ساری - ایرنا - با وجود اینکه آموزش مجازی والدین و دانش‎‌آموزان مازندرانی را از گرفتاری در دام ویروس کرونا آسوده خاطر کرده است ، اما فاصله‌گیری از سر فصل‌های آموزشی به خصوص در آستانه نیم فصل آموزشی و شروع آزمون ‌ای دوره‌ای باعث نگرانی خانواده‌ها و کادرهای آموزشی استان شده است .

به گزارش ایرنا، آموزش در استان مازندران همراه با سایر نقاط کشور از اسفند ماه سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا وارد فضای مجازی شد. تداوم قرمزی کرونایی مازندران باعث شد این استان سال تحصیلی جاری را نیز در فضای مجازی آغاز کند.  حتی با وجود اینکه در روزهای نخست حدود ۴۰ درصدآموزش استان به صورت حضوری به مدرسه می رفتند ، اما از آبان ماه امسال با قرارگیری مازندران در آستانه موج سوم همه‌گیری کرونا ، آمار حضور دانش آموزان در سر کلاس درس به هفت درصد کاهش یافت و ۹۳ درصد دانش آموزان استان در فضای مجازی آموزش خود را دنبال می کردند. 

البته در نگاه نخست و با توجه به آمار بسیار پایین دانش آموزان مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در مازندران به نظر می رسد طرح آموزش مجازی تا حد زیادی توانسته خاطر والدین و دانش‌آموزان را از گرفتاری در دام کرونا آسوده کند ، اما تبعات آموزش خانگی و مجازی تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در روزهای اخیر برخی از والدین دانش آموزان مازندرانی نسبت به فاصله افتادن درسی فرزندانشان ابراز نگرانی کردند و خواستار رسیدگی جدی به این وضعیت شدند.

 این درحالی است که طبق جدول سنتی آموزش و پرورش حدود ۲۰ روز دیگر تا آغاز امتحانات نیم فصل نخست آموزشی زمان باقی نمانده است و همین موضوع نیز دغدغه دانش آموزان و والدینشان را دوچندان کرده است.

علیرضا یوسف پور یکی از والدین آملی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پسرم هر روز نسبت به فاصله درسی با مدارس دیگر ابراز نگرانی می کند و بار فشار روانی زیادی را متحل می شود. 

وی افزود: دلایل مختلف از جمله مشکلات معلم و همچنین اشکالات شبکه شاد بارها کلاس های آموزشی بچه ها را تاخیر مواجه یا حتی لغو کرد در نتیجه باعث شده از سرفصل درسی عقب بمانند و نگران شوند. 

یوسف پور گفت : این وضعیت نه تنها نگرانی زیادی را برای فرزندم ایجاد کرده ، بلکه به دلیل برگزار کردن کلاس های جبرانی زمان زیادی را باید برای کلاس های آنلاین صرف کند که از نظر فشار روانی در توان یک دانش آموز اول راهنمایی نیست. 

آسیه رنجبر مادر یکی از دانش آموزان نوری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، فاصله افتادن درسی میان دانش آموزش را تایید کرد و گفت : پسرم می گوید اکنون در هر کتابی چند درس نسبت به برخی مدارس دیگر عقب است و ما هم این مشکل را با مدیر مردسه در میان گذاشته ایم. 

وی با اظهار این که فرزندش در آستانه هدایت تحصیلی قرار دارد ، گفت : کمتر از یک ماه دیگر به امتحانات میان ترم باقی مانده و اگر به خاطر فاصله تحصیلی آسیبی به نمرات پسرم وارد شود در  هدایت تحصیلی با مشکل جدی رو به رو خواهد شد.

البته تعدادی از دانش آموزان و والدینشان در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا هم از جلو بودن سرفصل های تحصیلی خبر دادند و گفتند که اکنون در حال دوره کردن بسیاری از دروس و رفع اشکال هستند. 

فاصله گیری برخی دانش آموزان از سرفصل های تحصیلی در حالی بر آموزش مازندران سایه افکنده است که در ابتدای سال تحصیلی معاونت متوسطه وقت آموزش و پرورش مازندران از برگزاری آزمون های ۴۵ روزه برای پایش مستمر دانش آموزان خبر داده بود. با این وصف معاون جدید متوسطه آموزش و پرورش مازندران که حدود یک ماه پیش کارش را شروع کرد ، از آزمون ۴۵ روزه ابراز بی اطلاعی کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: اینگونه آزمون ها آیین نامه ابلاغی وزارت خانه نیست و نمی توان نسبت به آن ارزشیابی درستی داشت. 

علی دهقان افزود : آزمون های دوره ای در اختیار مدارس است و ممکن است زودتر از ۴۵ روز و حتی به تشخیص معلم هر هفته انجام شود. 

وی ادامه داد: نتایج آزمون های کلاسی در اختیار مدیران و سپس والدین قرار می گیرد که نه تنها شرایط آموزشی بلکه نحوه یادگیری دانش آموزان بر اساس آن سنجیده می شود. 

دانش‌آموزان مازندران عقب‌ماندگی تحصیلی ندارند

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران وضعیت آموزش در فضای مجازی را مساعد توصیف کرد و گفت: با وجود اینکه شرایط برای معلمان سخت شده است، اما طبق بودجه‌بندی تمامی سرفصل های درسی تدریس شده و هیچ تاخیری وجود ندارد.

علیرضا سعدی پور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آموزش مجازی بسیاری از قواعد تحصیلی را دستخوش تحول کرده است که یکی از آنها زمان بر شدن آموز به دلیل ارتباط غیرحضوری است.

وی با اشاره به اینکه فاصله افتادن تحصیلی مقطعی و قابل برطرف شدن است ، ادامه داد: در شرایط فعلی عقب ماندگی برخی کلاس ها و مدارس از بودجه بندی درسی دور از انتظار نیست ، اما طبق پایش مستمر آموزش و پرورش استان فاصله فاحشی بین مدارس استان وجود ندارد و همگی طبق برنامه ریزی سرفصل های درسی پیش می روند.

مدیرکل آموزش و پروش مازندران در پاسخ به نگرانی برخی والدین از فاصله گیری درسی دانش آموزانشان نسبت به سرفصل های امتحانی ، گفت : هنوز گزارشی از فاصله محسوس و عقب ماندگی درسی دانش آموزان مدارس به دست ما نرسیده و اگر هم باشد بسیار محدود و مستثنی است.

سعدی پور افزود : البته کم تعداد بودن این دانش آموزان دلیل بر عدم پیگیری نیست . در صورت چنین مواردی همه معاونین ستادی، مدیران شهرستانی باید مشکل را در کوتاه ترین زمان حل کنند.

وی تاکید کرد: حتی اگر یک دانش آموز نیز از بودجه بندی و سرفصل‌های تعیین شده وزارت آموزش و پرورش جا بماند باید از طریق کلاس های جبرانی و فوق‌العاده دانش‌آموز را به شرایط عادی بازگرداند.

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به نزدیکی نیم فصل آموزشی و آزمون میان ترم گفت: باید همه دانش آموزان برای این آزمون آماده باشند و در صورت کوتاهی در آموزش بر اساس بودجه‌بندی با مسئولان امر برخورد خواهد شد.

سعدی پور تاکید کرد: والدین نیز باید در رصد مستمر تحصیلی دانش‌آموزان خود با مدارس همکاری کنند و در شرایط فعلی مدرسه را تنها نگذارند، زیرا غیرحضوری شدن آموزش نظارت بیشتری برای جلوگیری از انحرافات تحصیلی لازم دارد و در این زمینه مدرسه و خانواده ها باید با یکدیگر همراه باشند.

مازندران آماده برگزاری آزمون حضوری

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران بر آمادگی استان برای برگزاری حضوری آزمون میان ترم خبر داد و گفت : پیشنهادهای استان برای برگزاری حضوری آزمون میان ترم به وزارت آموزش وپرورش برای تصمیم گیری ارسال شده است.

وی برگزاری حضوری آزمون را هم از لحاظ درسی و هم لحاظ امنیتی مهم توصیف کرد و افزود : هنوز بسترهای لازم و استاندارد برای برگزاری آزمون غیرحضوری فراهم نشده است.

سعدی پور با اشاره به توسعه کمی و کیفی شبکه آموزش دانش آموزی شاد ، گفت : البته هنوز مشکلاتی در این شبکه از جمله تاخیر، قطعی و خروج دانش آموزان وجود دارد که شاید در برگزاری آزمون اشکالاتی به وجود آورد.

وی آزمون حضوری را برای دانش آموزان نیز مفید توصیف کرد و افزود : حضور در جلسه امتحان از استرس‌های دانش‌آموز کم می کند و نگرانی او درباره مشکلات آزمون غیرحضوری نیز برطرف خواهد شد.

به گفته این مسئول ، در آزمون حضوری عدالت نیز به طور کامل رعایت خواهد شد و برای مسائل بهداشتی نیز پروتکل هایی در نظر گرفته شده است که در صورت تایید وزارت آموزش و پرورش ، اطلاع رسانی می شود.

در حال جاضر نیز ۵۰۸ هزار دانشآاموز در مازندران تحصیل می کنند که از این تعداد بیش از ۹۳ درصد به صورت غیر حضوری و حدود هفت درصد نیز به صورت حضوری تحصیل می کنند.