تهران-ایرنا- رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش از برنامه‌ریزی و طراحی سؤالات امتحانی ۵۷۹ عنوان درسی برای امتحانات نهایی داخل کشور و یک هزار و ۶۷۱ عنوان درسی برای امتحانات خارج کشور در نوبت‌های خرداد، شهریور و دی ‌ماه ۱۳۹۹ خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، خسرو ساکی در نشست صمیمی با معاونان و کارشناسان مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، افزود: با تلاش و پیگیری‌های همکاران مرکز در شرایط شیوع کرونا موفق به تحلیل شاخص‌های کمی و کیفی منتخب، سنجش ملی شایستگی‌های دانش‌آموزان وتهیه و تدوین گزارش جامع پایش و ارزشیابی ملی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت شدیم.

وی درباره طرح جامع برگزاری الکترونیکی امتحانات اظهار داشت: در این طرح ارسال سؤالات و تصحیح پاسخ برگ‌ها به‌صورت الکترونیکی است و پس ‌از آن نتایج امتحانات نهایی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. سپس بازخورد نتایج و تحلیل‌ها، جهت تشکیل کمیته بهبود کیفیت برای اصلاح برنامه‌ها و فرایندهابه سیاست‌گذاران، برنامه ریزان و مدیران آموزش‌وپرورش ارائه می شود.

همچنین سؤالات امتحانات نهایی به‌منظور بهره‌برداری در طراحی سؤالات استاندارد و اصلاح محتوای آموزشی و روش‌های تدریس تحلیل می‌شود.

دستورالعمل‌های اجرایی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به‌روزرسانی شد

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اقدامات انجام‌شده در خصوص طرح جامع نظارت بر فعالیت‌های حوزه سنجش و ارزشیابی سراسر کشور گفت: این مرکز موفق شده است با همکاری دانشگاه شهید رجایی، رابطه عوامل مؤثر بر کیفیت‌بخشی آموزش علوم پایه (ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی) را با نتایج امتحانات نهایی بررسی و بر اساس نتایج آن، دستورالعمل‌های اجرایی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی را به‌روزرسانی کند.

ساکی ادامه داد: برگزاری جشنواره تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی به‌منظور ارتقای کیفیت روش‌های تدریس و ارزشیابی معلمان، طراحی سامانه آزمون آنلاین با همکاری دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، مطالعه و طراحی مدل‌های سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در زیست‌بوم کرونا، طراحی و چاپ گواهینامه‌های پایان تحصیلات دوره متوسطه با ضرایب امنیتی لازم در پیشگیری از ایجاد سوابق و صدور مدارک تحصیلی جعلی، جمع‌آوری الکترونیکی اطلاعات و سوابق هویتی و تحصیلی دانش‌آموزان از سال ۱۳۸۴ تاکنون و ارسال به سازمان سنجش آموزش کشور، از برنامه‌ها و اقدامات مهم انجام‌شده در این مرکز است.

وی افزود: برنامه‌ریزی و ساماندهی ۸ هزار و ۳۷۶ حوزه اجرا و ۵۲۳ حوزه تصحیح برای شرکت ۸۶۸ هزار و ۴۳۷ دانش‌آموز در امتحانات نهایی نوبت‌های خرداد، شهریور ۱۳۹۹، برنامه‌ریزی و ساماندهی ۲ هزار و ۸۰۴ حوزه اجرا برای حضور ۲۱۳ هزار و ۸۸ دانش‌آموز پایه هفتم و ۱۱۷ هزار و ۵۲۸ دانش‌آموز پایه دهم در آزمون‌های ورودی استعدادهای درخشان ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از دیگر اقدامات مهم این مرکز است.

ساکی گفت: همچنین برنامه‌ریزی و ساماندهی ۳ هزار و ۲۲۲ حوزه اجرا برای حضور ۹۲ هزار و ۱۰۴ داوطلب مرحله اول المپیادهای علمی و برنامه‌ریزی و ساماندهی حوزه‌های اجرا برای ۳۴ درصد داوطلبان حضور در آزمون سراسری از دیگر برنامه‌ها و اقدامات مهم انجام شده این مرکز است.

صرفه‌جویی در زمان، نیروی انسانی، هزینه‌های برگزاری امتحانات نهایی و ارتقای امنیت با ارسال الکترونیکی سوالات

وی برگزاری موفق ۶ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۹۴۴ میلیون نفر- درس امتحانات نهایی در نوبت‌های خرداد و شهریور ۹۹ به شیوه حضوری در سراسر کشور در شرایط شیوع بیماری کرونا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و اولویت حفظ سلامتی دانش‌آموزان و کارکنان را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی عنوان کرد.

ساکی تصریح کرد: صرفه‌جویی در زمان، نیروی انسانی و هزینه‌های برگزاری امتحانات نهایی داخل و خارج کشور و نیز ارتقای امنیت و صیانت از سؤالات با استفاده از روش ارسال الکترونیکی سؤالات از ستاد به حوزه‌های اجرای امتحانات در سراسر کشور و مدارس ایرانی خارج از کشور و طراحی نمون برگ‌های گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی، مدارس استثنایی و دیپلم افتخاری ایثارگران و دانش‌آموزان تطبیقی خارج از کشور با اعمال ضریب امنیتی تنها با تلاش همکاران این مرکز امکان‌پذیر شده است.

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با یادآوری کاهش جعل در سوابق تحصیلی با راه‌اندازی سامانه فارغ‌التحصیلان (امین) و تأییدیه تحصیلی با همکاری دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: با چاپ یک‌میلیون و ۳۷۷ هزار گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی با ۱۰ شاخص امنیتی مورد تایید دستگاه‌های ذیصلاح موفق به پیشگیری از صدور مدارک تحصیلی جعلی شدیم.

وی گفت: بازدید از ۲۹۰ واحد آموزشی در قالب طرح نظارت جامع به‌منظور بررسی نحوه اجرای آیین‌نامه‌ها و مقررات آموزشی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، ارزیابی ۱۷۰ گزارش تجربیات برتر رسیده به دبیرخانه کشوری جشنواره، ساماندهی اطلاعات هویتی و نمره‌ای فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه (شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) به تعداد یک‌میلیون و ۵۰ هزار دانش‌آموز از دستاوردهای این مرکز در یک سال تحصیلی است.

ساکی ادامه داد: همچنین حذف ارسال فیزیکی سؤالات امتحانی و کاهش هزینه‌ها و ارتقای ضریب امنیت ارسال سؤالات امتحانی، تدوین گزارش اولیه پایش و ارزشیابی نظام آموزشی با رویکرد تضمین کیفیت بر اساس ۹۵ شاخص کمی و تدوین گزارش اولیه تحلیل عملکرد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی به‌منظور بررسی عملکرد نظام آموزشی از دیگر دستاوردهای این مرکز در یک سال تحصیلی است.