به گزارش ایرنا از محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ «سعید احمری» روز سهشنبه در این باره اظهار داشت: این نهاد پروژهای برای شناسایی علل بوی نامطبوع تهران شامل بررسی کانون های انتشار بو تعریف کرده تا با انجام آزمایشات مد نظر، میزان گازهای آلاینده اندازهگیری شده و راهکارهای لازم احصاء و ارائه شوند.
وی با اشاره به استشمام بوی نامطبوع تهران که طی ۳ سال اخیر همزمان با فصل سرما اتفاق افتاده است، گفت: در سال ۹۷ و برای اولین بار، گستره وسیعی از شهر با بوی نامطبوعی روبهرو شد و با این ادعا که مانند موضوع بوی نامطبوع اطراف فرودگاه حضرت امام (ره)، عامل انتشار بو مجتمع دفع و پردازش آرادکوه است، انگشت اتهام به سمت شهرداری تهران نشانه گرفته شد.
وی با اعلام اینکه پس از آن، در سال ۹۸ و زمانی که این بو برای ۵ بار در ماههای آذر و دی تکرار شد، حساسیتها بالا رفت و این سؤال پیش آمد که آیا این بو برای سلامت شهروندان خطرناک است؟ و اینکه منشاء آن دقیقاً کجاست؟ ادامه داد: بر این اساس، در خصوص بوی نامطبوع اطراف فرودگاه حضرت امام (ره) و بررسی تأثیر مجتمع آرادکوه بر آن، یک کارگروه استانی با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول مستقیم به نمایندگی از دولت تشکیل شد و نتایج حاصل از مطالعات این کارگروه نشان داد که سهم شهرداری تهران در موضوع، حداکثر ۲۵ درصد است.
احمری با اشاره به بررسیهای صورت گرفته پیرامون موضوع بوی نامطبوع تهران توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار، گفت: از همان سال ۹۷، گزارشهایی در این خصوص تهیه شد که بر اساس آنها، گمانهزنیها و سناریوهایی نیز پیشبینی گردید و در سال ۹۸ که تعداد نقاط درگیر بیشتر شد، با همکاری نهادهای علمی و مراکز دانشگاهی، کاربرگهایی برای شناسایی دقیق منشاء بو و بررسی آنها به لحاظ کمّی و کیفی، تدوین و نقشههای پراکنش انتشار بو، ترسیم شد.
وی با اعلام اینکه در نهایت، بررسیهای مذکور نشان داد که احتمال آلودگی گستره وسیع کلانشهر تهران توسط مجتمع آرادکوه بسیار کم است، افزود: یکی دیگر از نتایج حاصل شده، شرایط خاص آب و هوایی در زمان انتشار بو مانند وارونگی دما، رطوبت بالا و آلودگی هواست.
معاون توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با استناد به گزارشهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مبنی بر بالا بودن میزان گوگرد و SO۲ در سطح شهر تهران در زمان انتشار بو گفت: این موضوع در سال گذشته به این گمانهزنی دامن زد که ممکن است یکی از عوامل انتشار بوی نامطبوع تهران، نیروگاههایی باشند که از سوخت مازوت در آنها استفاده میشود.
وی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون در برخی از مناطق شهر، دو بار این بو احساس شده و نیاز به تشکیل یک کارگروه کارشناسی است، یادآور شد: احتمالاً عوامل مختلف دیگری نیز در انتشار بوی نامطبوع تهران مانند مسیر فاضلاب و آبهای سطحی که مسدود شده باشند یا با بارش و افزایش روانابها و در نتیجه، افزایش جریان زهآب و فاضلاب، شدت بو در این مسیرها بیشتر میشود، مؤثرند.
احمری با اعلام اینکه در راستای حل این معضل، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار، پروژهای برای شناسایی علل بوی نامطبوع تهران شامل بررسی کانون های انتشار بو تعریف کرده تا با انجام آزمایشات مد نظر، میزان گازهای آلاینده اندازهگیری شده و راهکارهای لازم احصاء و ارائه شوند.
وی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران، در اندازهگیری میزان بو گفت: بو، یک مسأله نسبتاً جدید در دنیاست که ابزار سنجش آن شاید هنوز به طور مستقیم وجود نداشته باشد ولی امکان اندازهگیری گازهای آلاینده در هوا وجود دارد و به این منظور، شهرداری تهران از طریق سازمان مدیریت بحران سنسورهای مورد نیاز را خریداری کرد و هنگام انتشار بو در سال گذشته، چند بار به صورت آزمایشی، آلایندهها اندازهگیری شد که انتشار گازها به میزانی که برای سلامت انسان خطرناک باشد، در زمان آزمایش مشاهده نشد.
معاون توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار با یادآوری تذکر شورای اسلامی شهر تهران به شهرداری و دیگر سازمانهای مرتبط با موضوع بوی نامطبوع تهران و با بیان اینکه بو، یک مسأله آزاردهنده است و ادامهدار بودن آن، اثرات و تبعات اجتماعی به همراه خواهد داشت، تأکید کرد: رفع هرچه سریعتر این معضل، نیازمند تشکیل یک کارگروه استانی با راهبری استانداری تهران و همکاری دستگاههای دیگر از جمله اداره کل محیط زیست استان تهران، شرکت آب و فاضلاب تهران، شرکت گاز استان، وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا از طریق نتایج بررسیهای آن بتوان پاسخ مناسبی به مسئولان و شهروندان ارائه داد.