به گزارش روز چهارشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر این اساس ۲۰ هزار و ۱۸۳ فقره از شکایتهای دریافتی معادل ۹۹ درصد قابل پیگیری و ۲۴۶ فقره دیگر معادل یک درصد غیرقابل پیگیری بودند.
از مجموع شکایتهای رسیدگی شده، تعداد پنج هزار و ۱۱۸ فقره معادل ۲۵ درصد منجر به تنظیم برگ گزارش بازرسی و هفت هزار و ۳۲۸ فقره معادل ۳۶ درصد منجر به عدم احراز تخلف شد و هفت هزار و ۹۸۳ فقره دیگر معادل ۳۹ درصد به علت انجام کارشناسی در حال پیگیری هستند.
همچنین از این تعداد ۱۸ هزار و ۱۴۶ فقره معادل ۸۹ درصد مربوط به کالاها و ۲ هزار و ۲۸۳ فقره معادل ۱۱ درصد مربوط به خدمات بوده است.
بیشترین شکایتهای دریافتی در بخش کالا مربوط به انواع نان و روغن مایع و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستورانهای غذاخوری که بوده و بیشترین شکایات بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی و تقلب بوده است.
همچنین در ارتباط با چگونگی دریافت شکایات، در مجموع ۱۴ هزار و ۵۷۱ فقره معادل ۷۱ درصد به صورت تلفنی، ۳۰ هزار و ۳۴ فقره معادل ۱۵ درصد به صورت حضوری و ۲ هزار و ۸۲۴ فقره معادل ۱۴ درصد کتبی بوده است.
شکایتهای دریافت شده آبانماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کاهش داشته است، به طوری که استانهای تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز با افزایش تعداد شکایات و استانهای سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسانجنوبی و اصفهان با کاهش شکایات مواجه بودند.
تعداد شکایات دریافتی در بازه زمانی آبانماه پارسال ۲۱ هزار و ۸۷۲ فقره بوده است.
افزایش ۵ درصدی سهم شکایات بررسی شده
برپایه این گزارش، سهم شکایات بررسی شده متخلف و غیرمتخلف از کل شکایات قابل پیگیری در آبانماه به میزان ۶۱ درصد بوده که نسبت به مهرماه امسال پنج درصد افزایش داشته است.
بر اساس تدابیر اتخاذ شده، از مجموعه شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شدند ۵۴۲ فقره با برآورد ارزش ۳۲ میلیارد و ۲۶۵ میلیون و ۷۷۴ ریال منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و از تشکیل و ارجاع پرونده به ادارات کل تعزیرات و دیگر محاکم قضایی اجتناب شده است.
به گزارش ایرنا، در ۶ ماهه نخست امسال ۱۱۱ هزار و ۳۳۷ فقره گزارش و شکایت مردمی درخصوص کالا و خدمات در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها ثبت شده است که بیشترین شکایتها مربوط به گوشت مرغ تازه، شکر، برنج وارداتی، نان، ماسک سهلایه کشدار، تخممرغ و دستکش لاتکس بود.