تهران - ایرنا - مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بخشنامه نحوه ارائه خدمات غیرحضوری مفاصاحساب ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی را به همه واحدهای ستادی و استانی این سازمان ابلاغ کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در راستای توسعه‌ خدمات دولت ‌الکترونیک، بهره‌گیری ‌از خدمات‌الکترونیکی در تسهیل فضای کسب‌وکار، تامین‌ نیازهای عمومی و کاهش مراجعات ‌حضوری مردم ، بند«۲» ماده(۴) مصوبه جلسه شماره ۱۵ مورخ ۷‏‏‏‏/۵‏‏‏‏/۱۳۹۹ شورای ‌اجرایی فناوری ‌اطلاعات ‌کشور و در اجرای طرح تحول دیجیتال و بهبود فرآیندهای خدمات بیمه‌ای، مفاصاحساب قراردادهای موضوع ماده (۳۸) قانون تامین‌اجتماعی به کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی به‌صورت سندالکترونیکی معتبر به صورت غیرحضوری ارائه می شود.
بر این اساس، با توجه به این‌که در اجرای مصوبه شورای ‌اجرایی‌ فناوری اطلاعات کشور، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارندگان‌کار و مقاطعه‌کاران مستلزم دارا بودن شماره‌کارگاهی در سیستم جامع اتوماسیون بیمه‌ای و ایجاد حساب‌کاربری در سامانه خدمات ‌الکترونیک و غیرحضوری سازمان به نشانی Eservices.tamin.ir است، لذا در خصوص قراردادهای مشمول ماده (۳۸) قانون تامین ‌اجتماعی کلیه واگذارندگان ‌کار و مقاطعه‌کاران مکلف ‌هستند، ضمن اخذ شماره کارگاهی، نسبت به ایجاد حساب‌کاربری و تکمیل فرم‌درخواست و تعهدنامه استفاده از خدمات ‌الکترونیک در سامانه نام‌برده اقدام‌ کنند.
نظر به‌ این‌ که ابلاغ مفاصاحساب ماده (۳۸) قانون از طریق شماره‌ کارگاهی تخصیص ‌یافته به ‌نشانی مندرج در قرارداد به حساب ‌کاربری واگذارندگان ‌کار انجام می‌پذیرد، باید به ‌هنگام تخصیص ردیف ‌پیمان با رعایت ضوابط نامنویسی متمرکز کارگاه و پیمان نسبت به شناسایی و ثبت شماره‌ کارگاه مذکور اقدام‌ نمایند.
در مواردی‌ که در راستای مساعدت با مقاطعه‌کاران، صدور مفاصاحساب پیش از انجام بازرسی از دفاتر قانونی با دریافت تعهدنامه (پیوست) انجام ‌می‌پذیرد، لازم ‌است تعهدنامه صرفاً یک‌بار برای هر دوره مالی اخذ شود.
از تاریخ صدور این ‌بخشنامه (۱۹ آذر ۹۹)، مفاصاحساب ماده(۳۸) قانون باید صرفا به ‌صورت ‌الکترونیک صادر و ابلاغ‌ شود و هرگونه اقدام ‌مغایر با مقررات تعیین‌شده فاقد اعتبار قانونی‌ است.

به گزارش ایرنا، طرح ۳۰۷۰، ۱۹ آبان ماه با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب وکارگزاری‌های سازمان تامین اجتماعی رونمایی شد. این طرح به گفته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، با ارائه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجعه (از مجموع ۹۶ میلیون مراجع تامین اجتماعی) را کاهش می‌دهد.
استعلام وضعیت دریافت مستمری، استعلام ارتباط بیمه‌ای بیمه‌شدگان، درخواست تکمیل سوابق کسری از ماه، ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانکار و ثبت‌نام غیرحضوری افراد تبعی (توسط بیمه شده اصلی) نیز دوشنبه سوم آذرماه در ادامه ارائه خدمات غیرحضوری این سازمان رونمایی شد.