نعمتالله ترکی افزود: یکی از دغدغهها و گلایههای جدی در جزیره زیبای کیش، بحث ورود و خروج مسافران، در ترمینال فعلی است که جوابگوی انتظارات نیست. طی بازدیدی که سال گذشته انجام دادم، پروژه ترمینال جدید ۳۵ درصد پیشرفت داشت که خوشبختانه با ورود اقای مظفری در حال حاضر بالای ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی افزود: برای اولین بار در کشور از سیستم BIM در این پروژه استفاده شد که از نظر زیرساختی و فناوری منحصربهفرد است و با مطالعهای که انجام شد به صورت پایلوت در پروژه ترمینال جدید فرودگاه کیش به کار گرفته شد.
معاون وزیر راه در خصوص تامین منابع مالی موردنیاز برای تکمیل پروژه نیز گفت: اگرچه در سال گذشته چالشهایی از این نظر وجود داشته اما خوشبختانه کار بزرگی که در این پروژه صورت گرفت، تامین منابع از طریق بازار سرمایه و انتشار اوراق صکوک بود که به نظر من این کار به پروژههای بزرگتر وزارت راه و شهرسازی نیز قابل تعمیم خواهد بود.
ترکی در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه برآورد شده بود که بالای ۳ هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شود اما خوشبختانه با توجه به استفاده ازظرفیت شرکتهای دانش بنیان و توان مهندسی داخلی، این مبلغ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.
وی در خصوص تاثیر شرکتهای دانش بنیان بر پیشرفت پروژه گفت: اجرای سیستم BIM به صورت مشارکتی با مجموعهای از مهندسان داخلی انجام شده که هم باعث افزایش قابل توجه پیشرفت پروژه نسبت به سال گذشته شده و هم واردات تجهیزات را ۲۰ درصد کاهش داده است که این نشاندهنده توان بالای متخصصان داخلی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای اتمام پروژه تا پایان سال گفت: تاکید و اصرار ما این است که طبق زمانبندی کار را به سرانجام برسانیم. خوشبختانه از نظر تامین منابع مالی مشکلی نداریم. فقط چون میبایست بخشی از تجهیزات از خارج تهیه شود، از این نظر با محدودیتهایی روبهرو هستیم.
وی افزود: از آن جایی که پروژه به مدت طولانی با وقفه مواجه بوده است، احیای آن در شرایط رکود، کار سختی بود ولی تمام تلاش ما بر این است با کمک وزارت راه ترمینال جدید را هرچه زودتر آماده کنیم و در اختیار مردم عزیز قرار دهیم.