تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹

مشهد- ایرنا- اجرای طرح ممنوعیت رفت و آمد خودروها در شهرهای دارای وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا از ساعت ۲۱ تا چهار صبح روز بعد، تب سرعت قبل از این ساعت و پس از آن در خیابانهای شهر را افزایش داده است.

اجرای طرح منع ورود خودروهای غیربومی به شهرهای دارای وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا و ممنوعیت رفت و آمد درون شهری از ساعت ۲۱ تا چهار صبح روز بعد، از اول آذر ماه در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی نیز آغاز شده ‌است.
به گفته مسوولان، این طرح در مشهد با همراهی خوب شهروندان در حال اجراست به طوریکه با کمترین اعمال قانون مواجه است اما مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا حاکی است از یک ساعت قبل از آغاز طرح، سرعت خودروها در شهر بویژه در بزرگراه‌ها افزایش می‌یابد و به نوعی بزرگراه‌ها به پیست اتومبیلرانی تبدیل می‌شود.
رانندگانی که تا دقیقه ۹۰ در شهر در حرکت هستند با نزدیک شدن به ساعت ۲۱، با افزایش سرعت قصد فرار از جریمه‌شدن و رسیدن به مقصد تا قبل از ساعت اجرای طرح را دارند.
یکی از رانندگان که مسیر بزرگراه امام علی (ع) به قاسم‌آباد در مشهد را طی می‌کرد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فرار از دوربین‌ها و اعمال قانون را انگیزه سرعت زیاد خود ذکر کرد.
آرزو دانشگر افزود: در آستانه آغاز طرح منع رفت و آمد خودروها در شهر می‌خواستم هر چه سریعتر به مقصد برسم تا جریمه دو میلیون ریالی نشوم.
همچنین برخی کاربران فضای مجازی شبهای گذشته در صفحات خود تصاویری از سرعت زیاد خودروها در لحظات قبل از ساعت ۲۱ و دقایق اولیه این ساعت با عناوین مختلف نظیر "تبدیل شهر به پیست سرعت" به اشتراک گذاشته‌اند.
این تب سرعت فقط به فرار از جریمه مربوط نمی‌شود بلکه پس از این ساعت نیز خودروهایی که اجازه رفت و آمد دارند از خلوتی خیابانها استفاده کرده و بیشتر از سرعت مجاز حرکت می‌کنند.
برخورد با رانندگان متخلف
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی خراسان ‌رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برخی رانندگان برای فرار از قانون یا با خلوت دیدن شهر، از سرعت مطمئنه تخطی می‌کنند که این امر حادثه‌ آفرین است.
سرهنگ حمیدرضا دهنوی افزود: خودروهایی که در ساعت‌های منع رفت و آمد، اجازه تردد دارند هم نباید از سرعت مطمئنه تخطی کنند اما برخی با خلوت دیدن خیابانها با سرعت زیاد رانندگی می‌کنند که پذیرفتنی نیست و باید در هر شرایطی سرعت مطمئنه رعایت شود.
وی ادامه داد: رانندگان خاطی و قانون‌گریز از طریق دوربین‌های فعال در سطح شهر شناسایی و اعمال قانون می‌شوند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی خراسان ‌رضوی گفت: توقیف خودرو و ارجاع به مرکز قضایی از جمله برخوردهای قانونی با رانندگان متخلف است.
وی افزود: شهروندان مشهد تاکنون همراهی خوبی در اجرای طرح منع رفت و آمد شبانه داشته‌اند و این همراهی هر شب بیشتر می‌شود.
سرهنگ دهنوی ادامه داد: در حال حاضر رفت و آمدهای شبانه غیرضروری در مشهد حدود ۸۵ درصد کاهش یافته و بیشتر رفت و آمدها مربوط به خودروهای امدادی، درمانی، انتظامی و حمل بار و مسافر است.
وی هدف اصلی اجرای طرح منع رفت و آمد شبانه خودروها را همراه کردن مردم در قطع زنجیره انتقال کرونا بیان کرد و گفت: در اجرای این طرح به دنبال جریمه و اعمال قانون نیستیم بلکه هدف اصلی آن همراه کردن مردم با کمترین اعمال قانون است.

جریمه خودروهای متخلف توسط ۵۶۰ دوربین 

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این باره گفت: با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی ۵۶۰ دوربین سازمان ترافیک شهرداری رفت و آمد خودروها و تخلفات رانندگان را ثبت می‌کنند.

خلیل‌الله کاظمی افزود: سازمان‌ها و اداراتی که کارکنان آن‌ها باید از ساعت ۲۱ تا چهار صبح روز بعد در محل کار حضور داشته باشند باید لیست خودروهایشان را ارائه کنند.

وی ادامه داد: شهروندان مشهد با اجرای محدودیت های اعمال شده برای مقابله با ویروس کرونا همراهی خوبی داشته و از سفرهای غیرضروری خودداری کرده‌اند.

افزایش سرعت در شهر بسیار محسوس‌تر از جاده است

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان ‌رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره ارتباط خلوتی جاده و افزایش سرعت گفت: این موضوع بیشتر در داخل شهر مصداق دارد.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: در داخل شهر همیشه معضل ترافیک وجود دارد و در حالت عادی راننده با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کند.
وی ادامه داد: با خلوت تر شدن خیابانها این سرعت ممکن است تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیز افزایش ‌یابد که افزایش محسوس و چشمگیری است.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان ‌رضوی گفت: این شرایط در جاده خارج از شهر متفاوت است، در شرایط عادی ترافیک خاصی در جاده‌ها وجود ندارد و میانگین سرعت حدود ۷۵ کیلومتر در ساعت است لذا اجرای طرح و خلوت‌تر شدن جاده نقش زیاد در افزایش سرعت ندارد و ممکن است سرعت خودرو تا چهار یا پنج کیلومتر در ساعت افزایش یابد.
وی افزود: سرعت غیرمجاز در جاده برخورد سخت پلیس و توقیف‌های طولانی مدت را به همراه دارد.

محدودیت های جدید کرونایی از اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته آغاز شده است.
بر اساس این محدودیت ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل هستند، ادارات دولتی با حضور یک سوم کارکنان فعالیت می کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیربومی ممنوع است و هرگونه رفت و آمد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح روز بعد در شهرهای دارای وضعیت قرمز ممنوع می‌باشد.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۸۹۴ هزار و ۳۸۵ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و با فوت ۴۶۹ تن از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۶۲۵ هزار و ۶۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.