مشهد- ایرنا- موانع و مشکلات عملیات اجرایی آزاد راه مشهد- چناران و حرم تا حرم در جلسه‌ای که بدین منظور امروز در محل استانداری خراسان رضوی برپا شد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استانداری خراسان رضوی روز پنجشنبه به نقل از معاون امور هماهنگی استانداری استان گزارش داد: ضرورت تسریع و تداوم در عملیات اجرایی آزادراه‌ها، با توجه به اهمیت آنها مورد تاکید است و دستگاههای اجرایی خراسان رضوی در تعامل با شرکت آزادراه‌ها باید مسائل و مشکلات احتمالی در این مسیر را رفع کنند. 

سید کمال میر جعفریان افزود: با توجه به اشباع ظرفیت راه‌های موجود در خراسان رضوی و به منظور تسریع در عملیات اجرایی پروژه‌های آزادراهی استان به خصوص آزاد راه مشهد – چناران و آزاد راه حرم تا حرم، دستگاه‌های ذیربط بایستی همکاری حداکثری را برای توسعه و رفع موانع موجود داشته باشند.

ساخت آزاد راه مشهد- چناران از یکم فروردین سال ۹۸ به صورت رسمی و طی قراردادی ۳۶ ماهه آغاز شد که وزارت راه و شهرسازی ساخت ۳۰ درصد به همراه تملک زمین طرح و آستان قدس رضوی نیز ساخت ۷۰ درصد بقیه طرح را برعهده دارد.

آزاد راه ۶ بانده (سه باند رفت و سه باند برگشت) مشهد- چناران بدون تقاطع همسطح و برای تردد خودروها با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است.
ساخت پروژه آزادراه حرم تــا حرم در مهر ســال ۸۹ باهدف اتصــال آزادراه مشــهد به قــم، افزایــش ایمنــی و کاهش مدت ‌زمان ســفر زائــران بــارگاه ملکوتــی امام هشــتم(ع) آغاز شد.

مرحله نخست این آزادراه در اسفند ۹۳ حدفاصل قم تا گرمسار به بهره‌برداری رسید، پس ‌از آن نیز در ۱۸ خــرداد ۹۴ عملیات اجرایی قطعه ســبزوار - نیشابور -مشــهد به طول ۲۲۳ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که ۶ هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر آن راه روستایی است.