به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به تاثیری که فرهنگ، هنر، رسانه و حوزههای تحت پوشش آن بر این وزارتخانه و در هنجارسازیها و رفتارسازیها دارد، ابراز امیدواری کرد تا این دو وزارتخانه در کنار هم قرار گرفته و از فضای همکاری و توسعه آن به فضای همگرایی رفته و با نوعی فعالیت میانبخشی به عنوان نهادهای با اخلاق و متحد در کنار هم قرار گیرند.
عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: باید بتوانیم این تفاهمنامه را تا پایان دولت به برنامه اقدام تبدیل کنیم تا بتواند مبنای همکاریهای آینده دو وزارتخانه باشد و این دو به عنوان دو بال در کنار هم همچنان به همکاری خود ادامه دهند.
وی یادآور شد: در تفاهمنامه ابعاد متنوعی دیده شده است، همچنین به نظر میآید پارهای از اقدامات میتواند تا پایان دولت مورد توجه بیشتر قرار بگیرد همچنان که همکاریهای مشترک به عنوان برنامه اقدام و عمل در فضای کار قرار گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این تفاهمنامه در بخشهای مختلف فرهنگ، هنر و رسانه چند محور مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: ابتدا حوزه کتاب و کتابخوانی است که معاونت فرهنگی این وزارتخانه از قبل هم با وزارت آموزش و پرورش از دوره حضور بنده در این معاونت همکاری داشته است.
وی افزود: در حوزه باشگاه کتابخوانی با ۳۰ هزار کودک و نوجوان در قالب ۲۳ هزار گروه باشگاهی حضور دارند که با یک برنامه درست به اعتبار فضاهای اتصالی با این باشگاه میتوان فرصت وسیعی را در اختیار و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان قرار داد چراکه این فضا ظرفیتهای وسیعی ایجاد میکند تا بتوانیم در خصوص تربیت هنری و زیرشاخههای آن همکاریهای لازم را داشته باشیم.
تقویت کتابخانههای مدارس همزمان با نمایشگاه مجازی کتاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه با اشاره به حوزه نشر به عنوان یکی از حوزههای مشترک در تفاهمنامه بین دو وزارتخانه گفت: باتوجه به اینکه نمایشگاه کتاب امسال به صورت مجازی برگزار میشود میتوانیم کتابخانه مدارس را تقویت کنیم، کتابخانه مدارس نقطههایی برای خلاقیتهای ادبی، پژوهشی و درسی دانش آموزان هستند، در این فضای نزدیک به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، میتوانیم این حوزه را تقویت کنیم.
وی افزود: در حوزه قرآنی نیز معاونت قرآن و عترت به اعتبار ظرفیت این معاونت و موسسات قرآنی زیر مجموعه آن میتواند کارهای مختلفی انجام دهد و به همین منظور باید ارتباطات قبلی بیشتر در حوزه متون درسی قرآنی مورد توجه باشد، در بحث روخوانی، روانخوانی و تدبر قرآنی که ۱۳ هزار دانشآموز با آن در ارتباط هستند باید تلاش بیشتری کرده و باید ارتباط قویتری بین این دو وزارتخانه در این راستا ایجاد شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به نظر میرسد در این معاونت میتوان در رویدادهای قرآنی دانش آموزان نیز همکاری داشت و در رویدادهای مختلف به هم متصل شد.
صالحی با بیان اینکه در حوزه هنری نیز موضوعاتی در این تفاهمنامه در نظر گرفته شده است که معاونت امور هنری به عنوان معاونت پایه در آن مورد توجه است، گفت: برای زمان باقیمانده از دولت میتوان زمینههای خوبی در بخش هنر ایجاد کرد تا در همین زمان کوتاه یک کارنامه درخشان در این حوزه ارائه کرد، در حوزه دیگر یعنی سازمان سینمایی نیز ارتباطاتی وجود دارد، فیلم کوتاه و مستند یک فرصت قابل توجه در حوزه آموزش است، در این زمینه یک استعداد قابل توجه در کشور وجود دارد و کارهایی در این راستا شروع شده و می توان با یک برنامهریزی مشترک این بخش را توسعه داد و یک برنامه چندساله ایجاد کرد.
وی اظهار داشت: باتوجه به مسیری که آموزش و پرورش از زمان کرونا در فضای مجازی پیش گرفته است فرصت مناسبی برای تولید فیلم مستند و کوتاه برای دانش آموزان ایجاد شده و با ترکیب دو حوزه میتوان کار را به خوبی پیش برد و در یک برنامهریزی طولانیتر از ظرفیت فیلم کوتاه و مستند برای حوزه آموزش بهره برد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مورد دوم که میتوان مقدمات آن را آغاز کرد افزودن المپیادهای ادبی در کنار المپیادهای هنری است، حوزههای تربیتی به یکدیگر متصل هستند و کسی که تربیت هنری کم دارد در بخشهای دیگر تربیتی نیز دچار اختلال میشود، بنابراین حوزه المپیادهای علمی میتواند در کنار المیپیادهای هنری قرار بگیرد.
صالحی با اشاره به حوزه متون درسی تصریح کرد: در حوزه متون درسی هنر میتوان از زوایه ایجاد یک سلامت ذائقه و سلیقه و شناخت هنری ایرانی اسلامی و هم اینکه دانش آموز ما ذائقه و سلیقه درست و خاص هنری بهتری پیدا کند و نسبت به گذشته هنری ایران شناخته درستی داشته و در عین حال مجذوب و مغلوب هنر گذشته نشود و تنها گذشته را به عنوان پایه هنری ترسیم کنند اتفاقاتی را رقم زد.
وی ادامه داد: خلاقیت هنری باید در متون هنری جا پیدا کند، در این حوزه به اعتبار دامنه هنر حوزههای مرتبط در حوزههای هنری و سینمایی و با حضور اساتید، متخصصان و جوانان که چیزی از پیشکسوتان کم ندارند و حتی در بسیاری از رشتهها یک جریان خلاق در این چهل سال رقم خورده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص هنرستانها نیز گفت: هنرستانها یکی ازمزیتهای هنری کشور هستند که بسیاری از آنها تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و در این سالهای متمادی هنرمندان شاخصی را به جامعه معرفی کرده است. براساس آمار در سال ۶۷ دانشآموختگان هنر ما در حدود پنج هزار نفر بودند این در حالی است که در سال ۹۸ این تعداد به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است، بنابراین باید این گونه هنرستانها را برای کشف خلاقیتهای هنری و در کنار آن استعدادهای هنری؛ تکثیر کنیم.
صالحی تاکید کرد: در حوزه رسانه نیز به دو محور اشاره داریم، سواد رسانهای که از قبل هم نیاز آن احساس میشد و حال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز دانشآموزان به آموزش مجازی این بخش نیازمند توجه بیشتری است، در مرکز رسانههای دیجیتال این وزارتخانه کارهایی را انجام دادهایم که میتواند در این حوزه نیز مبنای کارهای دو وزارتخانه قرار گیرد.
وی افزود: فعالیت دیگر در این حوزه تولید محتوا در حوزه دیجیتال برای کودک و نوجوان است، یک نگاه نفی تصدیگری در حوزه تولید محتوا شکل گرفته و همچنان ادامه دارد، ما معتقدیم تولید محتوای دیجیتال برای کودکان و نوجوانان باید یکی از مباحث جدی برای دو وزاتخانه باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: موضوع پایانی در این تفاهمنامه بحث آمایش فضا و مکان در آموزش و پرورش است که تغییر میکند، لذا در خواست ما این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان حوزهها و مکانهای جایگزین در این آمایشها مدنظر قرار گیرد.
صالحی در پایان پیشنهاد تشکیل کمیته اقدام مشترک با حضور نمایندگان دو وزارتخانه را داد تا هر سه ما یکبار گزارش کار مرتبط با این تفاهمنامه ارائه شود تا از این طریق افق راه پیشرو مشخص و زمینه ادامه همکاری در دولت بعدی فراهم باشد.