تهران- ایرنا- مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: بزرگراه شهید نجفی رستگار از دشوارترین پروژه‌های عمرانی به لحاظ مواجهه با تاسیسات شهری بوده و برای رفع معارضان تاسیساتی این طرح در طول مدت زمان اجرای پروژه بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان هزینه شده‌است.

به گزارش ایرنا بر اساس اعلام پایگاه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، «امیر خادمی» روز شنبه پروژه احداث این معبر ۶/۸ کیلومتری را یکی از دشوارترین پروژه های اجراشده به لحاظ مواجهه با تاسیسات شهری ذکر و اضافه کرد: تا این مرحله که پروژه احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار در آستانه راه‌اندازی فاز دوم قرار گرفته، ۲۱ میلیارد تومان صرف جابجایی و رفع معارضین تاسیساتی پروژه شده‌است.

وی معارضان تاسیساتی این پروژه که به عنوان بزرگراه کمکی بزرگراه بسیج و کمربندی شرق پایتخت نیز شناخته می‌شود را شامل طیفی متنوع از تاسیسات حجیم و درشت دانه شهری دانست و یادآور شد: شبکه فاضلاب با اقطار ۲۵۰، ۵۰۰، ۹۰۰ و ۱۲۰۰ میلیمتری، دکل های برق فشار قوی ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت، لوله های آب با اقطار ۲۰۰، ۳۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیمتری، لوله انتقال آب سد ماملو به قطر یکح هزار و ۸۰۰ میلی‌متر، لوله های گاز با اقطار ۱۰، ۱۲ و ۱۶ اینچ، کانال های جمع آوری و هدایت آبهای سطحی، قنوات موجود در محدوده طرح، فیبر نوری شبکه مخابرات، تیرهای برق و روشنایی و در نهایت دوربین های پلیس راهور بخشی از معارضات تاسیساتی موجود در مسیر توسعه بزرگراه شهید نجفی رستگار بوده است که از طریق اعمال تمهیدات فنی و تعامل سازنده با شرکت‌ها و سازمان‌های متولی برطرف شده‌است. 

به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری، فهرست معارضات یاد شده شامل تاسیسات اصلی بوده و شبکه انشعابات خانگی نیز باید به لیست اقدامات انجام شده در جهت رفع موانع تاسیساتی پروژه افزوده شود.

بزرگراه شهید نجفی رستگار در نگاهی کلی شامل شش کیلومتر و ۸۷۰ متر مسیر بزرگراهی حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا بزرگراه امام رضا(ع) است. فاز نخست این پروژه شامل بخش حدفاصل بزرگراه آزادگان تا پل شهید مزینانی به طول حدود ۲ کیلومتر، در آذرماه سال ۱۳۹۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. فاز دوم این پروژه شامل مسیرهای تندرو در بخش حدفاصل پل تقاطع شهید مزینانی تا بزرگراه امام رضا(ع) به طول ۴ کیلومتر و ۸۷۰ متر نیز از۲۰ تیرماه ۹۹ مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفته‌است.

پیشرفت طرح مرمت معابر شهر تهران به نیمه راه رسید

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران همچنین درباره معابر شهر گفت: از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا پایان آبان ماه امسال، حدود ۵۲  هزار نقطه از عوارض خرابی موجود در سطح معابر پایتخت مرمت شد.

صفا صبوری دیلمی با بیان آنکه طی ۸ ماه سپری شده از سال ۱۳۹۹، بیش از ۴۹۵ هزار تن آسفالت در قالب روکش کلی و همچنین مرمت لکه‌ای معابر پخش و اجرا شده است، این شاخص را به معنای پیشرفت ۵۰ درصدی طرح مرمت معابر شهر تهران دانست و یادآور شد: تحقق نیمی از اهداف پیش بینی شده به منظور بهبود وضعیت معابر پایتخت، در شرایط همه گیری ویروس کووید-۱۹، اعمال محدودیت های ناشی از آن بر کارگاه های عمرانی و نیز محدودیت‌های مالی شهرداری‌های کشور در تامین آسفالت حاصل شده؛ امری که نشان می‌دهد خوداتکایی در تولید آسفالت به عنوان یک محصول استراتژیک، افزایش تاب آوری در مدیریت معابر شهر تهران را به دنبال داشته‌است.

 صبوری با یادآوری اینکه تاکنون در محدوده هریک از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، به طور متوسط ۲۲ هزار و ۵۲۳ تن آسفالت پخش و اجرا شده است، یادآور شد: اتکا به تولیدات کارخانجات آسفالت سازمان مهندسی و عمران شهر تهران سبب صرفه‌جویی ۷۹ میلیارد تومانی در هزینه‌های اجرای طرح ها گردید.