شهرکرد - ایرنا- رییس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تامین نهاده‌های دامی گفت: امسال بیش از ۸۶ هزار و ۷۵۶ تن نهاده دامی از جمله ذرت و سویا در تمام زیربخش‌های کشاورزی استان توزیع شد.

عطاءالله ابراهیمی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۴۷ هزار و ۴۳۲ تن سویا و ۳۹ هزار و ۳۲۴ تن ذرت در تمام زیربخش‌های کشاورزی استان توزیع شد، که ذرت مورد نیاز سالانه مرغ‌داران بر اساس ظرفیت اسمی ۵۵ هزار تن است.

وی اظهار داشت: میزان سویا مورد نیاز سالانه مرغداران استان بر اساس ظرفیت ۲۸ هزار تن است و میزان نهاده‌های تخصیص  به مرغ گوشتی در سالجاری در استان ۱۸ هزار تن ذرت و ۱۰ هزار تن سویا است.

رییس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکل مرغ‌داران در خصوص تامین نهاده دامی گفت: مشکل تامین نهاده‌ها به مرغداری‌های رفع و ۹۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز مرغ‌داران به صورت دولتی تامین خواهد شد.

وی اظهار داشت: در چندماه گذشته مرغ‌داران برای تامین نهاده با مشکل مواجه بودند و در حال حاضر مرغ‌داران نسبت به خرید سهمیه خود از سامانه بازارگاه  اقدام کنند.

وی به افزایش هزینه تولید مرغ در چندماه گذشته به دلیل مشکلات توزیع نهاده‌ها(ثبت و سفارش) با نرخ دولتی اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته این استان جزء معدود استان‌هایی بود که کاهش جوجه‌ریزی را نداشت و بیش از یک میلیون و ۳۳۴ هزار جوجه‌ریزی در استان اتفاق افتاد که این میزان بالاتر از میزان مصرف در استان بود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ضریب تبدیل نهاده به مرغ ۲.۱ است، افزود: ذرت دولتی به قیمت ۱۷هزار ریال و سویا دولتی ۳۳هزار ریال از بنادر تامین می‌شود.

وی اظهار داشت:در صورت جوجه‌ریزی برای دوره آینده، نهاده دامی دولتی بین مرغ‌داران به صورت دولتی توزیع خواهد شد.

ابراهیمی، با اشاره به اینکه خرید نهاده‌های دامی برای مرغ‌داران پیش از این در سامانه بازارگاه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر امکان‌پذیر بود، گفت: خرید نهاده‌های دامی و طیور به صورت ۲۴ ساعته شده است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه هیچ نهاده‌ای خارج از سامانه در اختیار مرغ‌داران قرار نمی‌گیرد، گفت: این سامانه به منظور مدیریت توزیع و همچنین سهولت در امر خرید فعال شده است.

وی اظهار داشت: به منظور حمایت از فرآیند تولید مرغ، پیشنهاد افزایش قیمت مرغ در دستورکار جلسه بعدی تنظیم قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، تامین و تولید مرغ در استان بر عهده جهادکشاورزی است و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد و نظارت دوره‌ای از واحدهای مرغ‌داری و همچنین بعد از آن در حوزه توزیع از سوی صنعت ، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و جهادکشاورزی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری ۲۱۳  واحد مرغ‌داری فعال است که ظرفیت تولید این واحدها ۲۹ هزار تن است و تولید گوشت سفید در این منطقه بیشتر از سرانه مصرف کشور گزارش شده است.