مشهد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: تسهیلات مشاغل خانگی به ۶۰ نفر از هنرمندان فعال حوزه صنایع دستی در روستاهای این شهرستان جنوبی استان خراسان رضوی پرداخت شد.

علیرضا شناسایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پرداخت وام مشاغل خانگی در قالب طرح حمایتی "یک محصول یک‌ روستا" با همکاری اداره کار، تعاون و رفاه جتماعی و صندوق کارآفرینی امید به این هنرمندان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: این روستاها شامل روستای "مند" مهد سفال استان، روستای زیرجان به عنوان محل سبد بافی و روستای گیسور به عنوان‌ محل گلیم بافی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: این‌ وام ‌به مبلغ حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به بیش از ۶۰ هنرمند در رشته های سفال، گلیم و سبدبافی پرداخت شده و این تعداد در حال افزایش است.

وی افزود: هدف از پرداخت این ‌تسهیلات در قالب وام مشاغل خانگی حمایت از هنرمندان، ایجاد اشتغال پایدار و تشویق کارآفرینان فعال در حوزه صنایع دستی است.

شناسایی ادامه داد: گناباد در حوزه تولید صنایع دستی اصیل به ویژه در زمینه مصنوعات سفالی شهرستان پیشگام در استان خراسان رضوی است.

وی گفت: دست‌آفریده‌های زیبا و اصیل سفالین هنرمندان صنایع دستی گناباد در فهرست میراث معنوی ایران ثبت شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد افزود: روستای "مند" این شهرستان به عنوان "روستای سفال" به زودی دارای شماره ثبت ملی خواهد شد که ‌گامی مهم و موثر در تحقق توسعه پایدار در گناباد است. 

افزون بر ۲۰۰ اثر تاریخی تاکنون در گناباد شناسایی‌ شده و ۱۳۷ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌ است.

گناباد در ۲۴۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.