بغداد – ایرنا- وزیر امور خارجه عراق خواهان پاسداری از امنیت منطقه ای و بین المللی شد و گفت که تامین امنیت کشورها نیازمند تلاش های گروهی گسترده است.

به گزاش ایرنا به نقل از رسانه های عراقی، «فواد حسین»  وزیر امور خارجه عراق امروز در سخنرانی خود در اجلاس گفت وگوی امنیتی منامه تصریح کرد: آمیختگی و درهم تنیدگی هایی که جهان ما در سطح روابط بین الملل خود شاهد آن است، هیچ کشوری را از چالش ها در امان نمی دارد.

وی خواهان "پاسداری از امنیت منطقه ای و بین المللی و تحقق نیازهای آن" شد و تاکید کرد: سلامت کشورها و امنیت ملت های آن نیازمند تلاش های گروهی بزرگی است که در آن کشورها مشارکت می کنند و مسئولیت ها و تعهدات خود را برعهده می گیرند تا فضای همزیستی مسالمت آمیز و ثبات دائم حاکم شود.

فواد حسین تصریح کرد: نبود سازوکارهای حل مناقشات در منطقه باعث شده که از بحرانی ترین و پرتنش ترین مناطق جهان باشد و این امر باعث بی ثباتی شده که آثار و پیامدهای خودش را برجای گذاشته است. در صدر این بحران ها، مسئله فلسطین و حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین براساس اراده و چشم انداز رهبرانش و نیز درگیری ها در سوریه و لیبی و لبنان قرار دارد.

فواد حسین گفت: تحکیم ارکان ثبات در منطقه خاورمیانه تنها در صورت دنبال کردن سیاست های ثابت و واقعگرایانه و دائمی برای حل کانون های درگیری و خاموش کردن شعله بحران ها در منطقه با راههای مسالمت آمیز محقق خواهد شد.

وی درباره اوضاع عراق گفت: دولت عراق برای بازسازی مناطق آزاد شده از دست گروه تروریستی داعش، بازگرداندن حاکمیت دولت در همه مناطق و شهرهایی که تحت جولان داعش بود و نیز بازگرداندن آوارگان به مناطق سکونت خود و تامین نیازهای زندگی آنها تلاش می کند.

وزیر خارجه عراق گفت: چالش های سلامتی عراق در شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی آن و دشواریها نهادهای بهداشتی عراق در پوشش تعداد روز افزون مبتلایان است.

وی تصریح کرد که دولت عراق در تلاش برای اعمال حاکمیت قانون، تکمیل مستلزمات برگزاری انتخاباتی آزاد و سالم در سال آینده، پاسخ به مطالبات مردمی و پرهیز از این است که عراق صحنه درگیری ها یا سکوی حمله به کشورهای همجوار باشد.