تهران- ایرنا- دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: سال آینده ۶ رویداد مهم ورزشی از جمله المپیک را پیش‌رو داریم. دولت، سازمان بودجه و مجلس توجه و نگاه خوبی به بودجه ورزش دارند و با تصویب کلیات بودجه در صحن علنی مجلس، بودجه حوزه ورزش تامین خواهد شد.

به گزارش ایرنا، «کیکاووس سعیدی» روز  شنبه در گفت و گویی به سهم کمیته ملی المپیک از بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: افزایشی در این بودجه لحاظ شده است. در سال میلادی آینده ۶ رویداد بزرگ یعنی المپیک، بازی‌های ساحلی آسیا، مسابقات داخل سالن آسیا و هنرهای رزمی، المپیک آسیایی جوانان، بازی‌های کشورهای اسلامی در ترکیه و بازی‌های زمستانی آسیایی چین را پیش رو داریم.   با توجه به مصارف مالی و ریالی، امکانات لازم باید در اختیار ما قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: دولت،  سازمان بودجه حمایت کرده و مجلس هم نگاه خوبی داشته است. ان‌شاءالله کلیات بودجه در صحن علنی مجلس تصویب و پس از آن، بودجه حوزه ورزش تامین شود.

سعیدی همچنین درباره حضور هیات بلندپایه ورزشی قطری که هفته گذشته به منظور رایزنی برای میزبانی بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ به تهران سفر کرده بود، گفت: هیات ۱۲ نفره از کمیته ملی المپیک قطر با درخواست این کشور راهی ایران شد. با توجه به اینکه مجمع عمومی شورای المپیک آسیا این هفته در مسقط عمان برگزار  و میزبان بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ تعیین می‌شود،  برنامه‌ها و پیشنهادهای خود را در دیدار با مسئولان ورزش کشور ارایه دادند.

وی افزود: این رایزنی‌ها در بین کشورها  مرسوم است و باید در مجمع عمومی دید که چه تصمیمی برای میزبانی بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ گرفته می شود.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره احتمال برگزاری اردوی برخی تیم‌های ملی حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در جزیره کیش، اظهار داشت: برنامه‌های قطر با هماهنگی فیفا آماده شده است. مذاکراتی با آنها داشتیم که خودشان استقبال کردند و تمایل داشتند در چارچوبی که تعریف می‌کنیم، همکاری ورزشی ۲ کشور استمرار داشته باشد.  همکاری ورزشی بین تهران و دوحه در قالب تفاهم‌نامه مبادله خواهد شد.

سعیدی ادامه داد: محورهای همکاری در زمینه کمپ‌های مشترک، موضوعات آکادمیک، علمی و پژوهشی، تبادل تجربیات ۲ کشور ایران و قطر درباره موزه‌های تخصصی المپیکی و ورزش است و قرار شد در قالب تفاهم‌نامه مبادله شود. قطر همسایه ماست و میزبانی‌های خوبی در سطوح بالا از جمله بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه، کاپ بسکتبال آسیا داشته و میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است.

شرایط برای برگزاری رقابت‌های واترپلو فراهم است

وی درباره وضعیت رشته واترپلو برای شرکت در المپیک توکیو  هم توضیح داد که قزاقستان تلاش کرد به عنوان تیم منتخب آسیا در المپیک شرکت کند که این موضوع مورد اعتراض فدراسیون شنای ایران قرار گرفت. کمیته ملی المپیک هم نامه‌ای به کمیته بین‌المللی المپیک ارسال و اعلام کرد که شرایط برای برگزاری مسابقات انتخابی واترپلو فراهم است. البته زمان آن با توجه به شرایط کرونا مشخص نیست.

سخنگوی کمیته ملی المپیک درخصوص وضعیت برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو با کشف واکسن کرونا گفت: بازی‌ها بر اساس نظر مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک با چند سناریو برگزار می‌شود. فکر می‌کنم توافقی میان IOC و سازمان بهداشت جهانی انجام شده تا واکسن کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی در اختیار کمیته بین‌المللی المپیک قرار بگیرد. ممکن است واکسن در اختیار کشورها بر اساس سهمیه‌های آنها قرار بگیرد یا واکسن در حین ورود ورزشکاران به توکیو به آنها تزریق شود.

درباره حدادی از فدراسیون دومیدانی بپرسید

سعیدی همچنین درباره اعزام احسان حدادی برای جراحی خار پاشنه گفت:  فدراسیون دوومیدانی  متولی این کار بوده و اعزام حدادی از فدراسیون انجام شده است.   

دبیرکل کمیته ملی المپیک در باره اینکه آیا این کمیته هزینه جراحی حدادی را پرداخت کرده است یا خیر، بیان کرد:  کار توسط فدراسیون دوومیدانی و فدراسیون پزشکی ورزشی انجام می‌شود.

کاراته در برنامه المپیک قرار نداشت

دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره حذف کاراته در المپیک ۲۰۲۴ پاریس اظهار داشت: کاراته در برنامه المپیک قرار نداشت، اما کشورهای میزبان می‌توانند چند رشته را وارد المپیک کنند که کاراته هم پیشنهاد ژاپن بود. این رشته اما جزو پیشنهادهای کشور فرانسه نیست و آنها چهار رشته دیگر را پیشنهاد داده‌اند.  کمیته‌های ملی المپیک کشورها و هیات اجرایی IOC این موضوع را بررسی می‌کنند و نمی‌توان قول داد. کار سختی پیش رو داریم، اما کمیته ملی المپیک طبق وظیفه ذاتی خود، رایزنی‌های لازم را انجام خواهد داد.