تهران- ایرنا- قائم مقام رسانه ملی بر نقش اثرگذار تبلیغات بازرگانی بر رونق تولید در کشور تاکید کرد و گفت: پژوهش‌ها و دیدگاه‌های متعددی از زمان آغاز پخش آگهی بازرگانی در صداوسیما مطرح شده است و در نهایت جمع‌بندی این شده که آگهی بازرگانی و تبلیغات جزء جدایی‌ناپذیر از رادیو و تلویزیون است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مقدم در همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی با بیان اینکه نیاز است در حوزه پژوهش در موضوع تبلیغات بازرگانی مطالعات به گونه‌ای هدایت شود که یافته‌های پژوهش‌های سابق به عنوان پیش‌‎فرض انگاشته شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه پیش‌فرض اثبات شده، جدایی‌ناپذیر بودن پخش تبلیغات از رسانه ملی است، اکنون نیاز است که پژوهش‌ها در حوزه تضادها در موضوع پخش آگهی بازرگانی متمرکز باشد.

وی با تاکید بر ضرورت انجام پژوهش‌های کاربردی برای تدوین خط مشی‌های به روز افزود: این پژوهش‌ها حتماً باید شرایط، ظرفیت‌ها و واقعیت‌های روز را مد نظر قرار دهد تا بتواند در به نقطه تعادل رساندن پخش آگهی بازرگانی، ثمربخش و یاری‌رسان باشد.

قائم مقام رسانه ملی بر ضرورت آسیب شناسی در این حوزه تاکید و تصریح کرد: قطعاً در این حوزه نیازمند تکامل و بهبود هستیم، و گرنه ماندن در شرایط سابق، هم به اقتصاد و هم دیگر حوزه‌های وابسته به آگهی بازرگانی ضرر می‌رساند.

حجت الاسلام موسوی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه آگهی بازرگانی بر سبک زندگی مخاطبان رسانه ملی نیز اثرگذار است، گفت حتماً در این حوزه هم باید پژوهش‌های کاربردی و دقیقی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً آگهی بازرگانی که از رسانه ملی پخش شود، بر رونق تولید اثرگذار است، اصل مهم در تبلیغات را در نظر داشتن استاندارد بودن محصولی که تبلیغ می‌شود، عنوان کرد و گفت: وقتی یک کالا استاندارد داشته باشد، چه اشکالی دارد که کالای پرمصرف کوچک را هم تبلیغ کنیم؟

تبلیغات بازرگانی و رسانه تراز انقلاب اسلامی

حسن زورق استاد دانشگاه با ارائه مقاله «تبلیغات بازرگانی و رسانه تراز انقلاب اسلامی» در همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی گفت: برای توضیح درباره مقاله خود ابتدا باید درباره سه کلمه «انقلاب»، «تبلیغات» و «بازرگانی» توضیح بدهم که البته پسوند اسلامی نیز بدان اضافه‌شده است. انقلاب اسلامی رخدادی است که پس از ۵ انقلاب سکولار در دنیا به وقوع پیوست و عبارت «لا اله الا الله» را در بهترین وجه آن به وجود آورد. این انقلاب سبب تغییرات بنیادینی در همه عرصه‌ها در کشورمان شد. تبلیغات اسلامی‌کنشی فعال و اثرگذار برای رساندن خریدار و فروشنده کالا و خدمات به یکدیگر با رعایت ضوابط اسلامی است و بازرگانی اسلامی نیز عملیات خریدوفروش بین این دو گروه با رعایت ضوابط اسلامی است.

وی اضافه کرد: در این بین نکته‌ای که مهم است این است که انقلاب اسلامی، بازرگانی اسلامی و تبلیغات اسلامی مثل اجزای یک سیستم در تناسب، تعامل و ارتباط هدفمندی هستند که هدفشان تأمین عدالت و آزادی برای به خودآگاهی رساندن انسان است. باید دقت داشت که رابطه تبلیغات بازرگانی تراز انقلاب اسلامی‌با انقلاب اسلامی، رابطه‌ای جبری است. اگر از بین بپرسید که آیا تناسبی بین انقلاب اسلامی‌با تبلیغات رایجی که می‌بینیم، وجود دارد یا خیر، پاسخم منفی است. حتی اگر بپرسید که آیا تابعی از آن نیز هست یا خیر، پاسخم منفی است. دلیل این موضوع این است که هنوز از راه پرپیچ‌وخم راه دشوار انقلاب اسلامی عبور نکردیم. دقت کنید که در طول ۴ دهه گذشته، هشت جنگ سخت به انقلاب اسلامی تحمیل‌شده است.

زورق با اشاره به اینکه باید تناسبی هدفمند بین رسانه اسلامی و تبلیغات بازرگانی تراز انقلاب اسلامی‌برقرار باشد، گفت: بنده معتقدم که بین تبلیغات بازرگانی تراز انقلاب اسلامی و رسانه‌های اسلامی‌باید تناسبی هدفمند برقرار باشد. طبیعتاً رسانه سکولار نمی‌تواند تبلیغات بازرگانی تراز انقلاب اسلامی داشته باشد.
حسن زورق در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: تبلیغات تراز انقلاب اسلامی تبلیغاتی است که راستی را ترویج می‌کند، به دنبال افزایش کیفیت کالا و خدمات از بستر تبلیغات است و منافع مردم را به سود خود ترجیح می‌دهد.

سیاست‌گذاران فرهنگی و مدیران رسانه‌ها در برابر تبلیغات منفعل نباشند

محسن اسماعیلی استاد دانشگاه تهران هم در همایش «رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی» با ارائه مقاله خود با عنوان «تعامل حقوق و اخلاق در تبلیغات بازرگانی با تأکید بر آموزه‌های اسلامی» درباره نتایج این پژوهش گفت: تبلیغات بازرگانی را باید جدی‌تر از آن چیزی که هست در نظر بگیریم. همان‌طور که آقای موسوی مقدم اشاره کردند بنده هم معتقدم که نباید دنبال این موضوع باشیم که تبلیغات باید باشد یا نباشد؟ تبلیغات باید باشد، اما آن را بسیار جدی مدیریت کرد تا خروجی‌اش متناسب باشد.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات بازرگانی در سراسر دنیا ابزاری برای تبلیغات سیاسی نیز هست، گفت: تبلیغات بازرگانی پشت‌صحنه‌ای از تبلیغات سیاسی در دنیاست و می‌تواند آثار عمیق و ماندگاری را به همراه داشته باشد. پیام‌های تبلیغاتی می‌توانند سبک زندگی مردم را عوض کنند، شکاف طبقاتی در خانواده‌ها به وجود بیاورند و حتی بین مردم و حاکمیت فاصله بیندازند. به همین دلیل است که می‌گویم تبلیغات را باید جدی بگیریم. معتقدم که می‌توان با مدیریت و سیاست‌گذاری دقیق این آثار نامطلوب را کاهش داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به پیشنهادهایی که در مقاله خود ارائه داده است، گفت: اولین پیشنهاد من این است که سیاست‌گذاران فرهنگی کشور و مدیران رسانه‌ها نباید در برابر تبلیغات منفعل نباشند. بدون شک اگر این جریان را مدیریت نکنیم، او ما را مدیریت می‌کند و ما را به سمتی می‌برد که خیلی مطلوبمان نیست. موضوع بعدی این است که کنشگری حاکمیت و مدیران رسانه‌ها در برابر تبلیغات به معنای مقابله یا نفی آن نیست بلکه منظورم مدیریت آن و ضابطه مندکردن آن است. در حقیقت از محدودیت حرف نمی‌زنم.

اسماعیلی با تأکید بر قانون‌گذاری در عرصه پیام‌های تبلیغاتی گفت: در حوزه تبلیغات نیاز به قانون‌گذاری داریم اما باید دقت داشت که قانون به‌تنهایی کافی نیست؛ مؤثرتر از قانون کد اخلاقی است که بدان نیاز داریم. بنده معتقدم که نیاز به‌نظام پویا، فعال، قاطع و متحرک در عرصه پیام‌های تبلیغاتی داریم. موضوع پایانی که باید بدان اشاره‌کنم تأکید بر این است که تدوین قانون و کد اخلاقی، به‌تنهایی از حقوق‌دانان یا مدیران رسانه برنمی‌آید بلکه همه باید دست‌به‌دست هم بدهیم تا این پدیده فراگیر و جهانی را مدیریت کنیم.
 

همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی

همایش رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی صبح امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با حضور قائم مقام رسانه ملی، معاون منابع مالی و سرمایه انسانی صداوسیما، رئیس دانشگاه صداوسیما، استادان دانشگاه و پژوهشگران آغاز به کار کرد. در این همایش دو روزه که شکل حضوری آن با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و بخش عمده آن به صورت مجازی برگزار می‌شود، موضوعات مختلف مرتبط با تبلیغات بازرگانی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. پژوهشگران در این همایش در حوزه‌هایی همچون حقوق مخاطب، دین و فرهنگ، اقتصاد و مدیریت و سیاست در حوزه تبلیغات به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.