تهران- ایرنا- عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران گفت: دو مسئله شباهت و زیبایی مجسمه برای ما در اولویت قرار دارد زیرا مجسمه صرفا یک نیم تنه نیست و باید بتواند در وهله نخست به عنوان یک اثر هنری نظر مخاطب را به سوی خود جلب کند.

ایرج محمدی، هنرمند مجسمه‌ساز و عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران ویژه دانشمندان، پیشگیری از معضلات دوره قبل را از جمله مهمترین رویکردهای این دوره خواند و در این باره گفت: مهمترین مساله این است که کارهای انتخابی باید به حدی دارای کیفیت اجرایی و قوی باشند که امکان برنزه شدن کار فراهم شود، بنابراین ما سعی کردیم که با دیده اغماض به کارها نگاه نکنیم تا بتوانیم از اتفاقات سمپوزیوم قبلی پیشگیری کنیم و کارهایی استثنایی به مرحله نمایش بگذاریم.

او افزود: در مسیر انتخاب آثار، ما سعی کردیم که با نگاهی سخت‌گیرانه کارها را دنبال کنیم، بنابراین، هنرمندی که نتوانست رضایت شورا و هیئت داوران را کسب کند، اساسا انتخاب نشد.

عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران تاکید کرد: در این دوره از سمپوزیوم دو مسئله شباهت و زیبایی مجسمه برای ما در اولویت قرار داشت زیرا مجسمه صرفا یک نیم تنه نیست و مباحث مختلفی به جز شباهت، نظیر زیبایی و شکل حجم آن نیز مد نظر قرار دارد.

محمدی خاطر نشان کرد: یک مجسمه باید بتواند در وهله نخست به عنوان یک اثر هنری نظر مخاطب را به سوی خود جلب کند بنابراین ارتباطات حجمی و خطوط باید توسط هنرمند در آن مد نظر قرار گیرد و صرفا شباهت ظاهری اثر با فرد مورد نظر، ملاک نیست. در واقع یک اثر هنری فیگوراتیو به این شکل، باید علاوه بر شباهت، آن نگاه زیبایی‌شناسانه هنری را نیز دنبال کند.

او درباره روند انتخاب آثار توضیح داد و بیان کرد: در این دوره ما از تمام هنرمندان خواستیم که از آثار خود، ماکتی بسازند تا بر اساس آن بتوانیم روند کار را بر روی اثر اصلی دنبال کنیم زیرا در نهایت فرم این ماکت‌های ۴۰ سانتی، تبدیل به یک جنس ماندگار از فایبرگلاس شده و در فضایی خاص به نمایش گذاشته می‌شوند بنابراین کیفیت خود ماکت‌ها نیز اهمیت داشت زیرا آنها خود یک اثر به شمار می‌روند.

عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران ادامه داد: در این دوره ما از هنرمندان خواستیم که علاوه بر اجرای فرم کلی بر روی ماکت‌ها به جزئیات و ریزه‌کاری‌ها نیز بپردازند و از هر جهت ماکت را شبیه به اثر اصلی ارائه کنند تا بتوانیم تمامی ایرادات کار را در ابعاد بزرگ‌تر برطرف، و از مشکلات احتمالی پیشگیری کنیم البته ممکن است که برخی افراد در ساخت ماکت مهارت بیشتری از خود نشان دهند و در طول اجرای اثر اصلی این مهارت کمتر باشد بنابراین ما این نظارت و بررسی را در طول اجرای کامل اثر دنبال خواهیم کرد تا چنین تناقضاتی ایجاد نشود.

محمدی درباره سطح آثار این دوره از سمپوزیوم بیان کرد: ماکت‌هایی که تا امروز از آثار دیده‌ایم از سطح خوبی برخوردار بوده‌اند ضمن اینکه ما در شورای سیاستگذاری و انتخاب نیز سعی کردیم که کارها را به سمت بهتر شدن و رشد سوق دهیم بنابراین فکر می‌کنم که در این دوره شاهد آثار خوب و قابل توجهی خواهیم بود.

او درباره نحوه نظارت این دوره به دلیل مشکلات حاصل از کرونا، گفت: همانطور که می‌دانید به دلیل شیوع بیماری کرونا، ما در این دوره سمپوزیوم را به شکل آنلاین دنبال کردیم و عملا امکان ارتباط با مردم و هنرمندان در فضای همیشگی سمپوزیوم فراهم نشد، اما امیدواریم که این روند منجر به اجرای کارهای فاخر و زیبایی شود که در نهایت مردم در سطح شهر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و بازخوردهای مناسبی از آن دریافت شود.

سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با هدف ایجاد زمینه مشارکت فعال هنرمندان مجسمه ساز و به منظور تجلیل از مقام مفاخر فرهنگی و هنری ایران برگزار می شود. همچنین این سمپوزیوم ویژه طراحی و ساخت سردیس بوده و با ایجاد فضای مناسب برای گردهمایی هنرمندان مجسمه ساز، تلاش می کند ضمن بهره گیری از وجود هنرمندان مجرب زمینه انتقال تجربیات اساتید را به نسل جوان مجسمه سازی کشور فراهم آورد.

این رویداد هرساله به صورت زنده در فضای عمومی برگزار می شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا امسال به صورت مجازی برگزار می شود. در این رویداد ۲۱ هنرمند از سوم آذرماه سردیس ۲۱ نفر از مفاخر ملی را در کارگاه‌های شخصی‌شان می‌سازند.