به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سعید نمکی در نشست مشترک شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشک، افزود: مدرسه به عنوان برش بسیار مهم جامعه است که در آنجا دانش آموزان میتوانند علاوه بر تاثیرپذیری از شعارها و آموزشهای عرصه سلامت و به خصوص پیشگیری، بر سایر افراد جامعه به ویژه پدران و مادران، تأثیرگذاری ویژه ای داشته باشند.
نمکی تاکید کرد: اگر قرار باشد در جایی به مؤلفههای اجتماعی مؤثر بر سلامت توجه اساسی و ویژه شود، باید در مدرسه این اتفاق رخ دهد.
وی افزود: روزی به عنوان فرزندان جامعه پدرسالار، تحت تأثیر آموزههای پدران و مادران خود بودیم، اما امروز نوع رستوران، غذا، تفریح، مقصد سفر و خیلی از ابعاد دیگر خانواده را بچهها تعیین میکنند. این الگو پذیری قوی خانوادهها از بچهها را نشان میدهد. اگر در مدرسه و برشی که آنها را در اختیار داریم، متأثر از آموزشهای ما باشند، میتوانند در کل جامعه اثرگذار باشند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: تغییر الگوی زندگی میّسر نخواهد بود؛ مگر اینکه از کودکی، در بچهها نهادینه شود. کما اینکه تغییر رفتار و الگوپذیری مثبت در بچهها میتواند در سایر ابعاد جامعه مانند پیشگیری از جرم و جنایت، آسیبهای اجتماعی و دغدغههای خاطر ما در جامعه، نظم پذیری، احترام به حقوق شهروندی، تجاوز نکردن به حریم دیگران و رعایت قوانین رانندگی اثرگذار باشد.
نمکی گفت: مطالعهای در سوئیس در مورد تأثیرگذاری رفتار رانندگان در حوادث و سوانح انجام شد که مشخص شد تصادفات و حوادث جادهای، بیش از آنکه به جاده و خودرو مرتبط باشد به رفتار رانندگان مربوط است. امروز بچهها در کنار پدر و مادر میتوانند توصیه به بستن کمربندی ایمنی، سرعت مجاز و رفتارهای نابهنجار اجتماعی کنند.
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد بین وزارتخانههای مؤثر بر شاخصهای سلامت، یکی را به عنوان اولویت اول انتخاب کنیم، غیر از وزارت آموزش و پرورش، اولویت دیگری را نمیشناسم. بنابراین تقاضای بنده از وزیر آموزش و پرورش و همکاران وی و همچنین همکاران خودم در وزارت بهداشت این است که در قالب برنامههای مشترکی که قبلاً هم در مواردی مانند بهداشت مدارس، واکسیناسیون، بهداشت دهان و دندان، داشتیم، این همکاریها توسعه یابد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از اهداف ما در سال جاری، اجرای مدارس عاری از پوسیدگی دندان بود و طرح آزمایشی آن در نمین اردبیل اجرا شد و به خیلی از نقاط کشور توسعه داده شد، اما متأسفانه در باتلاق کرونا گرفتار شدیم و مدارس بسته شد. در این طرح قرار بود اقدامات پیشگیرانه و حل مشکلات پوسیدگی و مشکلات دهان و دندان برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز انجام شود که به تعویق افتاد.
نمکی با یادآوری انجام طرح مشترک آموزش شیوه تغذیه و ورزش منظم برای کاهش خطر چاقی توسط وزارتخانههای بهداشت و آموزش و پرورش، گفت: بحث بهداشت روان برای ما و دانش آموزان بسیار مهم و حائز اهمیت است. این دانش آموزان هستند که پزشک، مهندس و مدیر آینده کشور میشوند و اگر الگوهای رفتاری و روانی آنها در کودکی مرمت شود و آسیب نبیند، قطعاً در آینده یک سرمایه انسانی سالم از نظر روحی و روانی خواهیم داشت.
وی عنوان کرد: دانش آموزان و معلمان به تبع جامعه، متأثر از کرونا شدند. الان دانش آموز با دوستانش یک محیط جمعی را تجربه نمیکند و میخواهد در آغوش پدربزرگ یا مادربزرگ باشد، اما این مهر و محبت را از او میگیریم و به او میآموزیم که مهربانی، عشق ورزی و مهرورزی به گنجینههای عشق و مهر یعنی پدربزرگها و مادربزرگها حرام است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: تفسیر شرایط کووید ۱۹ شاید برای بچهها و دانش آموزان میّسر نباشد و در ذهن او نهادینه میشود که نباید در آغوش آنها برود و نسل با یک نامهربانی روبرو میشود که عارضه خیلی خطرناکی است. چون میگویند اگر میخواهید جامعهای را نابود کنید، اول بروید و عشق و محبت را در آن نابود کنید.
وی ادامه داد: بهداشت روان بهم ریخته دانش آموز که در یک آپارتمان کوچک و بدون رفت و آمدهای خانوادگی رشد میکند، باید مورد توجه قرار گیرد و طولانی شدن پاندمی کووید ۱۹ جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان را بیمارگونه خواهد کرد.
نمکی تاکید کرد: یکی از کارهایی که باید با همکاری دو وزارتخانه انجام شود، توجه به سلامت روان و تلطیف فضای روحی دانش آموزان است. فضای مجازی، فضای مهرورزی نیست. قبل از کرونا میدیدیم در خانه یا رستوران، حواس همه افراد به تلفنهای همراه بود و تلفن که روزی برای پیوند به وجود آمد، امروز به عامل گسست تبدیل شده است.
وی یادآور شد: از طریق فضای مجازی نمیتوان در دانش آموز که باید مهرورزی و بازی کودکانه را تجربه کند، کاستیها را جبران کرد. همه باید برای این فکر کنند که چگونه میتوان این شرایط را تلطیف کرد. در مورد معلمان نیز باید به این نکته توجه داشت که معلم زنده به کلاس است. بیش از ۳۰ سال معلم دانشگاه هستم و زمان حیاتم زمانی بود که سر کلاس، تدریس میکردم و به فضای روحی معلمان نیز باید توجه کرد.
استفاده از ظرفیت دانش آموزان و معلمان در برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت
وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت بی بدیل دانش آموزان و معلمان برای آموزش و فرهنگ سازی به منظور مقابله و پیشگیری از کووید ۱۹ به بهترین نحو استفاده شود. وجود چند میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم خیلی ظرفیت بالایی برای انتقال پیام و اطلاع رسانی به خانوادهها است که باید برای آن برنامه ریزی و به سرعت اجرا شود. پیشنهاد بنده استفاده از ادغام این ظرفیت در برنامه "هر خانه یک پایگاه سلامت" است.
استفاده از مدارس، خوابگاهها و مهمانسراها برای قرنطینه بیماران
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی دیگر از ظرفیتهای وزارت آموزش و پرورش در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، فضاهای فیزیکی این وزارتخانه مانند مدارس، خوابگاهها و مهمانسراها است که میتواند برای قرنطینه بیمارانی که از نظر فضای فیزیکی خانه یا وضعیت اقتصادی، شرایط مناسبی ندارند، مورد استفاده قرار گیرد. وزیر آموزش و پرورش نیز بارها گفته که حاضریم ظرفیتهای این وزارتخانه را در اختیار وزارت بهداشت و مقابله با کرونا قرار دهیم.
نمکی ادامه داد: اگر تجربه موفقی بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای مدیریت کووید ۱۹ وجود داشته باشد، ظرفیت سازی برای بحرانهای آینده کشور خواهد بود. کووید ۱۹ مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرد، اما محاسنی مانند همدلی، وفاق ملی و تجربه همگرایی و همدلی در مقابل توفانها و بحرانهای آینده داشت.
وی گفت: گرچه تدوین دروس و کتابهایی با موضوع بهداشت و سلامت برای دانش آموزان در کلاس یازدهم و دوزادهم مفید است، اما باید این آموزشها از پایه اول ابتدایی به دانش آموزان و آن هم توسط معلمان عاشق ارائه شود. باید برای معلمان در دوره تربیت معلم بستههای آموزشی مناسبی در مورد سلامت جامعه، پیشگیری از بیماریها و تغییر الگوی زندگی تهیه و تدوین شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: باید به دانش آموزان بیاموزیم که چگونه زندگی کنند. تا از چگونه زندگی کردن حرف می زنیم، عدهای فکر میکنند منظور ما چاقی و ورزش منظم است، اما یک دانش آموز پسر یا دختر باید شیوه زندگی با همنوع خود و خانواده را بیاموزد و صرفاً تشکیل خانواده به معنی زندگی کردن نیست.
وی ادامه داد: شیوه درست زندگی کردن هم منحصر به تغذیه و ورزش نیست بلکه شیوههای مختلفی را شامل میشود که باید از ظرفیتهای همدیگر و همچنین جامعه شناسان و روان شناسان در این راستا و همچنین ارتقای سلامت روان جامعه آینده استفاده کنیم.
نمکی در پایان جلسه پیشنهاد داد که برای همکاری بلند مدت و اجرای برنامههای مشترک غیر از کووید ۱۹ کمیتهای مشترک از سوی دو وزارتخانه تشکیل و برنامههای مشترک را عملیاتی کند.
نشست مشترک شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز با حضور حاجی میرزایی و نمکی در سالن جلسات وزارت بهداشت برگزار شد.