیگر به زبان اصلی عربی است.

روایت فتح به روایت «افق سینما»

برنامه تلویزیونی افق سینما با حضور کارشناسان برجسته سینمای ایران همچون تهیه‌کنندگان، بازیگران و سینماداران و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور، طی هفته جاری هر روز از شبکه افق سیما پخش خواهد شد.

در بیست و سومین قسمت این برنامه، به مسئله ای با عنوان مکتب مستندسازی روایت فتح و ضرورت زایش فکری در جوانان پرداخته می شود.
روح الله رفیعی مسئول گروه مستندسازی روایت فتح مهمان این برنامه است و با مهدی نقویان از جمله مستندسازان جبهه انقلاب هم به صورت تلفنی گفت وگو می شود.
عباس عمرانی مدیر بخش روایت قلم شانزدهمین جشنواره جهانی فیلم‌ مقاومت نیز در بخش دوم برنامه حضور می یابد.
سعید الهی اجرا و سردبیری افق سینما را بر عهده دارد.
این برنامه هر روز ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه افق پخش می‌شود و تکرار آن هم ساعت ۳ بامداد روز بعد روی آنتن می‌رود.

جزیره‌ای زیبا اما فقط برای توریست‌ها

ماداگاسکار را می توان اینگونه توصیف کرد: جزیره‌ای بزرگ در جنوبی‌ترین قسمت قاره آفریقا، نزدیک به خط استوا و طبیعت بکری که هر توریست و جهانگردی را به سمت خود می کشاند، اما این فقط یک روی سکه ماداگاسکار است، در این جزیره بزرگ، زندگی سختی های خودش را هم دارد.

مجموعه مستند نبرد برای زندگی به شرایط سخت و بعضا طاقت‌فرسا از نظر شغلی در کشورهای مختلف می‌پردازد و این بار قرار است این داستان طاقت فرسا را در مادگاسکار روایت کند.
حقیقت آن است که توریست‌ها فقط به مناطق زیبا می‌روند یا تورهای گردشگری فقط برای این مناطق ترتیب داده می‌شوند اما زندگی واقعی آن چیزی نیست که تنها در این بازدیدها بتوان دید؛ این مجموعه می‌کوشد شرایطی را که در برخی مواقع برای کارگردان و کسانی که در منطقه‌ای خاص مشغول به کارند به تصویر بکشد و عنوان کند همواره کارها به آن راحتی که تصور می‌شوند نیستند.
ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان است که از سال ۱۸۹۶ جزو مستعمرات فرانسه بود. ولی این کشور در روز ۲۶ ژوئن ۱۹۶۰ به عنوان «جمهوری مالاگاسی» از فرانسه اعلام استقلال و در سال ۱۹۷۵ به «جمهوری دموکراتیک ماداگاسکار» تغییر نام پیدا کرد؛ در حال حاضر این کشور بیش از ۵۵ میلیون نفر جمعیت دارد.
نبرد برای زندگی را می توانید سه شنبه چهارم آذرماه ساعت ۱۹ از شبکه افق تماشا کنید، تکرار این مستند هم روز بعد ساعت ۸ روی آنتن می رود.

از کرونا در ایران تا رئیس جمهور جدید در آمریکا

شیوع کرونا در ایران و افزایش شدید تعداد مبتلایان و قربانیان، موجب شد دولت به محدودیت‌های سراسری تن دهد و قرنطینه شهرها را از یکم آذرماه در دستور کار قرار دهد.
بررسی ابعاد جدید این همه‌گیری و اقدامات صورت گرفته برای کنترل بیماری، موضوع بخش نخست برنامه امشب عصر خواهد بود.
در بخش دوم اما به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا پرداخته می‌شود، به ویژه اینکه ترامپ با وجود عدم پذیرش قطعی نتیجه انتخابات، دستور آغاز روند انتقال قدرت را صادر کرده است.
نادر طالب‌زاده تهیه‌کننده و مجری برنامه عصر در هر دو بخش به گفت‌وگو با کارشناسان ذیربط درباره موضوع مورد بحث می‌نشیند.
این برنامه تلویزیونی سه‌شنبه شب‌ها به صورت زنده ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه افق می‌رود و بازپخش آن هم ساعت ۱۴:۳۰ روز بعد خواهد بود.

یک «گردان تک نفره» در شبکه یک

مستند گردان تک نفره با موضوع روایت لحظاتی خاص از زندگی موفقترین تک تیرانداز جهان ،فردا چهارشنبه ساعت ۴۵ : ۱۹ دقیقه از شبکه یک پخش می شود. این مستند که با تهیه کنندگی و کارگردانی داریوش یاری ساخته شده است: ابعاد ویژه معرفتی، اخلاقی و نظامی شهید عبدالرسول زرین را از زبان همرزمانش روایت می کند.
مستند بازسازی، گردان تک نفره، سعی دارد در ۵۲ دقیقه شهید زرین را که با شلیک نزدیک به سه هزار هدف موفق به عنوان برترین تک تیرانداز جهان شناخته شده است، بیشتر معرفی کند. در این فیلم هادی مقدم دوست در نقش شهید عبدالرسول زرین و هادی زنجانی در نقش شهید حسین خرازی ایفای نقش کرده اند.
مستند گردان تک نفره کاری از گروه تاریخ فرهنگ و هنر شبکه یک سیماست که به مناسبت هفته بسیج روز چهارشنبه ۵ آذر ماه ساعت ۴۵ : ۱۹ دقیقه از شبکه یک سیما پخش می شود.

آخر هفته همراه با «روز خوش»شبکه جام جم

برنامه روز خوش آخر هفته با موضوعات متنوع همچون روانشناسی،تاریخ، مدیریت منابع انسانی ،گردشگری و همچنین گرامیداشت هفته بسیج و روز نیروی دریایی روی آنتن شبکه جام جم سیما می رود. مجید آرین زادگان  کارشناس مدیریت منابع انسانی چهارشنبه پنج آذر ماه به موضوع مهارت مدیریت زمان و سبک زندگی می پردازد.
در ادامه فرید روشنایی کارشناس و مدرس گردشگری با موضوع طبیعت گردی و ایران گردی و همچنین مرتضی مصطفوی کارشناس فرهنگی به مناسبت هفته بسیج مستضعفین مهمان برنامه خواهند بود.
دکترعلی منیری کارشناس و مدرس کسب و کار از ارزش آفرینی می گوید. توصیه های روانشناسی با دکتر خالقی در مورد یاد خدا از بخش های مورد توجه این برنامه است.
در روز پنجشنبه ۶ آذر ماه نیز دکتر رضا دانشمند روانپزشک به بررسی رفتارهای اعتیادی  می پردازد.
همچنین این برنامه به مناسبت هفته بسیج مستضعفین میزبان سردار سعید الفتی رئیس مرکز اسنادوتحقیقات دفاع مقدس است.
دکتر محمد عبدالعلی پورپژوهشگر فرهنگ و تاریخ در برنامه جمعه ۷ آذرماه در رابطه با نقش آیین ها بر کاشی گری ایرانی گفتگو می کند.
دکتر مجید خالقی رواشناس نیز نقش خانواده در آموزش مجازی را بررسی می کند.
در خوش گشت نیز سری به محله زیبا و قدیمی سنگلج زده و همچنین سفرنامه برادران امیدوار را دوره می کنیم.
برنامه روز خوش با نگاه به زندگی از منظر سبک زندگی ایرانی - اسلامی با اجرای محمدامین نبی اللهی و ندا سلیمانی تلاش می‌کند صبحگاه ایرانی - اسلامی را به نمایش بگذارد.
مجله صبحگاهی روز خوش از دوشنبه تا جمعه ساعت ۹ صبح به وقت تهران به تهیه کنندگی حسین علیاری از شبکه جهانی جام‌جم پخش می‌شود.