سید جواد حسینی روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین و افتتاح همزمان پروژه های آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اجرای فصل دوم قانون حمایت از معلولین در حوزه تعلیم و تربیت انجام شد و از زمان تاسیس تاکنون جمعیت دانش آموزان ۱۸ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: از سال تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون اعتبارات هشت برابر شده که هفت برابر آن در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: هفت اصل به منظور برنامه ریزی فعالیت های این سازمان تدوین شده است که یکی از این اصول توسعه انسان مبناست که پیش از توسعه منابع به پرورش سرمایه های انسانی توجه شود. در این اصل گفته میشود همه دانشآموزان حتی دانشآموزان با نیازهای ویژه سرمایه های انسانی کشور هستند.
حسینی با بیان اینکه تفاوت های فردی اصل دوم مورد تاکید در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، گفت: در این اصل به تفاوت های انسانی اشاره میشود؛ این تفاوت ها دارایی های انسان ها محسوب می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: تطابق سازی اصل سوم مورد تاکید در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که در این راستا یکی از بسته های تحولی آموزش و پرورش به نام مدرسه انطباقی نیز طراحی شده است. در این بسته فضا، تجهیزات، والدین، دانشآموزان، منابع انسانی، مدیریت و محتوا برای دانشآموزان عادی در کنار دانش آموزان استثنایی انطباق پیدا می کند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: در راستای بسته تحولی مدرسه انطباقی تاکنون هزار و ۹۰۰ تولید محتوا و ۴۳ اثر از خط بریل برای دانش آموزان با نیازهای ویژه متناسب سازی شده است.
حسینی همچنین درباره برگزاری ۲ دوره پیشرفته و حرفه ای در آموزش و پرورش استثنایی گفت: دو سوم دانشآموزان می توانند جنبههای عملی و مهارتی را در این دوره ها بیاموزند.
ایجاد هزار و ۶۰۰ فضای آموزشی، پژوهشی و ورزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
وی افزود: هزار و ۶۰۰ فضای آموزشی، پژوهشی و ورزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تهیه شده که از این میان ۲۷ فضا برای دانش آموزان جسمی-حرکتی، ۲۲ فضا برای نابینایان، ۶۲ فضا برای دانش آموزان اوتیسم و ۱۰۰ فضا برای دانش آموزان ناشنوا ایجاد شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین یادآور شد: با توجه به بررسی های انجام شده و نیاز بیشتر آموزش و پرورش استثنایی به منابع، ۲۱۰ مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه لازم بود که به کمک خیرین در ۱۰ ماه ۱۲۰ مدرسه افتتاح شد.
حسینی همچنین عنوان کرد:تا کنون ۷۲۵ مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه متناسب سازی شده و قرار است تا پایان سال ۵۷۱ مدرسه دیگر متناسبسازی شود. در نهایت هزار ۲۶۹ فضای آموزشی تا پایان سال جاری متناسب سازی می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: راه اندازی ۳۱ سالن ورزشی، ۳ مرکز جامع تشخیص، آموزش و توانبخشی، پارک تحرّک و جهتیابی ویژه نابینایان و ساخت ۲ واحد اتاق چند حسی از جمله اقدامات متناسبسازی نوآورانه سازمان در راستای توسعه عدالت آموزشی است.
وی عنوان کرد: ۹۹ درصد دانشآموزان بدو ورود به مدرسه در طرح سنجش ارزیابی شدند.
رییس سازمان آموزش و پروورش استثنایی گفت: ۴۷ مدرسه مشاوره و توانبخشی و راهنمایی در این سازمان وجود دارد که ۳۶ مدرسه در دوران کرونا افتتاح شده است. ۷۵۲ مرکز اختلالات یادگیری و مشکلات ویژه یادگیری نیز در این سازمان وجود دارد که ۸۰ درصد در دولت تدبیر و امید و ۵۲ درصد در دوران کرونا ایجاد شده است.
وی توضیح داد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی تلاش کرد در دوران کرونا همه استان ها به استودیو تولید محتوا مجهز شوند. همچنین هزار و ۵۰۰ محتوا نیز برای دانش آموزان بارگذاری شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ۴۷ مرکز مشاوره، ۷۵ مرکز اعتقادی و ۹۰۰ مرکز مشاور به خانوادههای دانشآموزان و معلمان راهنمایی میدهند. همچنین در ۷ استان یک مرکز آموزش مجازی راهاندازی شده است.
آموزش ۷۲ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه از شبکه شاد
حسینی همچنین درباره آموزش دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد اظهار داشت: ۷۲ درصد دانشآموزان با نیازها ویژه آموزش های لازم را از شبکه شاد دریافت می کند. همچنین به ۵ هزار مدیر و معلم به منظور برقراری ارتباط بهتر با دانش آموزان زبان اشاره و به ۱۰ درصد معلمان آموزشهای چندگانه ارائه شده است.
در این نشست ۴۶ پروژه آموزشی، ورزشی، توانبخشی و ... دانشآموزان استثنایی نیز به طور هم زمان افتتاح و از سرود ملی دانش آموزان با نیازهای ویژه رونمایی شد.