علیرضا کریمزاده در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره افزایش توجه به اکران آنلاین به واسطه شیوع کرونا و رونق توجه به پلتفرمها و ریشه یابی مشکلات آنان، اظهار داشت: این که امروز در جهان به رغم حضور و وجود پلتفرم های متعدد، دو یا سه پلتفرم به شهرت رسیده اند به این معنا نیست که صرفا این پتلفرم ها فعالیت دارند؛ این موضوع مولفه های متعددی را در برمی گیرد که باید به صورتی کامل و جامع بررسی شوند.
وی افزود: یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشت بحث عدم انحصار در این حوزه است چرا که همانطور که انحصار در هرجایی کیفیت را از بین می برد در این حوزه نیز این انحصار پلتفرم ها باعث افت کیفیت تولیدات خواهد شد؛ همچنان که متأسفانه در ابتدای تولید سریال نمایش خانگی با آثار بسیار ضعیف مواجه شدیم و هم اینک هم شاهد آن هستیم. این دست آثار مخاطب گریز در نمایش خانگی باعث ریزش مخاطب میشود و صاحبان آثار و پلتفرمها را دچار آسیبهای جدی میکند. پس ابتدا باید تلاش کنیم تا سریالهای نمایش خانگی با کیفیت روانه بازار کنیم تا بتوانیم مخاطبان بالقوه و فعال پلتفرمها را نگه داریم و با ارائه آثار سینمایی با کیفیت مخاطبان جدید سینما را هم به این سمت سوق دهیم.
موضوع دیگر که مشکل ایجاد می کند ظرفیت پلتفرم ها است؛ بر این اساس و با توجه به ظرفیت هر پلتفرم درخصوص نمایش تعداد محدود فیلم و سریال داخلی و کنترل و قیمت گذاری آثار تولیدشده امید به توسعه و تولید آثار با کیفیت در سینما و سریال های نمایش خانگی از بین خواهد رفت.
وی ادامه داد: متأسفانه شاهدیم در این روزگار بهترین فیلم سینمایی تنها ۲۰۰ هزار مخاطب دنبال کننده در پلتفرمهای آنلاین دارد که این ضعف بزرگی است.
کریم زاده در ریشه یابی علل ضعف در تولیدات این حوزه را در مواردی چون ضعف بودجه، داستان و فیلمنامه مناسب، برنامه ریزی و کارگردانی عنوان کرد و گفت: این موارد باعث میشود که کمیت مخاطب سینما در اکران آنلاین وجود نداشته باشد.
وی در ادامه به آفت دیگر این حوزه یعنی اختلاف میان صدا و سیما و ارشاد در ارائه مجوز اشاره کرد و گفت: از دیگر آفتهایی که گریبان نمایش خانگی را این روزها گرفته است اختلاف بین تلویزیون و ارشاد است که باعث شده است تا بسیاری از فعالان نمایش خانگیها در دریافت مجوز معطل بمانند.
ساترا (سازمان تنظیم مقررات و رسانههای صوت و تصویر فراگیر) مسئولیت این امر را عهده دار است و به قدری سازو کار و سیستم پیچیدهای برای خود در نظر گرفته که ورود به آن سخت است و به راحتی پروانه نمیدهند. همین امر باعث سرمایه گذاری نامنظم شده و به تبع آن عدم تولید را به همراه دارد. البته که از ابتدا هم برنامه ریزی درستی برای ارائه مجوز وجود نداشت؛ در یک زمان سه یا چهار سریال نمایش خانگی وارد شبکه میشود و در یک فصل از سال سریال مناسبی برای مخاطب وجود ندارد.
تنها ایجاد زیرساخت برای ایجاد پلتفرم کافی نیست
کریم زاده که پیشتر عضو هیئتمدیره انجمن شرکتها و مؤسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) و یک دوره عضو شورای داوری آن و عضو تأیید صلاحیت تهیهکنندگان شبکه نمایش خانگی بوده است درباره عدم ایجاد انحصار درپلتفرمها گفت: حدود ۸۰ مجوز ایجاد ساختار پلتفرم برای پخش بر بستر آنلاین، اشتراک ویدئو و… صادرشده است اما تنها ایجاد زیرساخت برای ایجاد پلتفرم کافی نیست.
صاحبان پلتفرمها باید نظارت درست و دقیقی در سرمایه گذاری برای تولید آثار داشته باشند تا مخاطب به دیدن سریال نمایش خانگی از طریق پلتفرم و آنلاین رغبت نشان دهد. یکی از مثالهای انحصارطلبانه صاحبان پلتفرمبرای آثار سینمایی قراردادهای یکطرفه به نفع خود است.
کریم زاده در پایان گفت: برای جلوگیری از انحصارگری باید پلتفرمهای نیمه فعال با سرمایه گذاری در بخش تولید وحمایتهای دستگاههای زیرربط اثار با کیفیت و وزین تهیه نمایند، تا موفق عمل کنند.
وی در انتها و در تاکید بر این مطلب که آٍثار تولید شده در ایران به لحاظ تکنیکی قابلیت رقابت با آثار تولیدشده در خارج از ایران را دارند گفت: تولیدات ما قابل رقابت هستند. من گروههای زیادی را میشناسم که در اینجا کار میکنند و تولیداتشان را به کشورهای دیگر میفروشند. یعنی از کشورهای دیگر سفارش گرفتهاند و اینجا کار را تولید میکنند. ما افراد باسواد و خوبی در این حرفه داریم. در بحثهای VFX و انیمیشن بسیار جلو رفتهایم و در سطح قابل قبولی هستیم.