ساری - ایرنا - معاون برنامه‌ریزی و امور مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور از کرونا به عنوان فرصتی برای نگاه جدید به فضاهای هوشمند در مدارس یاد کرد و خواستار ایجاد اتاق فناوری در مدارس شد.

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران ، فاطمه مهاجرانی در مجمع خیرین مدرسه ساز مازندران با اشاره به شرایط زیست بوم جدید آموزشی ، گفت : کرونا فرصتی برای نگاه جدید به ایجاد فضاهای هوشمند در مدارس ایجاد کرده است.

وی توضیح داد : امروز که ویروس کرونا شرایط جدید تاریخی ایجاد کرده، باید به این شرایط با دید همه‌جانبه بنگریم ، یعنی اینکه هم تهدیدهای ایجاد شده و هم فرصت‌های ایجاد شده را به صورت همزمان مدنظر قرار دهیم.

مهاجرانی گفت : کرونا ما را به آینده پرتاب کرده است. امروز در کشور با چندین میلیون دانش‌آموزی رو به رو هستیم که به ابزارهای هوشمند دسترسی ندارند و خیرین و نهادها در حال تهیه تبلت و گوشی جهت آموزشی مجازی برای آنها هستند.

وی با اظهار این که رقم مورد نیاز برای تهیه این ابزارهای آموزشی بسیار بزرگ است ، افزود : ولی خیرین عزیز در حال تلاش هستند و امروز مهم‌ترین موضوع مجامع خیرین تهیه ابزارهای هوشمند برای دانش آموزان است.

معاون نوسازی مدارس کشور در عین حال بر ضرورت توجه به تهدیدهای فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان تاکید کرد و گفت : در واقع کرونا موجب شد یک بار به طور جدی به این بیندیشیم که نقش اتاق فناوری یا یک فضای هوشمند در مدارس چگونه است؟ چیزی که سال ها به طور جدی به آن فکر نکردیم و امروز کرونا این فرصت را به وجود آورده که برای ایجاد یک فضای هوشمند در مدارس طرح و برنامه جدی و عملیاتی ارائه کنیم.

وی افزود : دیگر نباید فقط به این فکر کنیم که فیزیک مدرسه چگونه است. درون مدرسه و آنچه در کلاس درس اتفاق می‌افتد مهم‌تر است و در همین زمینه است که تاکید می‌کنم باید به ظرفیت‌های فناوری بیشتر توجه کنیم.

مهاجرانی با تاکید بر این که کرونا شاید تا چندین سال باقی بماند ، گفت : اما ما نباید در گذشته باقی بمانیم.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت مجامع خیرین مدرسه‌ساز ، تاکید کرد : یکی از مهم‌ترین مسائل ، بحث نگهداشت مدرسه است که در این زمینه باید بین آموزش و پرورش، نوسازی مدارس، مجامع خیرین، والدین و شورای مدرسه تعامل، اعتماد و همکاری وجود داشته باشد. درواقع این مهم با بخشنامه حل نمی‌شود و چیزی از جنس فرهنگ و گفت و گو می‌تواند بستر تعاملی و تمرین گفت و گو و کار مشورتی در این حوزه باشد.

مازندران در سال تحصیلی جاری بیش از ۵۰۸ هزار دانش آموز دارد و از دو هفته پیش تاکنون تمامی آنان آموزش را به صورت مجازی فرا می گیرند.