ایلام - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: توزیع بذر گندم در بین کشاورزان این استان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش یافته است.

حشمت زرین جوب روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۱۷ هزار تن انواع بذور اصلاح شده گندم آبی و دیم میان گندمکاران استان ایلام توزیع شده است.

وی افزود: باتوجه به میزان بالای تقاضای کشاورزان برای دریافت بذر گندم با قیمت تضمینی، سه هزار تن بذر اصلاح شده دیگر نیز در شهرستان‌های دهلران، آبدانان و مهران توزیع خواهد شد که به این ترتیب میزان کل بذور توزیع شده این مناطق به بیش از ۲۰ هزار تن خواهد رسید.

زرین جوب در خصوص کمبود و مشکلات پیش آمده فراروی توزیع بذر در ایلام هم توضیح داد: علت کمبود بذر در مناطق جنوبی استان به دلیل اختلاف فاحش قیمت گندم آزاد و بذور فرآوری دولتی است که این امر موجب رغبت جمع زیادی از کشاورزان برای استفاده از این بذور نسبت به سنوات گذشته شده است.

زرین‌جوب یادآور شد: بخش عمده‌ای از کشاورزان که در سنوات قبل از بذور خودمصرفی کشت می کردنداما در سال جاری خواهان استفاده از بذور اصلاح شده هستند و نیز یکی دیگر از دلایل کمبود موقتی بذر در این مناطق، افزایش تقاضا در استان‌های مجاور و قاچاق بذر گندم استان به این استان‌ها بوده که در روزهای اخیر با همکاری خوب سپاه و نیروی انتظامی راه‌های قاچاق بذر تحت کنترل قرار گرفته و این کمبود موقت به زودی رفع خواهد شد.

وی ضمن اینکه از کشارزوان متقاضی دریافت بذر خواست با مراکز توزیع همکاری کنند، تاکید کرد: کشاورزان گندمکار دغدغه تأمین بذر را نداشته باشند و عملیات توزیع بذر مورد نیاز آنها تا پایان آذر ماه ادامه خواهد داشت و استان مشکل خاصی در زمینه توزیع بذر در بین کشاورزان ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام پیش بینی کرد: در سال زراعی جاری ۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و ۸۸ هزار زمین دیم به زیر کشت محصول گندم برود.

به گزارش ایرنا، ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی است که ۸۶ هزار هکتار از اراضی دیم و ۵۵ هزار هکتار از اراضی آبی استان به کشت گندم اختصاص دارد.

در فصل برداشت سال زراعی گذشته ۳۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان ایلام به نرخ تضمینی و مصوب خریداری شد که از این مقدار خرید تضمینی انجام شده نزدیک به ۲۶۴ تن گندم خوراکی و دروم و ۳۴ هزار تن نیز گندم بذری است.