کرمانشاه- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کرمانشاه با بیان اینکه کودکان با نیازهای ویژه نیازمند تعلیم و تربیت و خدمات ویژه‌ای هستند، گفت: توجه به نارسایی‌های جسمی، ذهنی و رفتاری کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بخصوص در ایام کرونای باید مدنظر باشد.

«ناهید فضلی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با گرامیداشت ۱۳ آذر روز جهانی معلولان افزود: اهمیت دادن به تربیت این گروه از افراد در سنین مختلف از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و تحقق مطلوب امر تربیت در راستای توانمندسازی این قشر، دارا بودن آگاهی اولیا و هم افزایی آنان با سایر متولیان امر تعلیم و تربیت در سطح جامعه برای کاهش چالش‌های پیش روی آنان است.

وی اظهار داشت: دانش‌آموزان دارای اختلالات رفتاری نیازمند دریافت خدمات ویژه بوده و باتوجه به اینکه بیشتر این افراد در سنین ۶ و ۷ سالگی قرار دارند لذا توجه اولیا به حضور کودکان در دوره پیش دبستانی و سنجش تحصیلی بدو ورود به دبستان و پایش عملکرد تحصیلی در پایه اول دبستان می‌تواند در شناسایی و ارایه خدمات ویژه زمینه‌ساز پیشگیری از مشکلات جدی باشد.

فضلی اضافه کرد: کودک یا کودکان با نیازهای ویژه در واقع به فرد یا افرادی اطلاق می‌شود که نیازمند تعلیم و تربیت ویژه و خدمات وابسته‌اند تا از همه استعدادهای انسانی خود بهره ببرند. آنان به تعلیم و تربیت نیازمندند چون از یک یا چند نظر با همسالان خود متفاوتند.

او گفت: از لحاظ چشم انداز آموزشی، دانش آموزان با نیازهای ویژه افرادی به شمار می آیند که برای دستیابی به بالاترین حد توانایی های انسانی خود، به آموزش ویژه و خدمات وابسته نیاز دارند. درگیری و چالش‌های منحصر به فرد کودک یا دانش آموزان با نیازهای ویژه، در این ایام آنان را در همه‌گیری ویروس کرونا در معرض خطر مضاعف قرارداده است.
معاون آموزش ابتدایی کرمانشاه در ادامه گفت: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ کودکان با نیازهای ویژه هم با چالش‌های مشابه نسبت به دیگر همسالان خود با این بیماری مواجه هستند و همواره شدت و استرس بیشتر این درگیری ها را تجربه می‌کنند.

فضلی با بیان اینکه نابینایی، ناشنوایی، ‌بیش فعالی، اوتیسم و سندرم داون از ویژگی های عمده کودکان با نیازهای ویژه به شمار می رود، گفت: توجه ویژه برای هر کدام از این کودکان متفاوت تعریف شده است.

وی تصریح کرد: در حالی که هیچ کودکی دوست ندارد با ماسک صورت خود را بپوشاند و یا روزانه ساعت‌ها جلوی صفحه تلویزیون درس بخواند، اما در شرایط فعلی کرونایی برای کودک و یا دانش آموز با نیازهای ویژه با اینکه ممکن است توانایی درک این مساله را نداشته باشد، مساله پیچیده تر خواهد شد.

او با بیان اینکه در شرایط ویژه مساله این است که برنامه‌های روزانه قابل پیش‌بینی و ساختاریافته بسیار زیاد است، اما برای کودکان با نیازهای ویژه باید اهمیت بیشتری قایل شد، ‌افزود: کودکان با نیازهای ویژه اضطراب بیشتری را در این دوران تجربه می کنند از این رو بدون داشتن یک برنامه روزانه نمی توان زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داد.

به گفته فضلی، بسیاری از خانواده های دارای فرزند با نیازهای ویژه اذعان دارند در دوران کرونا شاهد افزایش مشکلات خواب، مسایل رفتاری و اضطراب به دلیل تغییر روال روزانه و احساس عدم اطمینان بسیار زیاد این کودکان در این مدت بودیم.

وی برای نمونه عنوان کرد: در آموزش یک کودک ناشنوا ممکن است به برخی تجهیزات و وسایل نیاز باشد، برای کودک بیش فعال باید فعالیت‌های آموزشی جداگانه‌ای در نظر گرفت و کودکی که مبتلا به اوتیسم است احتمال دارد حضور یک دستیار معلمِ آگاه به روحیات و شرایط یک کودک اوتیسمی نیاز داشت.  

وی افزود: آنچه مهم است باور به ارزشمندی این کودکان همانند دیگر همسالان آنان و اهمیت به آموزش و احترام به تفاوت‌های فردی آنان مثل تمامی تفاوت‌های انسانی دیگر است.

او با قدردانی از تمام معلمان ایثارگر که سفیران امیدبخش برای این قشر از کودکان هستند، گفت: عدالت تربیتی زمانی محقق خواهد شد که همه کودکان با توانمندی و استعدادهای مختلف از آموزش با کیفیت برخوردار باشند.

براساس اعلام سازمان بهزیستی استان کرمانشاه ۴۳ هزار معلول زیرپوشش این سازمان در استان وجود دارد.