مشهد- ایرنا- مسوول سامانه ۱۹۱ مشاوره کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تماس‌های اخیر با سامانه تلفنی ۱۹۱ پاسخگویی به سوالات کرونا، حاکی از نگرانی‌های مردم از شب‌نشینی و دورهمی شب یلدا است.

به گزارش روز شنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر زهرا اباصلتی با بیان اینکه عمده نگرانی‌های مردم در تماس‌های برقرار شده با سامانه تلفنی ۱۹۱ پاسخگویی به سوالات کرونا مربوط به دورهمی‌ها و محافل شادی و غم بوده است، افزود:  بیشترین مبتلایان روزهای اخیر نیز مربوط به همین موارد بوده و دغدغه این روزهای مردم هم در زمینه محافل مربوط به شب یلداست.
وی ادامه داد: آئین‌ها و سنت‌های شب یلدا بسیار خوب است، اما مهمتر از آن حفظ سلامت جامعه است و تک‌تک ما در این مهم سهیم هستیم و با کوچکترین غفلت موجب ایجاد مشکل برای خود و دیگران می‌شویم.

مسوول سامانه ۱۹۱ مشاوره کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توصیه ما به مردم این است که اگر می‌خواهند در شب یلدا با عزیزان خود ارتباط برقرار کنند، این کار را به‌صورت مجازی انجام دهند و ارتباط حضوری نداشته باشند همچنین خریدها را به صورت اینترنتی انجام دهند تا در آستانه شب یلدا تجمع در بازارها به‌ خصوص قنادی‌ها، آجیل‌فروشی‌ها و میوه‌فروشی‌ها ایجاد نشود.
وی افزود: در سه هفته اخیر بیشترین تماس‌های مردمی با سامانه تلفنی ۱۹۱ پاسخگویی به سوالات کرونا درخصوص محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعمال شده و همچنین کمک‌های معیشتی و مشارکت در طرح شهید سلیمانی بود.

اباصلتی ادامه داد: در تماس‌های با این سامانه از ابتدای آذر ماه تاکنون، افزایش امیدآفرینی در مردم ملموس و مشهود بوده و هموطنان در تماس‌های خود قدردان تلاش‌های خادمان حوزه سلامت در زمینه مبارزه با ویروس کرونا بوده‌اند.
وی با بیان اینکه میزان تماس‌های مردمی با این سامانه ۴۲ درصد کاهش داشته است، گفت: تعداد تماس‌های روزانه مردم با سامانه تلفنی ۱۹۱ از هزار مورد روز اول آذر به ۵۸۰ مورد در روز گذشته کاهش یافته و مجموع تماس‌های برقرار شده با این سامانه تلفنی در سه هفته اخیر ۱۱ هزار و ۹۱۸ مورد بوده است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۹۲ هزار و ۶۱۷ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۵۱ هزار و ۷۲۸ نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۷۸۷ هزار و ۸۵۳ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۷۰ میلیون و ۸۳۳ هزار و ۸۰۷ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۵۹۱ هزار و ۱۵ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۴۹ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۴۵ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان، تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با ۱۹ میلیون و ۳۹ هزار و ۷۹۶ بیمار کووید ۱۹ و ۲۹۹ هزار و ۶۹۲ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند. 

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.