تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸

کرمانشاه- ایرنا- کیف و کتابش را اول صبح جمع می‌کند تا به مدرسه برود اما معلم و کلاس درسی وجود ندارد باید چند کیلومتر پیاده‌روی کند، سرما و گرما را تحمل کند تا به تپه‌ای برسد که اینترنت دارد و شبکه شاد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، برای پیمودن این مسیر چند کیلومتری والدینشان هم همراهیشان می‌کنند و وقتی به بالای تپه رسیدند دانش‌آموزان مشغول استفاده از شبکه شاد و آنها هم آتشی روشن می‌کنند تا فرزندانشان در این ایام کرونایی سرما نخورند و گرم شوند.

دسترسی به اینترنت و زیرساخت‌های ارتباطی در روستاهای حومه شمالی بخش مرکزی شهرستان اسلام‌آبادغرب به حدی ضعیف است که دانش‌آموزان مجبورند برای دسترسی به شبکه شاد حدود ۱۰ کیلومتر پیاده‌روی کنند.

دهستان حومه شمالی شامل ۶۲۶ خانوار، بیش از ۲ هزار نفر جمعیت و حدود ۴۰۰ دانش‌آموز و دانشجو است که برخی از روستاهای آن تا ۵۰ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارند؛ مله‌امیرخان، عاشقان عابدین، موسی‌بیگ، تپه گله علیا و سفلی، سرخک، میان قلعه، برزه، ولکه‌وند، چفته، سوران علیا و سفلی و بره‌ سیله نام روستاهای این دهستان است.

بعد از شیوع کرونا در کشور دسترسی به اینترنت به یکی از مهمترین نیازهای خانواده‌ها تبدیل شد اما در این دهستان علاوه بر مشکلات جاده‌ای، زیرساخت‌های ارتباطی و دسترسی به اینترنت بسیار ضعیف است بطوریکه دانش‌آموزان در روستای مله‌امیرخان برای رسیدن به نقطه مطلوب آنتن‌دهی و دسترسی به اینترنت مجبورند ۱۰ کیلومتر و سایر دانش‌آموزان در روستاهای مجاور سه، پنج یا هشت کیلومتر را پیاده‌روی کنند.

پدر یکی از دانش‌آموزان که همراه فرزندش به ارتفاعات روستا آمده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امروز بزرگترین مشکل ما دسترسی به اینترنت است تا بچه‌هایمان بتوانند راحتر از کلاس های درس استفاده کنند.

وی ادامه داد: پسرم دانشجو است که مجبور شد ساعت ۱۰ شب همراه ۲ سگ به ارتفاعات برود برای امور آموزشی و این در حالی است که برخی از خانواده‌ها چند دختر دارند که حضور در ارتفاعات برای آنها خطرناک است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

یکی از اعضای شورای روستا هم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه مشکل آنتن‌دهی و دسترسی به اینترنت شامل همه ۱۵ روستا دهستان حومه شمالی است، گفت: در این روستا پیرمردها با مشکلات فراوان مجبورند چند کیلومتر را به همراه فرزندشان به ارتفاعات بیایند تا به اینترنت دسترسی داشته باشند.

وی اظهار داشت: عاجزانه از مسوولان تقاضا داریم با توجه به نیاز این دهستان به اینترنت امکانات و زیرساخت‌های لازم را تهیه و مشکلات موجود را رفع کنند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

فرماندار شهرستان اسلام‌آبادغرب نیز با اشاره به اینکه وضعیت دسترسی به اینترنت و آنتن‌دهی در این دهستان بسیار ضعیف است به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه ما روستا داریم با هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت که مشکل دارند و در این خصوص با مدیرکل ارتباطات و مخابرات رایزنی و این مشکلات را منعکس کرده‌ایم.

جهانبخش حیدری افزود: اولین مشکل تخصیص اعتبار لازم برای این کار است و در مرحله بعد تامین تجهیزات مورد نیاز دکل‌های بی‌تی اس است که بیشتر آنها وارداتی است و ما هم تحریم هستیم.

وی با اشاره به اینکه این مشکلات در بیشتر روستاهای کشور وجود دارد، ادامه داد: همه مدیران برای رفع این مشکلات از همه توان و ظرفیت خود استفاده می‌کنند و قول می‌دهیم پیگیر رفع این مشکل و تقویت آنتن‌دهی و دسترسی به اینترنت باشیم.
شهرستان اسلام آبادغرب با ۱۵۰ هزار نفر جمیعت در ۶۰ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.