به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شیرازیان اظهار داشت: سامانه جامع تجارت ایران موضوع بند الف ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق و کالا مصوبه سال ۱۳۹۲ است که کار خود را پس از تصویب آیین نامه ماده های ۵ و ۶ قانون در سال ۱۳۹۵ آغاز کرد.
وی با بیان اینکه از مرداد ماه ۱۳۹۵ بخش تجارت خارجی سامانه با فرآیند ثبت سفارش چند گروه کالایی آغاز به کار کرد، افزود: بر همین اساس به صورت مرحله ای ثبت سفارش کالاها به سامانه جامع تجارت و بخش تجارت فرامرزی منتقل شد.
مدیر سامانه جامع تجارت ایران خاطرنشان کرد: فرآیند مرحله ای به نحوی بود که در پایان سال ۱۳۹۶ همه تعرفههای ثبت سفارش و درگاه ثبت سفارشها در سامانه جامع تجارت انتقال یافته بود.
نقش درگاه واحد سامانه جامع تجارت در فرآیند ثبت سفارش
شیرازیان یکی از اهداف سامانه جامع تجارت را علاوه بر یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت، ایجاد درگاه واحد برای بازرگان و فعالان تجاری دانست و تاکید کرد: این درگاه واحد باید درخواست را از فعالان تجاری دریافت و بین دستگاه های متولی در لایه حاکمیت منتشر کند که در فرآیند ثبت سفارش، سامانه جامع تجارت نیز همین نقش را بر عهده دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز یادآوری کرد: از اوایل سال ۱۳۹۷ موضوع رصد و رهگیری کالاهای اساسی مطرح شد که به بخش تجارت داخلی سامانه مربوط بوده است.
مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: زیرمجموعه سامانه جامع تجارت برای ایجاد یکپارچگی و زیرساخت، زیرسامانه های مختلفی در قانون پیش بینی شده است که از جمله آن به سامانه جامع روابط تجاری، سامانه یکپارچه مجوزها، سامانه شناسه کالا و رهگیری، سامانه جامع انبارها و سامانه همتا اشاره کرد.
استفاده از شناسه کالایی برای ایجاد زبان مشترک
شیرازیان لازمه رسیدن به یکپارچگی را ایجاد زبان مشترک در سامانه های اطلاعاتی هر دستگاه به ازای هر فرآیندی که متولی آن است دانست و افزود: در سامانه جامع تجارت برای ایجاد این زبان مشترک، برای افراد از کدملی، اماکن از کدپستی و برای کالا از شناسه کالا استفاده می شود.
وی هدف از ایجاد سامانه را ایجاد شفافیت دانست و تصریح کرد: شفافیت ابزار تصمیم گیری مدیران و ابزاری برای اعمال سیاستهای ابلاغی قانونی می شود و با رصد و رهگیری کالاها در سامانه جامع تجارت دیگر شاهد عرضه خارج از شبکه، افزایش بیرویه قیمت ها، کمبود کالا در سطح عرضه نخواهیم بود.
به گزارش ایرنا، پیش از این رییس جمهوری تاکید کرده بود: دولت با راه اندازی سامانه جامع تجارت بسیاری از مسائل و مشکلات تجاری ناشی از عدم شفافیت، انحصارگرایی، ناهماهنگی در امور صادرات و واردات را مرتفع کرده و این سامانه نه تنها موجب شفافیت اطلاعات، تسهیل تجارت و رفع موانع تجارت فعالان اقتصادی میشود، بلکه مانع از قاچاق کالا و فساد اقتصادی خواهد شد.
با پیوستن نهادهای مربوطه به سامانه جامعه تجارت امکان تمام فعالیت های مرتبط با تجارت فراهم می شود و همه افراد باید پاسخگوی عملکرد خود در تجارت باشند.
طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است سامانه جامعه تجارت در ۹ آذر امسال به طور کامل افتتاح شود که با راه اندازی کامل آن، تمام مراحل تجارت بر روی آن قابل پیگیری و مشاهده میشود.