پایگاه اطلاعرسانی آیتالله سید احمد علمالهدی عصر چهارشنبه به نقل از وی در دیدار با جمعی از مسوولان سطح عالی حوزه علمیه خراسان در مشهد گزارش داد: استاد بدون تحلیل علمی میآید و مطالبی را بیان میکند شبیه این که یک مقالهای را میخواند.
وی افزود: مهمترین موضوع در ساماندهی درس خارج، نظارت بر دروس خارج است. نظارت بر استاد نیز اهمیت دارد و "توانمندی تحلیل علمی، اشاره به نظریات علما و ارائه نظر و رای خود" از مولفههای حداقلی کرسی درس خارج است.
امام جمعه مشهد ادامه داد: از همه مهمتر، نظارت بر تقریرات طلابی است که پای درس حاضر میشوند. نباید به صرف نوشتن اکتفا شود بلکه باید بررسی کنیم چطور این تقریرات تهیه میشوند.
وی گفت: امتحانات آخر سال هم به تنهایی مشکلی را حل نمیکند. در امتحان آخر سال، طلبه یک صوتی را از اول تا آخر گوش میدهد و ظرف چند روز تقریرات را مینویسد ولی این فایدهای ندارد بلکه باید طوری برنامهریزی کنیم که طلبه باسواد تربیت شود.
آیتالله علمالهدی نخستین فردی را امتحان درس خارج را در حوزه علمیه مشهد مطرح کرد مرحوم "آیتالله میلانی" ذکر و بیان کرد: دغدغه ایشان در زمان خودشان این بود که طلاب درس خارج امتحان بدهند.
وی افزود: زمانی که موافقت عمومی با این پیشنهاد آیتالله میلانی صورت نگرفت، این امتحان گرفتن را از طلاب مدرسه خود شروع کرد، برای سایر طلاب اختیاری قرار داد و برای شرکتکنندگان هم یک امتیاز و شهریهای مقرر نمود.
حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت، ۴۰ هزار طلبه در حال آموزش دارد. این طلاب در قالب ۱۵۲ مدرسه علمیه، تحت نظر دو هزار استاد آموزش میبنند.
حوزه علمیه خراسان دومین مرکز حوزوی ایران پس از حوزه علمیه قم است.
افزون بر ۴۰ جلسه درس خارج فقه و ۴۰۰ جلسه درس سطوح عالی در حوزه علمیه خراسان برقرار است.