ساوه -ایرنا- رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب قانون قیمت خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزان و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری گامی انگیزه بخش و مهم برای ترغیب کشاورزان به تولید و کاستن از نیاز کشور به واردات برداشته می شود.

به گزارش ایرنا «سیدجواد ساداتی نژاد» عصر شنبه در پایان سفر اعضای کمیسیون کشاورزی و بازدید از طرح های زرندیه و ساوه به خبرنگاران، گفت: حذف ارز ترجیحی از نهاده های کشاورزی مانند سم و کود باعث ایجاد چالش هایی شد و هزینه انجام فعالیت ها و تولید در این بخش را افزایش داد.

وی افزود: در چنین شرایطی محصولات استراتژیک که از سوی دولت به صورت تضمینی خریداری می سود، بیشترین آسیب را می بینند و اگر نرخ تعیین شده برای محصولات مقرون به صرفه نباشد با توجه به هزینه های سنگین بابت تهیه کود و سموم، کشاورزان با ضرر و زیان مواجه خواهند شد و ممکن است رغبتی برای ادامه کشت نداشته باشند.
ساداتی نژاد تاکید کرد: تداوم چنین وضعی ممکن است کشاورزان را از کشت اقلام مهمی چون گندم و دانه های روغنی به سمت سایر کشت ها هدایت کند و به همین خاطر مجلس شورای اسلامی در اقدامی مهم قانون قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اصلاح کرد و هفته گذشته هم از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که با ابلاغ این قانون شاهد جهشی مهم در حوزه تولیدات کشاورزی و قیمت انگیزه بخش برای خرید تضمینی تولیدات بهره برداران بخش کشاورزی باشیم.
وی ادامه داد: این قانون سبب شد نرخ تضمینی خرید گندم از قرار هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال به ۴۰ هزار ریال افزایش یابد و از وزیر جهادکشاورزی نیز انتظار داریم که با تشکیل شورای قیمت گذاری نسبت به تعیین قیمت جدید برای خرید محصولاتی چون گندم و دانه های روغنی در سال زراعی جاری اقدام کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تامین نهاده های دامی گریبانگیر کشور شده است، اظهار داشت: از آنجا که فقط ۲۰ درصد نهاده های دامی مورد نیاز کشور در داخل تولید و ۸۰ درصد دیگر را از طریق واردات تامین می شود، تلاش خواهیم کرد با مشوق های قانون اخیر مجلس ظرفیت تولید داخلی را به دست کم ۵۰ درصد ارتقا دهیم.
ساداتی نژاد گفت: در اصلاحیه مجلس شورای اسلامی قیمت دانه های روغنی مانند سویا و کلزا به حدود ۷۰ هزار ریال در هر کیلوگرم افزایش یافت تا دولت بتواند با خرید تضمینی نسبت به ترغیب کشاورزان برای افزایش کشت این محصولات و کاهش وارداتی که به مراتب گرانتر از تولیدات داخلی است اقدام کند.
وی گفت: امیدواریم با تصویب قانون قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین تدابیر وزارت جهاد در سالهای آینده شاهد رونق و افزایش تولید محصولات استراتژیک در داخل کشور و کاهش چشمگیر نیاز به واردات باشیم.

شهرستان ساوه دارای ۱۳۵ هزار هکتار سطوح باغی و کشاورزی و همچنین حدود ۱۰۰ واحد مرغداری است.