به گزارش روز پنجشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولین نوشت: یادگیری مهمترین و راهبردیترین امکانی است که به افراد مجال بروز و ظهور و شکل دادن به زندگی خود را میدهد تا هویت و شخصیت خود را بسازند و در زندگی اجتماعی از حاشیهنشینی، استیصال و انزوا بیرون بیایند؛ روی پای خود بایستند و به یک شهروند مؤثر در جامعه تبدیل شوند. فرصت یادگیری حق مسلم انسانها است.
وی افزود: اساس بیعدالتیهای اجتماعی ریشه در توزیع نابرابر فرصتهای آموزشی دارد. بنابراین نابرابری در این سطح به نابرابری در سطوح دیگر ازجمله؛ قدرت و ثروت منجر میشود. فرصت آموختن از مهم ترین حقوق مردم است و برای کسانی که این محرومیت را دارند یا نیازهای متفاوتی دارند، این نیاز جدیتر و اولویت بیشتری دارد. از آن جا که همه معلولیتها نمایان نیستند و آثار همه معلولیتها نیز قابل مشاهده نیست، تدوین سازوکارهای کافی برای پاسخگویی کامل به نیازهای افراد دارای معلولیت (چه معلولیتهای آشکار و چه پنهان)، بسیار ضروری است.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از پیام عنوان کرد: بر همین اساس در آموزش و پرورش وظیفه داریم شرایط را بهگونهای فراهم کنیم تا این افراد به راحتی بتوانند از حقوق خودشان برخوردار شوند. تحقق این امر، مستلزم نگاه منعطف به کودکان و دانشآموزان با نیازهای ویژه و توجه به تفاوتهای فردی آنان است.
حاجی میرزایی ادامه داد: از سویی دیگر شرایط کنونی و شیوع بیماری کرونا، بر زندگی و سلامت افراد دارای معلولیت در سراسر جهان تأثیر زیادی گذاشته است. با در نظر گرفتن این موضوع کهبسیاری از افراد دارای معلولیت، شرایط زمینهای خاصی دارند و آسیبپذیرترند، بیش از سایرین نیازهای بهداشتی دارند. بنابراین برای دستیابی به بالاترین استاندارد بهداشتی، از بین بردن موانع دسترسی معلولان به مراکز بهداشتی – درمانی، کاهش هزینههای آن و تأمین نیازها و تجهیزات بهداشتی آنان ضرورتی جدی است و هدف اصلی آموزش و پرورش استثنایی، در بحران کرونا، پوشش حداکثری دانشآموزان و استمرار فعالیتهای آموزشی، پرورشی و توانبخشی با استفاده حداکثری از فناوریهای نوین و قابلیتهای فضای مجازی است. تا آثار منفی شیوع این بیماری بر دانشآموزان بانیازهای ویژه را به حداقل رساند. بر همین اساس مناسبسازی شبکه شاد برای ارائه خدمات و سرویس به دانش آموزان با نیازهای ویژه جزء اولویتهای این وزارت قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ بستههای تحولی در نظر گرفته شده جهت گیریهای روشنی به سمت هدفهای روشن و مشخص دارد و سعی شده است با تدوین بستههای تحولی تحقق پذیر، مشارکتپذیر، مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از حیث کیفی توسعه آموزشهای دیجیتالی و الکترونیکی، آموزشهای مهارتی چندگانه، گسترش و توسعه نهضت زبان اشاره و خط بریل، مداخلات بهنگام، توسعه مشارکتها، توسعه مدارس انطباقی، توسعه آموزشهای فنی و حرفهای، توسعه مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانشآموزان بانیازهای ویژه و افزایش سطح پوشش تحصیلی به ویژه در پیش دبستان، اقدامات مؤثری را اجرا و تحولات خوبی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه ایجاد کند.
وزیر آموزش و پرورش یادآورشد:دستیابی به اهداف والای تعلیم و تربیت افراد با نیاز ویژه، مستلزم برنامهریزی دقیق و اجرای مناسب است و این امر با اهتمام و همیاری تمامی مسوولان، نهادها و انجمن های غیردولتی امکان پذیر خواهد شد.
حاجی میرزایی همچنین در بخشی دیگری افزود: در این راستا حمایت، مشارکت و سخاوت خیرین ارجمند نیز یاریگر جسم و روح این عزیزان است، تا با مشارکت در "نهضت توانافزایی" و استاندارد سازی فضا، تجهیزات آموزشی و توانبخشی، کتب درسی، والدین و آموزش، شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانشآموزان را ایجاد کنیم و بیش از پیش بتوانیم، زمینه های توانمندسازی و ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت، را رقم بزنیم و استعدادهای این عزیزان را شناسایی و پرورش دهیم. "روز جهانی معلولین" فرصتی برای بازشناختن توانمندیهای چشمگیر این عزیزان است که در پرتو همتهای بلند و عزمی استوار به آن دست یافتهاند.
وی در پایان گفت: امید است در سایه نظام جمهوری اسلامی که به تأکیدات دین مبین اسلام و بزرگان دین، گام های ارزنده ای در جنبههای تدوین قوانین، حمایت های حقوقی و اقدامات عملی برای این عزیزان برداشته و در راه استقلال و توانمندسازی آنان تلاش های زیادی نموده است، با اندیشههای نو و افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی، ترکیب ظرفیتها، تقسیم کار و انجام فعالیتهای مکمل، در جهت رشد کمی و کیفی آموزش و پرورش و خدمت به این عزیزان گامهای مؤثری برداشته شود.
به گزارش ایرنا، 13آذر امسال (سوم دسامبر) روزجهانی معلولین است.