کرج - ایرنا - خط ۲ قطار شهری کرج ، اولین تجربه ساخت مترو  توسط مجریان استان البرز به شمار می رود که با گذشت ۱۵ سال از شروع این پروژه عظیم، مسوولان استانی و مدیریت شهری، پایان سال ۹۹ را نقطه عطفی در تعیین سرنوشت  آن  می دانند.

سال ۱۳۷۹ آغاز یک حرکت برای پیوستن کرج به شبکه قطارشهری کشور محسوب می‌شود؛ افتتاح خط ریلی صادقیه تهران - میدان شهید سلطانی کرج در خردادماه این سال، هزاران مسافر خسته از ترافیک آزاد راه تهران – کرج را به سمت استفاده از وسیله نقلیه بدون دود و آلودگی، ایمن، راحت و ارزان هدایت کرد.

حرکت منظم و بدون وقفه قطارهای هشت واگنی در این مسیر موجب شد تا مسؤولان کلانشهر کرج، ساز پروژه قطار شهری را در این شهر کوک کنند و نقشه ترسیمی ۶ خط ریلی درون شهری را به تائید شورای عالی ترافیک برسانند.

شرکت ساخت متروی تهران و حومه با پیشقدمی ساخت نخستین خط ریلی را در امتداد مسیر صادقیه - پل شهید سلطانی کرج را عهده دار شد و با احداث ۱۰ کیلومتر ریل (بخشی روی زمین و بخشی زیر زمین)، ایستگاه شهید سلطانی را به گلشهر کرج رساند.

این خط ۱۰ کیلومتری در واقع نخستین خط ریلی درون شهری کرج به شمار رفت و افتتاح ایستگاه آن هزاران مسافر را به صف کرد؛ در اینجا انگیزه و اشتیاق مدیریت شهری کرج برای کلنگ زنی طولانی‌ترین خط ریلی زیر زمینی این شهر بیشتر شد و با تشکیل سازمان قطار شهری زیر نظر فرمانداری و شهرداری کرج، سازو کار کرجی‌ها برای پا نهادن در اجرای یک پروژه عظیم فراهم شد، سازمانی که بدنه تصمیم گیری و اجرایی آن از بین کارشناسان خبره و باتجربه کشور و تهران انتخاب شدند.

اقدام عملی سازمان قطار شهری کرج

سازمان قطار شهری کرج در سال ۸۵ و در ابتدای امر طبق نقشه ترسیمی کارگاه‌های زیادی در نقاط مختلف شهر ایجاد و کلنگ احداث طولانی‌ترین خط ریلی زیر زمینی غرب استان تهران را به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه بین کمالشهر در غرب کرج و شهرستان شهریار در غرب استان تهران را کلید زد، پروژه‌ای عظیم که بنا به گفته مسؤولان وقت کرج عنوان طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه به خود گرفت.

این خط ریلی به فاصله حدود ۲ سال از افتتاح ایستگاه گلشهر، ده‌ها مهندس و کارگر به همراه ماشین آلات حفاری را به اعماق زمین کشاند، بدون آنکه شهروندان متوجه حفاری تونلی عظیم در زیر پا و ساختمان‌های خود باشند.

چگونگی اجرای پروژه

بررسی اسناد و مدارک نشان می‌دهد که اعتبار کلی این پروژه در آن زمان سه هزار میلیارد تومان تعیین شد که ۵۰ درصدسهم دولت و ۵۰ درصد دیگر به عهده مدیریت شهری کرج گذاشته شد.

بنا به گفته نادرضا نوری مدیرعامل وقت سازمان قطار شهری کرج، چشم انداز بهره برداری از این پروژه عظیم سال ۱۳۹۰ تعیین شد و این مسؤول که تجربه ساخت مترو در تهران را داشت به مردم وعده داد که اگر اعتبارات به موقع تزریق شود خط ۲ قطار شهری در زمان مقرر آماده جابجایی مسافران می‌شود.

فراز و نشیب‌های خط ۲ قطار شهری کرج

هر چه از زمان شروع پروژه در اعماق خاک می‌گذشت اما مسؤولان اجرایی خبرهای خوشی از سرانجام آن به روی زمین نشر نمی‌دادند، کمبود اعتبار، اختلاف کارفرما (شهرداری) و شرکت پیمانکاری (سابیر)، عدم پرداخت حقوق کارگران و مهندسان و مسائلی از این دست بیشترین محتوای رسانه‌ها را در خصوص این پروژه عظیم را به خود اختصاص داد.

جدا شدن کرج و چند شهرستان از استان تهران و تشکیل استان البرز در سال ۸۹ بار دیگر این امید را در مردم کرج به وجود آورد که با افزایش دامنه اختیارات و اعتبارات یکی از پروژه‌هایی که به سرمنزل مقصود خواهد رسید، خط ۲ قطار شهری کرج است.

سرانجام خبرهای زیر خاکی به اینجا رسید که ۱۵ کیلومتر از تونل ۲۷ کیلومتری خط ۲ قطار شهری کرج در سال ۱۳۹۰ بین دانشگاه خوارزمی در غرب کرج و میدان شهید سلطانی در شرق این کلانشهر حفاری شده و ۱۳ ایستگاه در این محدوده در دست ساخت قرار گرفته است.

اگر چه مسؤولان یک مسافت طولانی ۲۷ کیلومتری برای پروژه تعریف کرده بودند اما مردم کرج به افتتاح ۱۵ کیلومتر آن هم راضی بودند تا حداقل شاهد گشایش پروژه خود ساخته باشند.

علی اصغر عربیان آخرین استاندار دولت دهم به مردم وعده داد که ۶ کیلومتر از خط ۲ قطار شهری کرج در شهریور ماه سال ۹۱ فعال و بهر برداری می‌شود که در همان برهه ۲ رام قطار برای این خط خریداری و به کرج انتقال داده شد.

سال ۹۱ هم با انتشار اخباری در خصوص مشکلات اعتباری در سطح ملی و استانی و ادامه اختلاف‌های کارفرمایی و شرکت پیمانکاری سپری شد و خبری هم از گشایش ۶ کیلومتر قطعه نخست پروژه به روی زمین انتشار نیافت و قطار شهری با همین وضعیت تحویل شورای جدید شهر و دولت یازدهم شد.

تحریم مانع دیگر خط ۲ ریلی کرج

سرانجام با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید نگاه‌ها به این سمت معطوف شد تا پس از تصویب معاهده برجام، فرجامی نیک برای بسیاری از پروژه‌ها از جمله قطار شهری کرج به وجود آید.

دامنه دار شدن مشکلات بین المللی از یک سو و محدودیت‌های اعتباری از سوی دیگر سبب شد تا گشایش قطعه یک خط ۲ قطار شهری کرج بین گلشهر و چهار راه طالقانی کرج به سال ۱۳۹۹ بر سد.

طولانی شدن این پروژه عظیم سبب شد تا مردم همچنان پیگیر تحقق این مطالبه از مسؤولان باشند.

انجام پروژه‌های که مردم را امیدوار کرد

درمیان کشاکش روزگار تاریک تحریم و کرونا، خبرهای خوشی در البرز گوش نواز شد که بهت همگان را برانگیخت، افتتاح قطعه نخست آزاد راه تهران – شمال و آزاد راه شهید همت، چهار خطه شدن خط راه آهن کرج – قزوین و افتتاح متروی گلشهر – شهر جدید هشتگرد در استان البرز چهار پروژه عظیمی بود که چراغ امید را در کورسوی ایام تیره و تار برافروخت.

کاهش ۳۰ درصدی بار ترافیکی البرز و گسترش خدمات ریلی افزون بر توسعه اقتصادی البرز، افق روشنی پیش پای آینده گشود و به ده‌ها پروژه خفته در خاک استان شوک وارد کرد.

امسال با اینکه مردم و مسؤولان البرز همچون دیگر نقاط کشور در گیر و دار مقابله، پیشگیری و مهار و کرونا هستند اما زانوی غم بغل نکرده و برای گذشتن از سد ناکامی‌ها عزمشان را جزم کرده اند.

این ماه‌ها نیز مسؤولان البرز و مدیریت شهری کرج در جنب و جوش خاصی برای به صدا آوردن سوت قطارشهری هستند و خبرها حکایت از نصب امکانات و تجهیزات دارد.

روی دیگر سخن اینکه اگر چه عمر خدمتی دولت تدبیر و امید و مدیریت‌های دوره پنجم شهری رو به پایان است اما تلاش مسؤولان ایران کوچک (البرز) و ایران بزرگ بر افراشته ماندن چراغ سازندگی و روشنایی برای آیندگان است.

در این میان افتتاح ۶ کیلومتر از خط ۲ قطار شهری مهمترین برنامه مسؤولان مدیریت شهری کرج و استان البرز برای خروج این پروژه عظیم از بن بست اجرایی و رکود طولانی مدت است.

ساز و کار جهادی برای بیدار باش قطار شهری

تشکیل کارگروه فنی و اجرایی در مدیریت شهری کرج برای انجام کارهای باقیمانده در قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج مهمترین گام راهبردی در ماه‌های اخیر بود که اکنون تلاش‌ها به سمت مراحل پایانی کار در این قطعه است.

اگر چه افتتاح ۱۵ کیلومتر از ۲۷ کیلومتر خط ۲ قطار شهری هنوز مطالبه مردمی است اما شهروندان قانع کرجی در این شرایط به افتتاح حداقل ۶ کیلومتر از خط ۲ به عنوان گام امید بخش در سال جاری رضایت دارند.

علی کمالی زاده شهردار کرج، محمدحسین خلیلی اردکانی عضو شورای اسلامی شهر کرج، معاونین حقوقی، املاک و مالی و اقتصادی شهرداری کرج و مدیران پروژه قطار شهری مهرماه امسال در سالن مسافر ایستگاه جهانشهر متروی کرج گردهم آمدند که برونداد این نشست تصمیم گیری سریع برای نصب تجهیزات فنی قطعه نخست خط ۲ تا پایان امسال بود.

شهردار کرج در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ایستگاه K واقع در چهارراه طالقانی کرج ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این ایستگاه به روزهای افتتاح نزدیک شده است.

کمالی زاده با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم موانع و مشکلات با سرعت برداشته شود، اضافه کرد: ایستگاه چهارراه طالقانی در مراحل پایانی است و تجهیزات خریداری شده در حال ورود به پروژه و نصب است.

شهردار کرج همچنین گفت: حیاتی‌ترین قسمت تجهیزات پروژه در این مرحله پست برق GIS است که در شرایط تحریمی با صرف ۸۸ میلیارد تومان خریداری و تست آنها انجام شده وبه زودی نصب می‌شود.

قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج بین ایستگاه گلشهر و چهار راه طالقانی احداث شده است.

اظهارات نماینده مجلس

دکتر علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته پس از بازدید از خط ۲ قطار شهری کرج گفت: پروژه خط ۲ قطار شهری کرج با روند اجرایی خوبی در پیش گرفته که افتتاح آن نماد همدلی، همبستگی و عزم مسؤولان برای خدمت رسانی به مردم است.

وی ابراز امیداری کرد که با همت مسؤولان موانع و مشکلات خط ۲ قطار شهری کرج برداشته شو د.

استاندارالبرز: مسؤولان برای راه اندازی قطار شهری کرج مصمم شده اند

عزیزاله شهبازی استاندار البرز نیز در نشستی بیان داشت که مسؤولان استانی و مدیریت شهری کرج برای افتتاح قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج مصمم شده و این پروژه تا پایان امسال تعیین تکلیف می‌شود.

وی اضافه کرد که شهردار کرج تلاش‌های بسیاری برای تأمین وثیقه و کار اجرایی بیش از ۳۱۰ میلیارد تومان اوراق داشته و اکنون کار، نهایی شده است.
وی گفت: برای تکمیل فاز اول این پروژه اعتباری بالغ بر ۶۱۰ میلیارد تومان در شرایط فعلی نیاز است که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار با مشارکت دولت در اختیار است و همراهی لازم را برای تأمین ۱۲۷ میلیارد تومان اعتبار نیز خواهیم داشت که تا پایان سال این پروژه ارزشمند و ماندگار پس از سال‌ها انتظار به پایان برسد.
خبر خوش مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج

علی اصغر صلواتی مدیر عامل قطار شهری کرج در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: در مجموع خط ۲ قطار شهری کرج ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما قطعه نخست آن به طول ۶.۵ کیلومتر نزدیک به ۹۰ درصد مرحله ساخت و تجهیز را پشت سر گذاشته است.

وی بیان داشت: اکنون برای تکمیل این قطعه بیش از هفت درصد تجهیزات لازم است که در حال تأمین و نصب هستیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج ادامه داد: ریل گذاری، نصب تجهیزات برق و نازک کاری ایستگاه‌ها در محدوده قطعه نخست خط ۲ قطار شهری در مرحله پایانی است.

صلواتی در سخن پایانی با این نکته که تا آخر امسال قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج راه اندازی می‌شود، گفت: با ورود قطارها به این محدوده و انجام تست‌های لازم ۲ ماه پس از آن مسافران سوار قطار خط ۲ کرج خواهند شد.

افتتاح بخشی از این پروژه عظیم هر چند پایانی بر اتمام کل پروژه نیست اما خبری خوش برای شهروندان کرجی بوده که سال‌ها در انتظار افتتاح این خط ریلی بوده اند.

در این حال افتتاح قطعه نخست خط ۲ قطار شهری اقدامی مؤثری برای برداشتن گام‌های بعدی است، گام‌هایی که باید افزون بر تکمیل خط ۲ قطار شهری، چهار دیگر متروی کرج را عملیاتی کند.

گشایش قطعه نخست خط ۲ قطارشهری در هسته مرکزی کرج افزون بر روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا، دسترسی مردم به متروی تهران – کرج آسان‌تر خواهد کرد.