به گزارش ایرنا از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، حسین شهیدزاده روز چهارشنبه با اعلام اینکه امسال، پاییز کمتلاطمی از نظر وزش باد نسبت به پاییز سال گذشته داریم، افزود: در نتیجه، ماندگاری آلودگی هوا در تهران نسبت به سال گذشته بیشتر شده و این موضوع، میطلبد که خودمان هم بیشتر رعایت کنیم و به عنوان نمونه، از خودرویی که میدانیم پاک و سالم نیست، استفاده نکنیم و یا اگر مجبور به استفاده از خودرو خود هستیم، حتماً آن را تعمیر کنیم تا بتوانیم برای آن معاینه فنی برتر اخذ کنیم.
وی گفت: کیفیت سوخت مصرفی به خصوص سوخت دیزلی نسبت به سالهای ابتدایی دهه ۹۰، بسیار بهتر شده و مدتهاست در نمونههایی که از جایگاههای تحویل سوخت برداشت میکنیم، تخطی فاحشی از استانداردها ندیدهایم.
ریشه برخی از آلودگیهای خودروها اقتصادی است
وی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از مشکلات به مسائل اقتصادی برمیگردد، اظهار کرد: وقتی ما پول به اندازه کافی نداشته باشیم که کاتالیست خودرومان را که بعد از مسافت مشخصی کارآیی خود را از دست میدهد عوض کنیم، عملاً هر چقدر آلودگی که در موتور خودرو تولید میشود، بلافاصله از اگزوز آن بیرون میآید، چون هیچ فیلتری آن وسط نیست که این آلودگی را جذب یا تبدیل به گاز غیرآلاینده کند.
شهیدزاده با بیان اینکه به همین منوال، وقتی اقتصاد ضعیف است، بودجه کافی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل همگانی و جایگزینی اتوبوسهای دیزلی با اتوبوس گازسوز یا برقی اختصاص داده نمیشود، تصریح کرد: علاوه بر این، برنامههای توسعهای مترو با مشکل مواجه میشود و تاکسیهای فرسوده به کندی جایگزین میشوند که همه این عوامل، دست به دست هم داده و در تولید آلودگی بیشتر، تأثیر میگذارند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه بخش زیادی از ذرات معلق زیر ۲ و نیم میکرون که آلودگی مؤثر در فصل سرد است، از خودروهای گازوئیلی و صنایعی که گازوئیل و مازوت میسوزانند وارد هوای شهر میشود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل، لازم است در مورد اطمینان از صحت انجام معاینه فنی خودروهای سنگین و نیز استفاده از فیلتر مناسب در دودکش صنایع، نظارت بیشتری صورت گیرد.
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که هر دو مورد ذکر شده از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست محسوب میشود.