بغداد – ایرنا- نماینده پارلمان عراق تصمیم آمریکا برای کاهش نیمی از دیپلمات های سفارت خود در عراق را بیانگر نگرانی واشنگتن در قبال منافع خویش در این کشور دانست.

به گزارش ایرنا، «فاضل جابر الفتلاوی» نماینده ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» در پارلمان عراق به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که "آمریکایی ها در طول روزهای سال به سبب حملات خود به مواضع الحشد الشعبی و مقاومت اسلامی به اتباع خود در عراق هشدار می دهند و این هشدارها، نگرانی واقعی نزد اتباع آمریکایی و فشار به دولت آمریکا ایجاد می کند".
وی افزود: تصمیم اخیر دولت آمریکا برای کاهش نیمی از کادر دیپلماتیک خود و تشدید حداکثر حفاظت از منافع خود در عراق به ویژه با نزدیک شدن به نخستین سالگرد شهادت (سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس) فرماندهان یروزی (علیه گروه تروریستی داعش) در دل اتباع آمریکایی هراس ایجاد کرده است و همین موضوع سبب شده تا دولت آمریکا این تصمیم را بگیرد.
این نماینده پارلمان عراق تصریح کرد: تداوم این نگرانی باعث خواهد شد که آمریکا برای خارج کردن نیروهایش در عراق با جدیت بیاندیشد.
مجله «پولتیکو» آمریکا پیش از این گزارش داده بود که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته حدود نیمی از دیپلمات های سفارت این کشور  در بغداد را خارج کند.
این نشریه افزود: مسوولان آمریکایی که یکی از آنها در وزارت خارجه کار می کند، تاکید کرده است که خارج کردن دیپلمات ها موقت خواهد بود.
یک مسوول وزارت امور خارجه آمریکا امروز (پنجشنبه) در واکنش به انتشار این گزارش های رسانه ای به شبکه آمریکایی «الحره عراق» گفت که وزارت خارجه آمریکا به طور مداوم موقعیت خود در سفارتخانه ها و کنسولگری های جهان را همگام با ماموریت ها و فضای امنیتی محلی و وضعیت بهداشتی و حتی روزهای تعطیلات تنظیم می کند.

وی افزود: "تضمین سلامت کارمندان دولت آمریکا و شهروندان آمریکایی و امنیت تاسیسات ما همچنان در صدر اولویت های ما قرار دارد".
این مسوول وزارت خارجه آمریکا از تایید یا رد اطلاعات مبنی بر خروج دیپلمات ها خودداری کرد و گفت: "ما درباره جزییات هرگونه تعدیل نیرو اظهار نظر نمی کنیم اما به شراکت دیپلماتیک قوی با عراق متعهد باقی می مانیم".
وی در عین حال گفت: «متیو تولر» سفیر آمریکا همچنان در عراق است و سفارتخانه به کار خود در بغداد ادامه می دهد.
به گفته شبکه الحره عراق، یک مسوول بلندپایه عراقی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفته است که تصمیم کاهش شمار دیپلمات های آمریکایی به سبب نگرانی های امنیتی است.
این در حالی است که شبکه «سی. ان. ان» نیز بامداد پنجشنبه به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که آمریکا از بیم انتقام ایران در آستانه سالگرد ترور سردار سپهبد «شهید حاج قاسم سلیمانی» شماری از کارمندان سفارت خود در بغداد را به طور موقت خارج می‌کند.
یک مقام آگاه به این شبکه گفت که این تصمیم سه‌شنبه در نشست کمیته هماهنگی سیاستگذاری شورای امنیت ملی آمریکا اتخاذ شد.
به گفته یک منبع دیگر، خروج این کارمندان در آستانه سوم ژانویه (۱۴ دی) انجام خواهد شد.
منابع آگاه اعلام کردند که خروج برخی از کارمندان سفارت آمریکا در بغداد به احتمال تا اواسط ژانویه طول خواهد کشید.
یک مقام دفاعی نیز به «سی. ان. ان» گفت که مسوؤلان ایرانی خواهان انتقام هستند و «قصد عقب نشینی ندارند» اما آمریکا می داند که ایرانی ها عجله ای ندارند و ممکن است که برای ماه های بیشتری برنامه ریزی کنند.
سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و با شلیک از پهپادهای ارتش این کشور به شهادت رسیدند.
در پیامد این اقدام تروریستی کاخ سفید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ چندین فروند موشک بالستیک را به سمت پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق شلیک کرد.
در پی این موشک باران، پنتاگون در چندین مرحله و به صورت قطره چکانی اعلام کرد که ۱۱۰ نفر از نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد دچار آسیب مغزی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.
این جنایت پلید آمریکا علیه فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس باعث شد که نمایندگان مردم عراق در پارلمان مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از کشورشان را تصویب کنند تا مرحله دیگری از مبارزه مردم این کشور علیه اشغالگری آمریکا آغاز شود.