کرمانشاه- ایرنا- رییس جهاد کشاورزی کرمانشاه رویکرد این سازمان را کشاورزی پایدار مبتنی بر حفظ محیط زیست دانست و گفت: در برنامه سه ساله تدوین شده سعی شده است ماهیت کشاورزی استان به سمت کشاورزی پایدار مبتنی بر حفظ محیط زیست سوق داده شود.

«نوربخش حاتمی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تدوین برنامه سه ساله توسعه کشاورزی کرمانشاه، افزود: افزایش تولیدات کشاورزی استان از چهار میلیون به ۶ میلیون تن با تاکید بر بهره‌وری از وضع موجود نه با افزایش سطح زیرکشت در دستور کار است.

او میزان اراضی زراعی کرمانشاه را نزدیک به ۹۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۷۲۰ هزار هکتار آن را اراضی دیم و ۱۸۰ هزار هکتار آن را اراضی آبی به خود اختصاص داده است و طی سال‌های اخیر سیاست های جهاد کشاورزی استان مبتنی بر بهره وری بیشتر از اراضی زراعی و باغی و تاکید بر کشاورزی پایدار با رویکردهای حفظ محیط زیست بوده است و در این راستا هیچ گونه افزایش کشت آن هم به هر قیمتی را شاهد نبوده ایم.

او گفت: طرح مبحث افزایش کشت با هر قیمتی با استفاده از منابع آبی رودخانه ها و سدها و سایر منابع در استان کاملا بی اساس است و با سیاست های اتخاذ شده سازمان در چارچوب برنامه سه ساله توسعه کشاورزی کرمانشاه در تناقض کامل است.

وی اضافه کرد: برنامه ای که کار تدوین آن با همکاری مسوولان امر، کارشناسان مجرب، اساتید دانشگاه و دیگر عوامل انجام شده و مورد تایید مسوولان استان و کشور نیز قرار گرفته است و اکنون شاهد عملیاتی شدن سال دوم آن هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه گفت: در این راستا برای اثبات اهداف خانواده بزرگ کشاورزی کرمانشاه برای نیل به سمت کشاورزی پایدار مبتنی بر حفظ محیط زیست همان بس که همکاران سخت کوش سازمان طی سال‌های اخیر موفق شده اند کشاورزی حفاظتی را در اراضی دیم و آبی استان اجرایی نمایند و کرمانشاه را به عنوان پایلوت اجرای کشاورزی حفاظتی به کشور معرفی کنند که این نوع کشاورزی روزآمد به طور قطع سهم بسزایی را در حفظ منابع آب و خاک ایفا خواهد کرد.

حاتمی افزود: باگذر از این مهم کشت سه هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا در سال زراعی جاری که به عنوان محصولی کم آب بر مطرح است، کشت زعفران، توسعه باغات مدرن به میزان هزار هکتار، توسعه کشت های گلخانه ای و شهرک های گلخانه ای، ایجاد باغات در اراضی شیبدار، انتقال کشت محصولات بهاره به فصل پاییز و استفاده از آبیاری سبز شامل کشت های چغندر پاییزه و نخود پاییزه، همه و همه در راستای حفظ منابع آب و خاک کرمانشاه برنامه ریزی و دنبال شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر سیاست گذاری های اعمال شده در عرصه های تولیدی، این سازمان تلاش کرده با تجهیز ۸۰ هزار هکتار از اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری، گامی بلند را برای استفاده بهینه از آب در عرصه های کشاورزی بر دارد، که در نوع خود با توجه به میزان اراضی آبی در استان مثال‌زدنی است، به این توفیق بزرگ، می‌توان تجهیز ۵۰ هزار هکتار از اراضی سامانه های گرمسیری به سیستم‌های آبیاری تحت فشار را نیز اضافه کرد.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

به گزارش ایرنا؛ کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.