سنندج - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بانه گفت: امسال ۱۹ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های حوزه آبخیزداری این شهرستان با احداث سدهای رسوبگیر در اراضی طبیعی و ملی بخش نمشیر هزینه شد.

عثمان افتخاری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری به مساحت چهار هزار و ۱۰۰ متر مکعب در این شهرستان اجرا شد، اظهار داشت: محل اجرای این طرح‌ها حوزه آبخیز بخش نمشیر در روستاهای نجنه، پیاوین، سپیداره و منیجلان است.

وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح‌ها قرارداد با پیمانکار به صورت استانی منعقد شد ضمن اینکه مطالعات لازم برای اجرای طرح در حوزه منابع طبیعی بخش نمشیر انجام شده که عملیات اجرایی آن سال آینده شروع خواهد شد.

افتخاری افزود: برای اجرای این طرح‌ها ۱۵ سازه رسوبگیر گابیونی و سنگی احداث شد که این سازه‌ها در زمان وقوع سیل باعث کاهش میزان خسارت‌ها می‌شود و آب‌های سطحی را ذخیره کرده همچنین باعث تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن می‌شود.

وی همچنین به اجرای طرح احیای جنگل‌ها در این شهرستان نیز اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته پروژه جنگل کاری به مساحت ۱۰۰ هکتار با استفاده از گونه‌های بومی بلوط، بادام کوهی، افرا و بنه در روستای قلی آباد بخش ننور اجرا شد و امسال نیز در ۱۰۰ هکتار عملیات بذر باشی و کوپه کاری انجام گرفت.

شهرستان بانه ۱۳۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که ۸۰ هزار هکتار جنگل و ۵۰ هزار هکتار مرتع است.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.