به گزارش روز شنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در حاشیه آیین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناوران برگزیده که در ساختمان شهید رجایی و در خصوص افزایش پژوهش سراها برگزار شد اظهار کرد: مصمم هستیم که در همه مناطق آموزش و پرورش کشور پژوهش سرا داشته باشیم و هدف آرمانی ما این است که هر مدرسه ما یک مدرسه پژوهنده و کارکرد اصلی مدرسه، پژوهش باشد که در جهت این هدف برنامه ریزی شده و آن را توسعه خواهیم داد.
وی افزود: برای توسعه پژوهش در آموزش و پرورش در درجه اول نیازمند آشنایی دانش آموزان با مفهوم پژوهش و توانایی لازم آنها برای انجام پژوهش ها هستیم تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و طبقه بندی کنند و از معلوماتشان به مجهولات پی ببرند و آسیب شناسی کنند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکردی را در سال جاری به صورت آزمایشی پیگیری می کنیم که رویکرد مسئله محور در برنامه ریزی درسی برخی پایه های تحصیلی است.
حاجی میرزایی ادامه داد: امر پژوهش در همه مدارس ما هم در قالب برنامه ریزی درسی و هم در قالب فعالیت های فوق برنامه و همراهی با پژوهشسراها با جدیت دنبال می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش امکان برگزاری امتحان نهایی در سه پایه تحصیلی متوسطه دوم را در راستای حذف کنکور دارد، اظهار کرد: مدتی است کارشناسان ورزیده ای از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی موضوع هستند تا بهینه ترین راه را برای برگزاری کنکور به نحوی که با اضطراب کمتری توام باشد و توانایی تفکیک و طبقه بندی مناسب تر دانش آموزان را داشته باشد، انتخاب کنند.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که همکاران ما در برگزاری آزمون سه سال اخیر داشتند این بود که نوعی بازتولید همین کنکور می شود و ممکن است در سال های مختلف استمرار پیدا کند اما در هرصورت ما تابع تصمیم گیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و طبق آن عمل می کنیم.
حاجی میرزایی درباره ایجاد برخی کانال های غیراخلاقی و فسادانگیز در شبکه شاد گفت: فساد که نبوده، به این تعبیر مطرح نکنید. افرادی برخی کانال های سرگرمی را ایجاد کرده بودند که به محض شناسایی تعطیل شد؛ زیرا کارکرد اصلی شاد، آموزش است و روی شاد کار دیگری نمی کنیم.
وی افزود: متقاضیان بسیاری وجود دارند که می خواهند روی شاد کار اقتصادی کنند اما فعلا تنها کارکرد شاد را آموزشی می دانیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تمام کسانی که روی شاد فعال هستند احراز هویت شده اند و معلمین، مدیران و دانش آموزان هستند و از سالم ترین محیط ها برای کار و فعالیت آموزشی است.
حاجی میرزایی ادامه داد: ممکن است کسی که یک زمانی به صورت قراردادی با آموزش و پرورش فعالیت داشته به شاد دسترسی داشته و اقدام به ایجاد کانال کرده که آن موارد شناسایی شده به سرعت حذف شده اند بنابراین همه کسانی که در شاد هستند قابل اعتماد بوده و احراز هویت شده اند.
به گزارش ایرنا، پیشتر برخی از کاربران شبکه شاد اعلام کرده بودند که کانال هایی با محتواهای غیر آموزشی در شاد ایجاد شده است.
وی درباره بازماندگی از تحصیل در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: ما به تمام مدارس ماموریت دادیم که برای تمام دانش آموزان اطلس یادگیری داشته باشند به این معنی که تمام دانش آموزان که در سال های قبل و یا امسال ثبت نام کرده اند باید وضع تحصیلی شان مشخص باشد و اینکه از چه طریق آموزش می بینند بنابراین اگر دانش آموزی جامانده باشد حتما پیگیری می کنیم و همکاران ما وظیفه دارند با خانواده آنها ارتباط برقرار و مشکل را برطرف کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مصمم هستیم امسال دانش آموزی از چرخه آموزش دور نماند، در سال قبل بازماندگی حدود ۱۳۰تا ۱۴۰هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که برای آموزش آنها اقدام کرده ایم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: مشکل برخی ترک تحصیل کرده ها، دسترسی نداشتن به آموزش نیست بلکه برخی به دلیل بیماری، معلولیت، شرایط اقتصادی ویا علل دیگری از مدرسه باز می مانند که البته ما جمعی از نهادهای حمایتی را گرد هم آوردیم و کمک کردند تا کسی از تحصیل محروم نشود.