زنجان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، گفت: فرهنگ صحیح رانندگی در کشور آنطور که باید و شاید جا نیفتاده و لازم است رانندگان در برابر آن احساس مسوؤلیت جدی و بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام علی خاتمی روز یکشنبه در مراسم آغاز طرح انتظامی و ترافیکی زمستانی پلیس راه زنجان، افزود: رانندگان هنگام رانندگی برای جلوگیری از وقوع تصادفات باید دقت و مراعات بیشتری بکنند تا میزان تصادفات (فوتی، جرحی و خسارتی) روند نزولی به خود گیرد.

وی اظهار داشت: همه دستگاه های امدادرسان و خدمات رسان باید دست به دست هم دهند تا سوانح رانندگی به حداقل برسد و بهتر است رانندگان نیز با رعایت دقیق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، نقش بارز خود را در کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات به درستی ایفا کنند.

حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه در فصل زمستان که هوا سرد و برفی است، تلاش و فعالیت دستگاه های امدادرسان و خدمات رسان ازجمله پلیس، مضاعف تر می شود، افزود: نعمت سلامتی و امنیت ۲ مقوله مهم در زندگی محسوب می شود که باید آن را قدر دانست.

وی با بیان اینکه دشمنان با توسل به انواع توطئه ها و دسیسه‌ها برای ایجاد ناامنی و ناآرامی در کشور تلاش می‌کنند و به همین منظور تهدید، ترور و تحریم را در دستور کار قرار داده اند، تصریح کرد: به لطف خداوند قادر و متعال و هوشیاری بیداردلان، مسوؤلان و دیگر مردم، ۴۲ سال است در برابر دشمن راست قامت ایستاده‌ایم و تا زمانیکه بایستیم آنها به اهداف نامشروع خود نخواهد رسید.

کنترل و نظارت بر جاده ها، کاهش تلفات و خسارات را در پی دارد 

فرمانده انتظامی استان زنجان نیز گفت: کنترل و نظارت مستمر پلیس راه بر مسیرهای ارتباطی، می تواند کاهش وقوع تصادفات رانندگی، میزان تلفات انسانی و خسارات مالی را به دنبال داشته باشد که به همین منظور نیز پلیس راه زنجان در این مسیر، بسیار جدی و مصمم است.

سردار رحیم جهانبخش با تاکید براینکه هرچه ایمنی در جاده ها، بیشتر رعایت شود تعداد تلفات و میزان خسارت ها نیز کاهش خواهد یافت، افزود: طرح انتظامی و ترافیکی زمستانی پلیس، در کاهش تصادفات رانندگی بسیار موثر است و امسال پلیس راه زنجان با ۴۰۰ نیروی تحت امر در ۳۱ نقطه جاده ای استان زنجان مستقر می شود که به حتم ارتقا ایمنی و امنیت مسیرهای ارتباطی را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا به امروز، تعداد کشته های ناشی از تصادفات رانندگی زنجان ۲۲ درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: در طول ۸ ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه پارسال تعداد کشته شدگان ناشی از سوانح رانندگی به میزان بیش از ۵۰ نفر کمتر بود که این برای پلیس و دستگاه های امدادی و خدمات رسان نقطه امید است.

سردار جهانبخش، افزود: برابر آمار پزشکی قانونی زنجان در هفت ماهه امسال قریب ۱۰ درصد کاهش تلفات جاده ای در سطح استان زنجان را داشتیم که این قدم بزرگی محسوب می شود که امید می رود این سیر نزولی همچنان ادامه یابد.

وی به وقوع تصادفات رانندگی در جاده های فرعی استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: در محورهای فرعی استان تعداد قربانیان تصادفات رانندگی ۲ برابر مسیرهای اصلی است و خبر بسیار تلخ و ناگواری است که باید در تقویت زیرساخت ها و مدیریت بر این جاده ها، دقت بیشتری شود.

سردار جهانبخش با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون در جاده های فرعی استان زنجان در مقایسه با مدت مشابه پارسال تعداد کشته شدگان ناشی از تصادفات رانندگی ۲۴ نفر بیشتر شده است، افزود: تعداد کشته های در مسیرهای فرعی زنجان در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال تعداد کشته شدگان ناشی از سوانح رانندگی ۱۷ نفر افزایش داشت که این زنگ خطری است که باید به سمت مدیریت بهتر و بیشتر بر محورهای فرعی، قدم برداشت.    

به گزارش ایرنا، طرح انتظامی و ترافیکی زمستانی پلیس راه و دستگاه‌های امداد و خدمات‌رسان با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، فرماندهی انتظامی، پلیس راه، امداد خودرو، راه و شهرسازی، هلال احمر، اورژانس، راهداری و حمل و نقل این استان از امروز /۲۳ آذرماه/ کلید خورد و تا ۲۳ اسفند ماه سالجاری نیز ادامه خواهد داشت.