همدان- ایرنا- مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سه واحد قلیان سرا(عرضه قلیان) در منطقه سر گذر شهر همدان به علت بی توجهی در اجرای محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی و فعالیت و پذیرش مشتری پلمب شد.

مهدی خدابخشی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: اعمال محدودیت فعالیت قلیان سراها از ابتدای شیوع ویروس کرونا با جدیت دنبال می شود که متاسفانه برخی از این واحدها پس از کاهش پیک این بیماری، اقدام به بازگشایی محل و فعالیت شبانه و مخفی کردند.

وی اضافه کرد: این قلیان سراها مجهز به آیفون تصویری و دوربین مدار بسته بوده و به صورت موردی اقدام به پذیرش مشتریان خود می کردند که شب گذشته تیم‌های معاونت بهداشتی در قالب ستاد صیانت حقوق شهروندی هنگام بازرسی و سرکشی، سه واحد را که به این شیوه اقدام به پذیرش مشتری می‌کردند شناسایی و پلمب کردند.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: واحدهایی که با وجود تذکر تیم های بهداشتی به دستورالعمل ها بی توجه باشند و با تمرد از دستور تیم هیا بازرسی و صیانت حقوق شهروندی اقدام به بازگشایی واحد مربوطه کنند، تا پایان محدودیت‌های کرونایی از فعالیت آ«ها ممانعت می شود.

خدابخشی بیان کرد: بیشتر قلیان سراها موجود در مسیر اماکن تفریحی و توریستی به دور از چشم بازرسان و مخفیانه اقدام به پذیرش مشتری تا پاسی از شب کرده و در هر یک از این واحدها ۲۰ تا ۳۰ جوان اقدام به استعمال دخانیات می‌کنند.

وی، قلیان سراها را یکی از کانون‌های پرخطر شیوع کرونا دانست و افزود: بسیاری از استعمال کننگان قلیان از یک سرشیلنگ استفاده کرده که این امر موجب سرایت ویروس می شود، همچنین قرار داشتن در یک فضای بسته سرعت انتشار بیماری کرونا را افزایش می دهد.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: اغلب مشتریان قلیان سراها افراد جوان و نوجوان هستند و که متاسفانه توجه کافی به موضوع همه گیری بیماری کرونا و احتمال ابتلا به آن ندارند و بیشتر افراد پس از ابتلا به این ویروس، بیماری را به دیگر اعضای خانواده نیز منتقل می‌کنند.

خدابخشی تاکید کرد: سرعت انتقال ویروس کرونا از طریق استعمال قلیان بسیار بالا است بنابراین افراد سیگاری و مصرف کنندگان قلیان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.