به گزارش روز سه شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با رایزنیهای انجام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نهادها و دستگاههای مختلف اجرایی و عمومی در آبان ماه ۱۳۹۹ تعداد خدمات عرضه شده برای توسعه فروش و بازار محصولات خلاق ۳۰ درصد افزایش یافته است.
براساس این گزارش، ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با افزایش روزافزون تعداد شرکتهای خلاق، تلاش دارد تا با بالا بردی تعداد خدمات عرضه شده به این شرکتها رونق بیشتری در این زیستبوم ایجاد کند.
با توجه به اهمیت توسعه بازار و فروش محصولات خلاق و فرهنگی، ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، توجه بیشتر خود را معطوف به این حوزه کرده است. در صورتی که شرکتهای خلاق بتوانند بازار مناسبی برای فروش و عرضه محصولات خود پیدا کنند، مقدمات رشد و پویایی شرکت فراهم میشود. بر این اساس، این ستاد به تازگی اقلام بسیار متنوعی را به «سبد خدمات توسعه بازار محصولات خلاق» افزوده است.
حمایت از تدوین گزارش تحقیقات بازار داخلی، ارزیابی آمادگی صادرات، مشاوره صادرات و واردات (رایگان)، معرفی و ترویج شرکتهای خلاق در رسانههایی مانند صداوسیما و مشاوره توسعه فنی محصولات، از جمله دیگر خدمات عرضهشده به شرکتهای خلاق است.
همچنین تا کنون شرکتهای خلاق از خدماتی مانند جذب ایرانیان خارج از کشور و حضور مستقل در نمایشگاههای خارجی ویژه شرکتهای خلاق صادراتی، استفاده کافی به عمل نیاوردهاند و بر این اساس، ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، در نظر دارد تا با همکاری دیگر دستگاههای اجرایی و نهادهای مسئول، زمینه حضور بیشتر شرکتهای خلاق را در نمایشگاههای خارج از کشور فراهم آورد.
اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری، تهیه گزارش تحقیقات بازار خارجی ویژه شرکتهای خلاق صادراتی، ابزارهای تبلیغاتی و اطلاعرسانی برای صادرات مانند سایت به زبان خارجی و بروشور، خدمات تولید و نشر محتوا و مشاوره رایگان ویژه شرکتهای خلاق صادراتی، تنها بخشی از خدمات عرضه شده در زمینه «توسعه بازار محصولات شرکتهای خلاق» هستند.