ارومیه- ایرنا- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی گفت: اوج پهنای باند مصرفی این استان به ۴۶۶ گیگابایت بر ثانیه رسیده است که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ٢ برابر شده است.

قاسم جلیلی‌نژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر ظرفیت پهنای باند ورودی در استان سه ترابایت است که ٢ ترابایت از ظرفیت آن به دیتای استان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه اینترنت به بیشترین مطالبه مردم استان تبدیل شده، بیان کرد: در سامانه ۱۹۵ که سامانه ارتباط با مردم است، چهار درصد مطالبات مربوط به اینترنت است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی گفت: بیشترین شکایات مردم استان در هشت ماه گذشته در حوزه تلفن همراه با ۲۱ درصد، تلفن ثابت ۱۰ درصد، خدمات پستی ۲.۳۸ درصد و دفاتر پیشخوان ۲.۶۹ درصد بوده است.

جلیلی نژاد با اشاره به آمار تفکیکی شکایت‌های انجام شده بر اساس اپراتور و یا نام دستگاه، افزود: بیشترین شکایت ثبت شده با ۳۵ درصد مربوط به مخابرات منطقه، ۱۸ درصد مربوط به همراه اول، ۱۲ درصد مربوط به ایرانسل، چهار درصد مربوط به آسیاتک،۶ درصد مربوط به پارس آنلاین،۱۱ درصد مربوط به های‌وب، دو  درصد مربوط به رایتل و ۱۲ درصد مربوط به سایر دستگاه‌ها است.

وی بیان کرد: در مورد اینترنت بیشترین شکایات مربوط به پشتیبانی و ارائه خدمات اینترنت، کیفیت سرویس ارائه شده و مشکلات مالی و تعرفه‌ای است.

به گزارش ایرنا سرویس اینترنت پهن باند به دلیل سرعت آن بیشترین دسترسی را در اینترنت دارد که در چهار قالب DSL یا خط مشترک دیجیتال، فیبر نوری، کابل و ماهواره ارائه می‌شود.

زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی ارایه شده به روستاها و مناطق محروم استان از جمله خدمات ارزنده و دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت توسعه دولت الکترونیک و ایجاد تسهیلات ارتباطی برای مردم مناطق محروم است.

در سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس جمهوری ساختار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان ها تغییر کرد و ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ها به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر و ناظر بر زیرمجموعه های پست، پست بانک و شرکت ارتباطات زیر ساخت (بخش دولتی) و شرکت های خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شد.

تمامی وظایف سازمان های وابسته به وزارت از قبیل سازمان تنظیم مقررات، سازمان فناوری اطلاعات و غیره از طریق این ادارات کل در استان ها پیگیری می شود و در همین راستا وظایف این ادارات کل جهت تحقق اهداف بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهار بعد نظارت امنیتی و حفاظتی، نظارت مدیریتی، نظارت برنامه ای و نظارت مقرراتی تعریف شده است.

ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به عنوان نماینده عالی بخش حاکمیت با هدف ایجاد هماهنگی در اجرای برنامه ها و سیاست های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بین کلیه واحدهای تابعه در استان تشکیل و مدیران کل استانی به عنوان نماینده ارشد وزارت متبوع وظیفه پاسخگویی به مقام محترم وزارت و مقامات ارشد استان را عهده دار است.