چابهار- ایرنا- مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: چابهار نخستین بندر ایرانی در جذب اپراتور خارجی است که توانسته با کشور هند همکاری و اپراتوری این بندر را برعهده گیرند.

بهروز آقایی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پس از تکمیل فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار مهمترین کار بازاریابی، جذب سرمایه گذار و ورود کشتی‌های مختلف است که یکی از اولویت‌های این اداره‌کل در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بوده است.

وی ادامه داد: وجود اپراتور هندی در بندر چابهار علاوه‌بر ایجاد ترافیک بار و کالا، رشد اقتصادی استان و محور شرق را به دنبال دارد در این قرارداد اپراتوری که به صورت بلندمدت (۱۰ ساله) است هند علاوه بر اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار متعهد به تأمین تجهیزات استراتژیک به ارزش ۸۵ میلیون دلار و در قالب قرارداد BOT بوده که پس از اتمام مدت قرارداد مالکیت تجهیزات به ایران منتقل خواهد شد.

وی افزود: هند می‌تواند با استفاده از قابلیت‌های بندر چابهار بدون نیاز به پاکستان کالاها را به افغانستان منتقل کند.

آقایی افزود: چابهار بندری مهم و مسیری کم هزینه برای دسترسی کشورهای منطقه بویژه افغانستان و آسیای میانه است و هم‌اینک زیرساخت‌های بندری و تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری در بندر چابهار تا میزان ۱۵ میلیون تن کالا در سال وجود دارد که با تکمیل خط آهن چابهار – زاهدان شاهد رشد بیش از پیش این بندر اقیانوسی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های عمرانی و هزینه‌های زیرساخت‌های انجام شده در سال‌های اخیر در تاریخ ۳۵ ساله ساخت بندر بی سابقه است، خاطرنشان کرد: با همت جهادی و تخصیص به موقع اعتبار راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید و سازمان بنادر نیز تعهد اجرای بخشی از کریدور لجستیکی بندر چابهار از درب شرقی بندر شهید بهشتی تا محور پلیس راه را بر عهده گرفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان افزود: طراحی، ساخت و تکمیل فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی به عنوان یک پروژه ملی است و بهره‌برداری از آن افتخاری برای کشور در زمینه افزایش تجارت و توسعه اقتصادی با کشورهای همجوار نظیر هند، عمان، افغانستان محسوب می‌شود.

وی گفت: ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر شهید بهشتی چابهار اقتصاد کشور را به دیگر کشورهای پیرامونی پیوند خواهد داد که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.

آقایی اظهارداشت: جذب سرمایه داخلی و خارجی، تکمیل زیرساخت‌های باقیمانده خط ریلی و بندری از ضرورت‌ها برای توسعه چابهار است.

وی بیان کرد: چابهار با موقعیت راهبردی از کانون‌های مهم توسعه است و نقش مهمی در جابجایی کالاهای کشورهای آسیای میانه دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستانگفت: قرارداد امضا شده با هندی‌ها یکی از هوشمندانه‌ترین مدل تجارت است و برای هر ۲کشور نفع زیادی دارد.

وی ادامه داد: کشور هند می‌تواند در بخش‌های انرژی، گاز، مراکز لجستیکی، تاسیس کارخانه‌های تولید کود اوره و کود فسفات و کارخانه‌های فرآوری و طرح‌های دیگر سرمایه‌گذاری کند.