تهران- ایرنا- استاد و پژوهشگر سواد رسانه‌ای تصریح کرد: با افزایش اقبال عمومی به این حوزه، برخی ناشران با اهداف صرف تجاری کتاب‌هایی در این زمینه تولید و منتشر می‌کنند که محتوای برخی ارتباطی با ادبیات علمی آن نداشته و متاسفانه برخی آثار دیگر نیز با کپی از نوشته‌های اساتید است.

محمدصادق افراسیابی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به خصوصیات کتاب‌های مرجع، گفت: کتاب‌های مرجع در حوزه سواد رسانه ای باید حداقل در یکی حوزه های تخصصی زیر مجموعه سواد رسانه ای کامل به نیاز مخاطب پاسخ دهند.

افراسیابی از دوره ۱۰جلدی کتاب های سواد رسانه‌ای انتشارات فهم وابسته به موسسه فرهنگ و هنر هدایت میزان به عنوان یکی از کتاب‌های مرجع نام برد و گفت: این دوره زیر نظر حمیدرضا آیت‌اللهی تالیف شده و برای آموزش کارگاهی کودکان و نوجوانان و خانواده ها منبع بسیارمناسب است.

 کتاب نظریه سواد رسانه‌ای: رهیافتی شناختی اثر دبلیوجیمز پاتر و ترجمه شهناز هاشمی، ناصر اسدی و محمد سلطانی‌فر از انتشارات سیمای شرق و کتاب مبانی سواد رسانه‌ای تالیف جیمز پاتر و ترجمه صدیقه ببران از انتشارات تاویل دو کتابی هایی هستند که از گذشته تاکنون یک منبع مناسب برای پژوهشگران سواد رسانه ای است.

افراسیابی در ادامه از انتشار کتاب سواد رسانه‌ای از الف تا ی در سال گذشته به اهتمام معاونت صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و انتشارات پشتیبان یاد کرد و گفت: این کتاب در تلاش است تصویری کامل، روشن و جامع از سواد رسانه ای و ارتباط آن با حوزه های مختلف نظیر آموزش، پژوهش، قانونگذاری و سیاستگذاری ارائه کند.

این مدرس سواد رسانه‌ای خاطرنشان کرد: تالیف کتاب مقطع دهم متوسطه وزارت آموزش و پرورش باعث شد این نیاز در مدارس ایجاد شود که معلمان درس سواد رسانه ای خود به آموزش نیاز دارند و بر همین اساس امسال کتاب راهنمای کاربردی مربیان سواد رسانه ای به سفارش مدرسه هنر و رسانه آیینه توسط سه نفر از مدرسین سواد رسانه ای کشور تالیف و منتشر شد که کتابی مرجع برای معلمان درس سواد رسانه ای است.

معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر مراکزی هستند که برخی کتاب های مرجع را در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی منتشر کرده اند.

 اخیرا یک یا چند ناشر که برخی کتاب‌های آن ها در حوزه سواد رسانه ای ضعف جدی دارد خود را به عنوان مرجع انتشار آثار و کتاب های سواد رسانه ای معرفی می کنند که البته برخی کتاب های این ناشران واقعا مناسب است اما اینکه یک ناشر با استفاده ابزاری از کتاب های مناسب خود کتاب‌های سطحی و ضعیف خود را هم به عنوان کتاب های مرجع تبلیغ کند بر خلاف اخلاق حرفه ای است.

افراسیابی در عین حال تاکید کرد: متاسفانه عده ای سودجو تنها با هدف تجاری و درآمدزایی کتاب‌های غیر مرجع همچنین کتاب‌های دیگران را به نام خود چاپ می کنند که این عمل آنها از نظر صاحبان آثار قابل پیگیری و پیگرد قانونی است و آنها حق شکایت را از آن عده افراد برا یخود محفوظ می دانند.

این مدرس دانشگاه از همگان به ویژه علاقه مندان حوزه کتاب های سواد رسانه ای خواست برای مطالعه و هرگونه تحقیق و پژوهش علمی و خبری به کتابهای مرجع در زمینه سواد رسانه ای مراجعه و از تهیه کتاب های غیر مرجع بپرهیزند.