مهاباد- ایرنا- دبیر انجمن صنفی مرغداران آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه این قشر، تامین نهاده دام و طیور است، گفت: دلالان در این میان، سودجویی بسیار زیادی دارند و همین امر، قیمت مرغ را بالا برده است.

بهنام حکیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت حدود پنج میلیارد دلار را با ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی صرف تامین نهاده دامی می‌کند تا مردم مرغ را ارزان مصرف کنند اما این مبلغ بیشتر سهم دلالان، سوداگران و رانتخواران می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات و التهاب ایجاد شده در بازار مرغ اظهار داشت: کمبود شدید نهاده‌های دامی، واکسن، دارو و به تبع آن عدم رغبت برای جوجه‌ریزی توسط مرغداران و دخالت‌های دستوری برای کاهش اجباری قیمت‌ها از عوامل اصلی التهاب در بازار مرغ است.

وی با بیان اینکه عدم اطمینان مرغداران و تولیدکنندگان به کیفیت نهاده‌ها، واکسن و دارو از دیگر عوامل در گرانی قیمت مرغ است، گفت: بی کیفیت بودن این اقلام که در پی گران بودن آن‌ و افزایش طمع دلالان و سوداگران صورت می گیرد، نیز عاملی دیگر در افزایش ضریب تبدیل و تشدید این مشکلات است.

دبیر انجمن صنفی مرغداران آذربایجان غربی اضافه کرد: دولت اگر بستر را فراهم کند، ۲۷ هزار واحد مرغداری در کشور علاوه‌بر تامین بازار داخل، با توجه به پتانسیلی که دارند می‌توانند صادرات و ارزآوری خوبی هم برای کشور داشته باشند.

حکیمی با اشاره به اینکه پیش از این برای تولید یک کیلو مرغ متوسط ۱.۹ کیلوگرم نهاده مورد نیاز بود در حالی‌ که هم اکنون بالای ۲.۱ کیلوگرم نهاده نیاز است، گفت: همه این‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق توسط متولیان امر و وزارت جهادکشاورزی است.

وی با بیان اینکه اگر نهاده‌ دامی برحسب نیاز خریداری و در اختیار مرغدار قرار گیرد مشکلی پیش نمی‌آید، افزود: در این میان نظر ۲ وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باهم متفاوت است و یکی از آنها مازاد بودن نهاده‌ دامی و دیگری‌ از کمبود آن سخن می‌گوید در حالی که اگر نهاده با قیمت کمتر به دست مرغدار برسد به یقین به نفع تولید و رونق مرغداری بوده و مرغ با قیمت کمتر به دست مردم می‌رسد.

این تولید کننده دارای چهار واحد مرغداری با ظرفیت تولید ۱۷۰ هزار قطعه جوجه در سال با تولید ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ واقع در شهرهای میاندوآب و شاهین دژ فعالیت دارد.

به گزارش ایرنا، مرغ و تخم‌مرغ به عنوان ۲ منبع پروتئینی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی جایگاه ویژه ای داشته اما التهاب در قیمت این فرآورده ها با نگرانی برای مصرف کنندگان به ویژه اقشار کم درآمد در کشور همراه شده است.

گوشت مرغ علاوه بر اینکه یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی و پروتئینی به شمار می رود، برای سلامت انسان نیز دارای خواصی است ضمن آنکه تخم مرغ نیز یک ماده غذایی بی نظیر و سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن است که کمبود برخی از آن ها سبب بروز بیماری های مختلف مانند عوارض ذهنی، پوستی و چشم می شود.