بوشهر- ایرنا- طرح تحقیقاتی سیستم کاهش سختی آب شرب بعنوان ششمین دستاورد تحقیقاتی سالجاری با ۱.۳ میلیارد ریال اعتبار با همکاری شرکت آب و فاضلاب و دانشگاه خلیج فارس بوشهر رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر روز یکشنبه به نقل از عبدالحمید حمزه پور در آئین رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: پایلوت تحقیقاتی سیستم کاهش سختی آب شرب، شامل یک پروژه رسوب‌زدایی در خطوط شبکه انتقال و توزیع است و برای رسیدن به تولید صنعتی حمایت می‌شود.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه خلیج فارس در بهره‌برداری از تکنولوژی‌های نوین حوزه آب افزود: این استان در بهره جستن از تکنولوژی‌های پیشرفته و نوین در این عرصه پیشتاز است.

حمزه پور اضافه کرد: تولید آب استاندارد، مطمئن و بهره‌جستن از شیوه‌های نوین بهداشتی کردن آب آشامیدنی همواره یکی از ضرورت‌هایی است که مورد توجه قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهرگفت:باتوجه به کمبود آب‌های متعارف، سفره‌های زیرزمینی و سطحی در این استان استفاده از روش‌های نوین در تولید آب و شیرین‌سازی آب دریا یکی از اولویت‌های مهم این شرکت است.

حمزه‌پور استفاده از ظرفیت دانشگاه برای بهره جستن از پساب‌ها و تصفیه آنها با حداقل مخاطرات زیست‌محیطی در سواحل خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد و گفت: شرکت آبفای استان بوشهر ظرفیت‌های زیادی در حوزه آزمایشگاهی، تولید منابع آب از دریا و دیگر حوزه‌ها دارد که تقویت پیوند دانشگاه با متخصصان این شرکت می‌تواند هدف‌های مورد نظر را در طرح‌های پژوهشی محقق کند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه استان بوشهر با کمبود منابع آبی در داخل استان روبرو است در این راستا استفاده از فناوری‌های جدید برای تولید آب شیرین و شرب مورد توجه ویژه قرار دارد و همکاری با دانشگاه خلیج فارس به عنوان دانشگاه مادر مورد توجه است.

حمزه‌پور یکی از عمده‌ترین مشکلات در خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب را خوردگی و رسوب‌گذاری دانست و بیان کرد: این مهم سبب کاهش کیفیت آب و کاهش عمر تاسیسات می‌شود.

وی یادآور شد: در سه سال گذشته ۳۶ پروژه تحقیقاتی کیفیت آب و پساب فاضلاب با تکنولوژی‌های جدید در استان بوشهر اجرا شده است.