به گزارش ایرنا از رادیو بین المللی چین، «لی یوشیائو» روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: چین سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار درخواست ثبت اختراع هوش مصنوعی را ثبت کرده است.
کارشناسان با بیان اینکه چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ رهبر جهان در زمینه هوش مصنوعی شود تاکید دارند آمریکا و چین در حال تسلط بر فناوریهای پیشرفته جهان از نسل پنجم اینترنت تا رایانههای کوانتومی و هوش مصنوعی هستند.
لی در ادامه گفت: چین از نظر پیشرفت های اینترنتی، بعد از آمریکا در جایگاه دوم جهان قرار گرفته است و به طور مداوم مسیر صعودی خود را حفظ کرده است.
وی با استناد به تازه ترین گزارش مربوط به شاخص توسعه اینترنت جهانی گفت که رتبه دوم جهانی چین در زمینه پیشرفت های اینترنتی بر اساس ۶ پارامترشامل زیرساخت، ظرفیت نوآوری، توسعه صنعتی، اپلیکیشن های اینترنتی، امنیت سایبری و حاکمیت فضای مجازی به دست آمده است.
بر اساس گزارش های رسمی دولت چین، سرمایه گذاری سه شرکت مخابراتی بزرگ این کشور در حوزه اینترنت نسل ۵ قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی به رقمی بیش از ۳ برابر ۱۸۰ میلیارد یوان (۲۷.۴۲ میلیارد دلار) تعریف شده سالانه برسد.
چین ۳۶۲ میلیون کاربر فعال پروتکل IPv۶ دارد؛ IPv۶ یک پروتکل ارتباطی است که سیستم شناسایی و مکان یابی رایانه ای در شبکه ها را تامین و ترافیک اینترنتی را هدایت می کند قرار است تعداد این کاربران فعال در چین به ۱.۴۴ میلیارد نفر برسد.
« لی یو شیائو» معاون آکادمی مطالعات فضای سایبری چین می گوید که تاکنون بیش از ۴۸۰ هزار ایستگاه پایه اینترنت نسل ۵ در سراسر چین ساخته شده است و اقتصاد دیجیتال چین به ارزشی معادل ۳۵.۸ تریلیون یوان رسیده است که این رقم معادل ۳۶.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور محسوب می شود.
پخش های زنده اینترنتی به یکی از تجارت های نوآورانه مرتبط با اینترنت با رشدی سریع در چین تبدیل شده و تا ماه خرداد سال جاری میلادی ۵۶۲ میلیون کاربر داشته است.
بر اساس اظهارات معاون آکادمی مطالعات فضای سایبری چین، این کشور به رغم تهدیداتی که در قسمت امنیت سایبری وجود دارد، همواره در حال بهبود و ارتقاء مکانیسم حاکمیت خود در فضای سایبری است و تجارت چین در حوزه امنیت سایبری به مقیاس صنعتی بین ۵۰ الی ۶۰ میلیارد یوانی رسیده است.
« لی یو شیائو» می گوید که توسعه اینترنت چین همواره با تمرکز بر مردم پیش رفته است از زمان شیوع کرونا تاکنون، تقاضای رو به رشدی درعرصه تجارت الکترونیک، آموزش آنلاین، تشخیص های آنلاین بیماری، سرگرمی های آنلاین و دورکاری در چین مطرح شده است که همه این الزامات منجر به تشویق ارائه خدمات دیجیتالی از سوی بخش های مربوطه در چین شده است.
او گفت: برای مثال در حوزه آموزش، تا خرداد سال جاری تعداد ۳۸۱ میلیون کاربر خدمات آنلاین آموزشی در سراسر چین گزارش شدند که این رقم معادل ۴۰.۵ درصد از کل جمعیت کاربران فضای اینترنتی در این کشور است.