همدان- ایرنا- «رویای عقیم» یکی از هشت نمایشی است که به سی و دومین جشنواره تئاتر استان همدان راه یافت و با گذر از چندین دوره تاریخ به دنبال اثبات برابری حقوق زن و مرد است.

نمایش «رویای عقیم» که همزمان با آغاز به کار سی و دومین جشنواره تئاتر استان همدان با وجود محدودیت‌های کرونا در فضای مجازی به نمایش گذاشته شده است، روایت مادری است که پس از تولد چهار فرزند دختر، به امید داشتن فرزند پسر برای بار پنجم باردار است.

این مادر در تمام دوران بارداری‌اش دخترانش را مجبور می‌کند بازی‌های پسرانه و روایت قصه‌های مردانه اجرا کنند، اما دختران ناراحت از تفاوت نگاه مادر بین آنان و فرزند پسر یکه در راه دارد، کینه برادر را به دل می‌گیرند.

داستان رویای عقیم نابرابری بین زن و مرد را از دوران لطفعلی‌خان، قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و در نهایت دوران هشت سال جنگ تحمیلی را در چهار اپیزود روایت می‌کند، روایتی از شجاعت، دلیری و البته بلاها و سختی‌هایی که زنان ایران زمین در این دوران‌ها طی کرده‌اند.

«رضا باغبان» نویسنده و کارگردان این نمایش است که به خوبی حکایت نابرابری بین زن و مرد را از دوران‌های دور به تصویر کشیده است و قبل از هر چیزی از روشن شدن چراغ جشنواره تئاتر استان همدان آن هم در شرایط بحران‌زده کرونا بسیار خرسند و خوشحال است و اقدام برگزارکنندگان این جشنواره و مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را ستودنی می‌داند.

وی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به سختی‌های ساخت این نمایش در شرایط کرونایی و آماده شدن نمایش از نوروز امسال تاکنون اشاره کرد و افزود: ابتدا قرار بود این نمایش با حضور ۲۱ بازیگر اجرا شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نهایت با پنج بازیگر به روی صحنه رفت.

این نویسنده و کارگردان ملایری درباره نمایش رویای عقیم روایت مادری که رویای پسر دارد و دخترانی که کینه از رویای مادر دارند گفت: موضوع این نمایش به نابرابری حقوق بین زن و مرد می‌پردازد که از دوران لطفعلی‌خان شروع و به دوران هشت سال جنگ تحمیلی ختم می‌شود.

باغبان ادامه داد: در این نمایش مادر باردار دخترانش را مجبور می‌کند قصه پسر خوب را برایش بازی کنند، اما دختران معترض هستند که چرا مادر هیچگاه شجاعت دخترانش را نمی‌بیند و تصمیم می‌گیرند چهار شخصیت مرد را بازی و هر چهار شخصیت مرد را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه این موضوع موجب نگرانی مادر می‌شود بیان کرد: در اپیزود مربوط به دوران لطفعلی‌خان تنها چشم درآوردن وی و شمشیربازی خوب او به یادها مانده است، اما از ۲ دختر خردسال لطفعلی‌خان که پس از او چه بلاهایی سرشان آمد، هیچ سخنی به میان نیامده است.

باغبان ادامه داد: در اپیزودی دیگر از نمایش در دوران پهلوی اول فقط از پسری که به معشوقه خود نمی‌رسد و خودکشی می‌کند، سخن به میان آمده و دختری که طبق سنت‌های قدیم مجبور به ازدواج با فرد دیگری شده و سختی‌هایی که از مرگ معشوق و زندگی ناخواسته می‌کشد، به فراموشی سپرده شده است.

او نابرابری حقوق زن و مرد را در دوران پهلوی دوم در اپیزود وبای رضاشاهی اینگونه به تصویر کشیده است که افسر انگلیسی از دختری می‌خواهد تن‌فروشی کند و در نهایت با مقاومت دختر منجر به قتل این افسر می‌شود.

نویسنده و کارگردان نمایش «رویای عقیم» همچنین به سختی‌های زنان و دختران ایران در هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و اظهار داشت: در هر برهه از زمان باید زنان از حقوق مساوی برخوردار باشند و تلاش ما بر این بود تا در این نمایش به گونه‌ای به این موضوع بپردازیم.

باغبان اضافه کرد: عاطفه جوکار، سپیده ولی‌زاده، محیا جباری، مائده زلفی و مبینا خانی در نمایش رویای عقیم ایفای نقش می‌کنند.

باغبان برگزاری سی و دومین تئاتر استان همدان را در شرایط شیوع ویروس کرونا آن هم در بستر فضای مجازی، شیوه‌ای نو از نوع اجرا دانست و گفت: مجازی برگزار شدن جشنواره تئاتر باید برای مردم جا بیفتد تا برای گذران اوقات فراغت و سرگرمی خود برای تئاتر باز کنند، اما همین که برگزاری این جشنواره اجازه نداد چراغ تئاتر استان خاموش شود، امیدوار کننده است.

وی یادآور شد: همدان شاید جزء اولین استان‌هایی است که جشنواره تئاتر را با این شیوه در بستر فضای مجازی اجرا می‌کند و موجب شد تا هنرمندان تئاتر پس از حدود یک سال وقفه دوباره دیده شوند.

به دلیل محدودیت‌های کرونایی آیین پایانی جشنواره تئاتر استان همدان در روز ۲۰ آذر به صورت مجازی برگزار می‌شود و نمایش‌ها از طریق صفحه اینستاگرام به نشانی  Hamedan.farhang@ و صفحه http://Aparat.com/hamedan.farhang در آپارات به صورت زنده پخش می‌شود.

تماشاگران تا ۲۴ ساعت پس از هر اجرا فرصت دارند تا در نظرسنجی که در استوری همین صفحه قرار داده می‌شود، شرکت کرده و بر اساس میزان رضایت‌مندی، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

میزان رضایت‌مندی مردم از نمایش‌های جشنواره، بر اساس سه معیار خوب، متوسط و ضعیف ارزیابی و نمایشی که بیشترین آرای مخاطبان را به خود اختصاص دهد به عنوان نمایش برتر از دیدگاه مردم معرفی می‌شود.