به گزارش ایرنا، مصطفی سالاری روز دوشنبه در نشست خبری دوشنبههای دیجیتالی که به صورت ویدوئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: در پی تعطیلی اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا، اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای نسخهنویسی الکترونیک در برخی شعب وکارگزاریهای سازمان تعطیل شد، براین اساس بیمهشدگان به منظور دریافت خدمات بهداشت و درمان ملزم به استفاده از دفترچه درمانی نخواهند بود.
وی افزود: عدم نیاز به تمدید اعتبار دفترچه درمان نیز که از آغاز خرداد ماه اجرایی شده بود، ۳۹ درصد از مراجعات مردمی به این سازمان را کاهش داد.
سالاری ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی همه خدمات سختافزاری ونرمافزاری نسخهنویسی الکترونیک را در مراکز بهداشت ودرمان، بیمارستانها، داروخانهها و… فراهم و این طرح از طریق طراحی سامانه مربوطه برای درمانگران وهمچنین اتصال سامانه شخصی پزشکان به سامانه مرکزی تامین اجتماعی انجام میشود.
وی تاکید کرد: پزشکان و درمانگران همچنین درصورت عدم فراهم کردن تجهیزات نسخهنویسی الکترونیکی، میتوانند از طریق نسخهنویسی در سربرگ اقدام به دارونویسی و مراجعان وبیماران نیز به صورت الکترونیکی دریافت دارو کنند.
به گفته سالاری، این طرح با همکاری جامعه پزشکی به صورت کامل اجرا خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اصل استفاده آسان برای کاربر یادآور شد: یکی از اصول اساسی در ارائه خدمات الکترونیکی استفاده آسان برای کاربر است، که در این راستا به منظور بهبود و ارتقاء خدمات غیرحضوری از نقطه نظرات جامعه نیز از طریق سامانه ۱۴۲۰ استفاده خواهد شد.
سالاری ادامه داد: انعقاد قرارداد بیمه به صورت اختیاری یکی دیگر از خدمات غیرحضوری این سازمان است که امروز با رونمایی این طرح شمار قابلتوجهی از مراجعات حضوری به شعب وکارگزاریها کاهش مییابد.
به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، امنیت شبکه نیز یکی از مولفههای اساسی در این طرح است که به جهت اتصال به شبکه بانکی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: براساس این طرح (انعقاد قرارداد بیمه به صورت اختیاری) شخص بیمهپرداز با پرداخت ۳۰ روز حق بیمه و زیر ۵۰ سال سن میتواند به صورت غیرحضوری انعقاد قرارداد کند. این اقدامات که تا پیش از این به صورت حضوری انجام میشد، از طریق غیرحضوری، با مساعدت بانک رفاه وپرداخت حق بیمه در سامانه مربوطه و وصول تاییدیه ارسال، انجام خواهد شد.
سالاری گفت: در حال حاضر، نزدیک به یک میلیون بیمه مشاغل آزاد و غیررسمی در سراسر کشور وجود دارد. این قشر از جمعیت که صرفا به منظور صدور برگ پرداخت ملزم به ۴ تا ۸ بار مراجعه حضوری بود، با استفاده از این سامانه خدمات انعقاد قرارداد را از صفر تاصد به صورت غیرحضوری انجام میدهد.
به گفته این مقام مسئول، از زمان راهاندازی خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی، ۱۲ میلیون نفر مورد مراجعه در سراسر کشور کاهش پیدا کرده است؛ که عمدتا نیز به جهت تمدید اعتبار دفترچه درمان بوده است.
وی تاکید کرد: حدف دفترچه درمان برای مراجعه به بیمارستانها و... در صورت موفقیت پس از گذار از شرایط کنونی نیز میتواند تداوم یابد.
سالاری همچنین با اشاره به قانون بیمه بیکاری افزود: طرح بیمه بیکاری عصر امروز در جلسه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی و در صورت تصویب اجرایی خواهد شد.
به گفته وی، اساس این طرح به منظور حمایت از مشاغل آزاد و بیکاران تدوین شده که در مواقع بحران مورد حمایت دولت وحاکمیت قرار بگیرند.
سالاری در رابطه با کمک هزینه ازدواج نیز عنوان کرد: از اول آذر ماه تا کنون ۱۱۱۷ هدیه ازدواج به صورت غیرحضوری پرداخت شده و ۷۰ هزار هدیه نیز با همکاری سازمان ثبت احوال وثبت اطلاعات هویتی بیمهشدگان (درصورت بررسی وتایید) پرداخت میشود.
وی با اشاره به بیمههای حمایتی که بخشی از اعتبار توسط دولت وبخشی از اعتبار هم توسط بیمهپرداز پرداخت میشود نیز یادآور شد: بیمههای حمایتی با جابجایی مکان وتغییر آدرس وشرایط بیمهپرداز متوقف میشد، اما اکنون این محدودیت از طرف سازمان برداشته شده و کارگاههای زیر پنج نفر شاغل و اصحاب رسانه درصورت تغییر آدرس نیز تحت پوشش این بیمه قرار خواهند داشت.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حذف ۷۹ دارو از پوشش بیمه تامین اجتماعی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی همواره درصدد افزایش پوشش بیمه دارو است و اکنون برخی از داروهای درمانی کرونا نیز به این پوشش اضافه شده است.
سالاری درباره نظام متمرکز تامین اجتماعی نیز اظهار داشت: این طرح بنا به تاکید مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور، با تشکیل شماری از جلسات اداری، به تدوین یک طرح اولیه در روز شنبه منجر شد که سازمان تامین اجتماعی در این زمینه صرفا پیشنهادات را ارائه داده و به تنهایی متولی اجرا در سه حوزه بازنشستگی، درمان وبیمه بیکاری نخواهد بود.
وی اضافه کرد: اکنون 45 میلیون بیمهشده تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است که براساس پیشنهادات، اقدامات این بیمهشدگان باید متمرکز وصندوقهای بیمه نیز تجمیع شود.
سالاری با تاکید بر این مهم که تجمیع صرفا به مفهوم ادغام نیست، گفت: در عرصه بازنشستگی درحقیقت این سازمان به دنبال تمرکز واحدهای متعدد و همچنین افزایش پوشش بیمهای در سراسر کشور است.
به گزارش ایرنا، طرح ۳۰۷۰، ۱۹ آبان ماه با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب وکارگزاریهای سازمان تامین اجتماعی رونمایی شد. این طرح به گفته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، با ارائه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجعه (از مجموع ۹۶ میلیون مراجع تامین اجتماعی) را کاهش میدهد.
استعلام وضعیت دریافت مستمری، استعلام ارتباط بیمهای بیمهشدگان، درخواست تکمیل سوابق کسری از ماه، ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانکار و ثبتنام غیرحضوری افراد تبعی (توسط بیمه شده اصلی) نیز دوشنبه سوم آذرماه در ادامه ارائه خدمات غیرحضوری این سازمان رونمایی شد.