به گزارش ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، محمد نظری، ضمن اعلام این خبر افزود: شهرداری تهران در گذشته برای اجرای پرداخت الکترونیک در حوزه حمل و نقل، دستگاههای مورد نیاز را از کشورهایی نظیر فرانسه، چین و ... از طریق بخش خصوصی خریداری میکرد.
وی افزود: درحال حاضر موسسه رایانه شهر تهران ضمن کسب دانش بومی تولید دستگاههای کارت خوان که گذشته در انحصار یک تا دو شرکت داخلی بود، توانسته نمونه اولیه کارتخوانهای خطوط تندرو اتوبوسرانی و ایستگاههای مترو را مطابق استانداردهای روز دنیا تولید و در اختیار مجموعههای شهرداری تهران قرار دهد.
نظری درباره نتایج آزمایشات دستگاههای کارتخوان بومی ساز شده، گفت: دستگاههای کارتخوانی که به صورت آزمایشی در خطوط مترو و اتوبوسرانی نصب شدهاند تا امروز برخط بوده و بدون مشکل به کار خود ادامه میدهند.
مدیرعامل موسسه رایانه شهر تهران ضمن اشاره به هزینه بالای خرید دستگاههای کارتخوان خارجی، بیان کرد: درحال حاضر برنامهای برای جایگزینی دستگاههای کارتخوان تولیدی این موسسه با دستگاههای قدیمی وجود ندارد اما با حمایتهای بی دریغ معاونت حمل و نقل و ترافیک و در صورت صلاحدید شهرداری تهران، این موسسه توانایی نوسازی و بروز رسانی تمامی دستگاههای پرداخت الکترونیک کرایه شهرداری تهران را دارد.
وی درباره قیمت این دستگاهها، نیز گفت: هزینه تأمین هر دستگاه کارتخوان خارجی با توجه به رشد نرخ ارز بالغ بر چند ۱۰ میلیون تومان است که با توجه به رویکردهای موسسه در راستای خدمت رسانی به شهروندان و شهرداری تهران، این موسسه تلاش کرده تا با بهینه کردن طراحی دستگاه و صرفه جویی در هزینه تولید، کارتخوان های تولیدی خود را با قیمتی به مراتب کمتر از نمونه های خارجی ارائه دهد.
مدیرعامل موسسه رایانه شهر تهران خاطرنشان کرد: این شرکت در ایام کرونا نیز با همکاری شهرداری تهران در پروژه پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی مشارکت فعال داشته که گام بزرگی در راستای هوشمندسازی ارائه خدمات به شهروندان و حذف پول خرد است که در کاهش انتقال ویروس سهم به سزایی دارد.
به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه با ۱۲۸ ایستگاه فعال است و همچنین ناوگان اتوبوسرانی تهران و حومه نیز با داشتن حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس خدمات حمل و نقلی به شهروندان ارائه می کند.