قم - ایرنا - با گذشت نخستین روز از کاهش محدودیت های کرونایی و فعال شدن بسیاری از اصناف درقم،سطح هشدارها برای جدی گرفتن خطر این ویروس منحوس همچنان در بالاترین حد ممکن است.

درهمین حال مسئولان استان تاکید دارند که تغییر وضعیت کرونایی قم از قرمز به‌نارنجی به معنی کم رنگ شدن عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیست و مردم و دستگاههای اجرایی باید همچنان پروتکل‌ها را جدی بگیرند و حساسیت‌ها به هشدارهای بهداشتی کاهش پیدا نکند. 

استاندار قم در این رابطه با اشاره به تبدیل وضعیت کرونایی قم از قرمز به نارنجی گفت: تضمینی برای عدم بازگشت به وضعیت قرمز در این استان وجود ندارد.

بهرام سرمست اظهار داشت: خوشبختانه تعداد استان‌هایی که از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شدند چشمگیر است و درکل کشور یک روند نزولی دیده می‌شود.

وی گفت: درقم وضعیت مطلوبی داریم و از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شدیم ولی در صورت رعایت نشدن دستورالعمل‌ها، هیچ تصمینی وجود ندارد که این وضعیت قابل برگشت نباشد.

استاندارقم خاطرنشان کرد:به لطف محدودیت‌های کرونایی و همچنین رعایت آن توسط مردم از این موج در حال عبور هستیم و ادامه این وضعیت و سیر نزولی مستلزم همکاری های آینده است.

وی با یادآوری اینکه تمام مقررات مربوط به وضعیت نارنجی از روز چهارشنبه هفته گذشته در قم اعمال شده است افزود: مقرر شد در شهرهای نارنجی که جمعیت بالای ۲۰۰ هزار تَن دارند همانند شهرهای قرمز منع آمد و شد خودروها از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد همچنان اجرا شود.

استاندار قم با تاکید بر اینکه قم نیز مشمول این مصوبه می شود افزود: خودروها علاوه بر مبادی ورودی شهر در ساعت های یاد شده نیز کنترل خواهند شد.

وی پیش از این نیز گفته بود:‌بازگشت قم به وضعیت نارنجی به معنای عادی شدن اوضاع و حذف محدودیت‌های گذشته نیست و وضعیت نارنجی نیز مشمول محدودیت‌های جدی است. برای بازگشایی مراکز مختلف میزان واقعی تجمع و تراکم مردم و میزان پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی را در نظر می‌گیریم و برخوردهای احساسی یا سلیقگی را نمی‌پسندیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز پیش ازاین گفته بود: رنگ نارنجی به معنی اتمام کرونا نیست و در صورت عدم توجه به مسائل بهداشتی و تذکرها هر لحظه ممکن است، مجدد به وضعیت قرمز برگردیم.

۳۱۴ بیمار مشکوک به کرونا در قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم دراین رابطه با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۳۱۴ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۷۲ تَن از آنها وخیم می باشد.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به پانزدهم آذرماه ۴۶ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۳۸ تَن تحت اورژانس مراکز درمانی قم افزود: ۲۵ تَن از کل افرادی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

وی همچنین بیان کرد: چهار تَن که نتیجه آزمایش آنها مثبت بود نیز جان خود را از دست دادند.

کاهش ساعت کار مراکز درمان سرپایی بیماران کرونایی قم 

همچنین ساعت کار مراکز درمان سرپایی بیماران مشکوک به کرونا درقم به دنبال نارنجی شدن وضعیت کرونایی در این استان کاهش یافت.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: با توجه به کاهش موارد ابتلای به کووید ۱۹ و تایید ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی قم مصوب شد ساعت کار تمام مراکز منتخب درمان سرپایی بیماران مشکوک به کرونا کاهش یافته و تا ساعت ۱۶ ارایه خدمت داشته باشند.

این تصمیم به منظور کاهش خستگی جسمی و روحی تمام نیروهای درگیر در این مراکز اتخاذ شده‌است.

مراکز ۹ گانه درمان سرپایی بیماران مشکوک به کرونا در دورانی که وضعیت این استان قرمز بود از ساعت ۸ تا ۲۰ فعالیت می کردند.

پیوستن ۲۵۰۰ نیروی جهادی قم به طرح شهید سلیمانی 

فرمانده عملیات قرارگاه شهید قاسم سلیمانی گفت: طرح شهید سلیمانی، از ابتدای آذرماه جاری با هدف مقابله با ویروس کرونا و در سه محور مراقبت، حمایت و نظارت به ریاست فرماندار در قم آغاز شده و تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر نیروی جهادی به آن پیوسته‌اند.

امیر جعفری در گفت و گویی بیان کرد: تا به امروز  قرارگاه در ۹۲ محله در شهر قم و ۲۰ محله در پردیسان تشکیل شده و بیش از ۲هزار و ۵۰۰ نیروی جهادی در این رابطه شروع به فعالیت کرده اند و بخش‌های سلفچگان، خلجستان، جعفرآباد، کهک و قنوات نیز هرکدام قرارگاه بخشی تشکیل داده اند.

وی بابیان هدف تشکیل از کمیته عملیاتی عنوان کرد: در کمیته عملیاتی سه گروه مراقبتی، نظارتی و حمایتی تشکیل شده است که هرکدام وظایف خاص خود را دارند و زیر نظر کمیته عملیاتی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به وظایف هر کدام از گروه‌ها افزود: گروه حمایتی تحت امر بسیج وظیفه حمایت از خانواده های کرونایی را بر عهده دارد که نیازمندی های مالی، غذایی و کارهایی همچون خرید را پوشش می‌دهند.

فرمانده ناحیه ویژه بسیج قم ادامه داد: گروه‌های مراقبتی مسئولیتشان با مرکز بهداشت است و بایستی خدمات پزشکی و مراقبتی برای خانواده‌ها و بیماران کرونایی را پوشش دهند.

وی همچنین افزود: گروه نظارتی نیز بررسی محل های پر تردد همچون مغازه ها و بازارها برای رعایت بهتر دستورالعمل های بهداشتی را برعهده دارند. 

کاهش ۴۰ درصدی تردد در محورهای مواصلاتی قم

رییس مرکز مدیریت راه‌های قم نیز در این رابطه گفت: هم‌زمان با اجرای طرح قرنطینه ۲ هفته‌ای در کشور، محورهای مواصلاتی قم در ۱۴ روز گذشته با کاهش بیش از ۴۰ درصدی تردد مواجه بود.

جواد شاکری در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت ۸۹۹ هزار و ۳۹۶ وسیله نقلیه وارد و ۸۹۰ هزار و ۱۸۴ وسیله نقلیه سبک و سنگین از شهر قم خارج شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۹ و ۳۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در همین مدت، ۹۲۴ هزار و ۲۵۵ وسیله نقلیه به استان قم وارد و ۸۸۷ هزار و ۸۷۴ وسیله نقلیه از استان خارج شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۴۳ و ۴۲ درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، آزادراه تهران قم، قم- تهران، کاشان- قم، قم- کاشان، ساوه- سلفچگان، سلفچگان- ساوه، ‌گرمسار- قم، قم- گرمسار و سلفچگان – قم به ترتیب بیشترین تردد را در ۱۴ روز گذشته داشته است.

شاکری تصریح کرد: با توجه به این‌که تردد خودروهای باری و مسافری در طرح جامع اعمال محدودیت‌ها برای کنترل شیوع بیماری کرونا، بلامانع است، ترددها نسبت به سال گذشته کاهش ۳۴ تا ۴۳ درصدی داشته است.

وی افزود: در صورتی‌که تردد این قبیل خودروها در این طرح ممنوع بود، شاهد کاهش حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدی در سطح محورهای مواصلاتی بودیم.

طول آزادراه‌های قم ۲۱۳ کیلومتر، بزرگراه‌ها ۲۳۲ کیلومتر، راه‌های اصلی ۱۵۴ کیلومتر و فرعی و روستایی یک هزار و ۲۱۰ کیلومتر است.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی در بازگشایی سالن‌های ورزشی قم اصل است

مدیرکل ورزش و جوانان قم نیز با اشاره به بازگشایی سالن های ورزشی استان گفت: رعایت مسایل بهداشتی در این بازگشایی‌ها و کاهش محدودیت‌ها یک اصل است که همه متولیان این سالن ها و هیات های ورزشی ملزم به رعایت آن هستند.

رسول منعم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: با تغییر وضعیت شیوع کرونا در قم از قرمز به نارنجی، محدودیت های سطح نارنجی اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه در این استان اجرایی شده است.

وی  تاکید کرد: با توجه به شکننده بودن وضعیت شیوع کرونا و احتمال شیوع مجدد این بیماری در سطح استان، بنا بر مصوبه یازدهمین جلسه ستاد کرونا در ورزش قم، رشته‌های پربرخورد و استخرها همچنان اجازه فعالیت ندارند.

وی ادامه داد: رشته‌های پربرخورد شامل تکواندو، کاراته، کشتی، جودو، ووشو، کونگ‌فو، بوکس، ورزش‌های رزمی، کبدی و همچنین رشته های نظیر اینها که از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ اجازه فعالیت تمرینی و رقابتی ندارند، همچنان نیز شامل این ممنوعیت فعالیت می شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان قم افزود: همچنین تعطیلی استخرهای دولتی و خصوصی شهر قم که پیش از این نیز با شیوع موج اول کرونا اعمال شده بود،‌ همچنان پابر جا خواهد بود.

منعم با اشاره به رصد دائم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن ورزش قم گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ بازدید از اماکن ورزشی استان صورت گرفته است که نتیجه این بازدیدها، همراهی خوب ورزشکاران و مسئولان این مکان های ورزشی را در رعایت پروتکل های بهداشتی نشان می دهد.

وی ادامه داد: در بازدیدهای انجام شده تاکنون به حدود ۲۹۰ باشگاه اخطار و تذکر، ۱۰ باشگاه پلمب و ۶ مورد نیز مطابق با قوانین و مقررا به کمیته تخلفات معرفی شدند.

طبق رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، استان قم از ۱۵ آذرماه به‌عنوان استانی با رنگ نارنجی معرفی شده است؛ در شهرهای نارنجی بنا بر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه‌های ۳ و ۴ شغلی و مراکز تجمعی مانند پاساژهای سربسته و برخی اماکن فرهنگی و مذهبی ممنوع است.

فهرست مشاغل گروه ۳: مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون‌شهری در گروه‌های شغلی سه قرار دارند.

فهرست مشاغل گروه ۴: همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی در گروه‌های شغلی چهار قرار دارند.

در شهرهای نارنجی آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس به‌صورت مجازی برگزاری می‌شوند و تنها برخی دانشگاه‌ها با مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا و با تأیید وزارت علوم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برخی کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.