تهران- ایرنا- فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در جلسه امروز دوشنبه طرح اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با ‌تحریم‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

«مجتبی یوسفی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره نشست روز دوشنبه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از اقدامات خصمانه‌ای که توسط برخی از کشورهای غربی و همچنین رفتارهای رژیم اشغالگر قدس، طرح ۹ ماده‌ای با عنوان طرح راهبردی لغو تحریم‌ها در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تنظیم و تصویب شد که مهمترین بخش آن توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط جمهوری اسلامی ایران است و در نشست امروز نیز بر این موضوع تاکید و تصویب شد.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی اضافه کرد: در نشست فراکسیون ۲ نظر مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ نخست اینکه با توجه به اقدامات انجام گرفته علیه کشور و شهادت شهید «محسن فخری زاده» که علاوه بر فعالیت در بخش هسته‌ای در موضوع تولید واکسن کرونا و کیت‌ها تشخیص این ویروس هم فعال بود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود. زیرا دشمنان با رفتار خود نشان داد که با جمهوری اسلامی و سلامتی مردم دشمنی دارند.

یوسفی ادامه داد: نظر دوم هم این بود که اگر طرف اروپایی در بازه زمانی ۲ ماه به تعهدات خود در خصوص برجام عمل کرد، مجلس تصمیم‌های دیگری در این باره بگیرد.

وی ادامه داد: در جلسه فراکسیون مقرر شد در صحن علنی روز سه‌شنبه جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بررسی شود، اعضای فراکسیون هم به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، یک فوریت طرح راهبری برای لغو تحریم ها پیش از این در ۱۲ آبان ماه در صحن علنی تصویب شده بود که با شهادت دانشمند هسته‌ای کشور «محسن فخری زاده» روز گذشته - یکشنبه - نمایندگان مجلس دو فوریت این طرح را تصویب کردند.

در جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریمها بررسی و تصویب شد.

بر اساس ماده ۶ دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم عمل به تعهدات کشورهای ۴ به علاوه یک در قبال ایران و عادی نشدن روابط بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران، ۲ ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.

همچنین بر اساس ماده ۷ چنانچه اعضای ۴ به علاوه یک به اجرای تعهدهای خود برای رفع تحریم‌ها اقدام کنند، دولت گزارش این اقدامات را به مجلس ارائه داده و مجلس واکنش احتمالی خود را به موضوع بر اساس بند یک ماده ۴۵ قانون آئین نامه داخلی مجلس بررسی می‌کند.